Er det normalt ???

Er det helt normalt og bare mig der der har misforstået noget... ?

Ridser lige situationen op engang.

En kunden ønsker at få monteret nye vinduer i sit hus, valget bliver desværre plast mahognie vinduer.

Disse bestiller han så har KGJ vinduer, som kommer og måler op til vinduerne, samt skaber kontakt til en håndværkere til at montere dem, kunden får dermed et tilbud fra håndværkeren som sender det direkte til kunden.

Efterfølgende lukker håndværkeren så sin forretning, og kunden står uden montør, producenten vil dog gerne af med sine vinduer, så finder en ny håndværker til at montere dem, blev i dette tilfælde mig.

Han sender tilbuddet til mig, så jeg kan se hvad den anden håndværker havde med i sit tilbud i forhold til aftaler med kunden, og laver det tilsvarende til hans.

Hermed hvad der står i hans tilbud...

Tilbud på isætning og fugning :
Udtagning af gamle vinduer og døre.
Isætning og fugning af nye vinduer og døre.
10 vinduer + 2 døre
Fugning indv. ved lysningspaneler.

Pris: 14.500,- + moms

Indv. arbejde ikke i tilbud. Herunder nye
lysningspaneler og bundstykker.


Vinduerne ankommer til pladsen, og vi starter med at tage den første vindue ud.

Da den første vindue så er udtaget, henter vi det nye vindue der skulle sidde i, men ak nej, vinduet passede langt fra i hullet, var ca. 3 cm for høje, og 1 cm for breden for at kunne komme i hullet efter det gamle vindue, udover dette var de nye vinduer 12 cm mod de 9cm de gamle vinduer havde.

Problem nummer 1.

De gamle vinduer havde 2-3 cm fuge i toppen af vinduet, og ca. 15-18 mm i siderne.

De nye havde kun ca. 10-12 mm efter min kontrolmåling, og 10-12 mm i siderne, dvs. var faktisk ca. 1 cm bredere end de eksisterende, og op til hele 3 cm højere end de eksisterende.

Problem nummer 2.

De gamle vinduer var kun 9 cm brede med ca. 2 cm. fals til vinduesplader, dvs. fra front vindue til vinduespladerne er der ca. 5 cm, de nye vinduer var 12 cm UDEN fals til vinduesplader, og her skal jeg lige minde om det er plastvinduer vi snakker om.

Problem nummer 3.

Da vinduer nu kun har ca. 10-12 mm fuge i siderne, mod ca. 15 mm på de gamle vinduer, samt de nye vinduer er 30 mm dybere, kan disse vinduer jo ikke komme længere ind end de pudsede lysninger, dvs. de kan kun står 3 cm længere ude i facaden.

Problem nummer 4.

De gamle vinduer havde ikke kun fals til vinduespladerne, man også fals under vinduerne til sålbænkene i teglklinker, og her må jeg endnu engang minde om at dette er plastvinduer vi snakker om.

Jeg kunne kun se en løsning på dette problem, nemlig at starte vinkelsliberen op, og skære 3 cm af i siderne af lysningerne samt i toppen.

Vinduespladerne bestod af betonplader som er støbt på stedet,  hvorefter der er lagt mosaikfliser, dvs. de kan IKKE sådan lige fjernes, og da der ikke kan ændres på vinduerne, dvs. falses ud i vinduerne til vinduspladerne, så er der kun 1 ting tilbage, nemlig at skære i disse vinduesplader også.

Dvs. der skal ikke kun skæres/hugges puds af alle siderne, men disse betonsælbænke skal også skæres, samt der skal hugges af dem UDEN at flække pladerne, eller få brækket yderligere mosaikfliser af.

Dette blev klaret ved at dække af med plastic i vindueshuller indvendigt, og derefter skæres med diamantskive samt feincutter med diamandklinger i hjørnerne, hvorefter det hele blev hugget af i hånden, så yderligere skader indvendigt begrænses.

Ja det var lidt af en lang smøre, men nu kommer spørgsmålet så, er det normalt at man kan forvente alle disse ekstra arbejder, samt efter reperationer når vinduerne er opmålt og leveret af KGJ vinduer selv.

Jeg mener at disse problemer nemt kunne være løst, eller i det mindre oplyst til kunden ved opmålingen, som blev foretaget af KGJ vinduer.

Jeg ville da klart have oplyst dette til kunden, eller bestilt vinduerne de ca. 3 cm lavere samt en 1cm smallere, for de så kunne være blevet monteret uden noget som helst skære arbejde, i min verden forgår det sådan her.

Jeg mener klart at det er KGJ der har et problem her, de har målt vinduerne op på stedet, og leveret vinduer der krævede alt dette ekstra arbejde, uden at oplyse til kunde, at de nye vinduer IKKE kunne monteres uden disse indgreb, frem for at benytte min ovenstående løsning på problemet.

KGJ mener dog at det er da helt normalt, og det da er en selvfølge for alle håndværkere at disse indgreb skal til, fordi vinduerne jo er 30 mm dybere som er standard i dag, og det derfor må forventes når man skifter vinduerne.

KGJ mener endda også at den forrige håndværker da var klar over dette, hvilket jeg ikke lige syntes hverken fremgår af hans tilbud, eller prisen for den sags skyld.

Så mit spørgsmål er simpelthen er det normalt at dette kan forventes, og er det bare mig der er helt forkert på den.... ?

Kunden står jo nu med en ekstra regning på godt 10.000,- + moms for alt dette ekstra arbejde, samt en masse indvendige reperationer samt færdiggørelser, og ikke mindst rengøring... , denne vil KGJ ikke betale noget som helst af, men mener derimod at det er mit problem, fordi det burde jeg da have vidst, KGJ mener det er en selvfølge for ALLE håndværker, at der da skal skæres i vægge og lysninger for at montere vinduer der er dybere end de eksisterende vinduer... kunden er dog helt forviret af den udtalelse fra KGJ vinduer, og ved ikke hvordan de skal forholde sig, jeg har dog allerede fra start af, forklaret at alt dette arbejde ikke var med i tilbuddet, hvilket de godt kunne forstå, det kom jo lige så meget bag på dem, som det gjorde på mig, at vinduer opmålt af KGJ ikke kunne monteres i deres hus, uden alle disse indgreb.

Er det helt normalt og bare mig der der har... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, rigtig træls situation.

Men ved at kunden lader dig gå igang efter kontrolmålingen. Så har kunden vel i princippet også accepteret vinduerne, uanset, hvor skæve disse mål er. Og må dermed vel også acceptere den ekstra regning?

Ja jeg må også sige at jeg havde ikke rørt ved noget før det var på det rene med hvem der skulle betale for ekstra arbejdet,og da du KOLUDA har gjort opmærksom på overfor kunden at der ville komme en del ekstra arbejde,og bare accepteret dette har kunden vel sagt ja til at betale,men når det er sagt så er det vel i bund og grund vinduesfirmaet der har kvajet sig .
det er desværre ikke første gang jeg høre sådan en historie,jeg har også selv haft kunder der har haft vinduefirmaer til at måle op,bl.a Rationel, og hver gang beder jeg om at få lov til at gå det igennem før endelig ordre.
Men sådan et vinduesfirma ville nok være bedst tjent med lidt kundepleje i ovenstående tilfælde.

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Skrevet af Mr Calle på 04 dec 2009 14:24
Tja, rigtig træls situation.

Men ved at kunden lader dig gå igang efter kontrolmålingen. Så har kunden vel i princippet også accepteret vinduerne, uanset, hvor skæve disse mål er. Og må dermed vel også acceptere den ekstra regning?

Ja, kunden blev oplyst om det, og det står også i mit tilbud at alt arbejde som ikke er beskrevet i tilbuddet, afregnes med timeløn, hvilken kunden også accepterede.

Kunden havde ikke de store valg muligheder, da KGJ blank afviste af de havde lavet en fejl... og at kunden havde godkendt bekræftigelsen med målene foretaget fra producenter, men hvorfor skulle man dog bestille producenter til at måle vinduer og døre op, hvis man alligevel selv skal kontrollere deres opmålinger og hæfte for evt. fejlopmålinger...???

Skrevet af Dumle på 04 dec 2009 19:40
Ja jeg må også sige at jeg havde ikke rørt ved noget før det var på det rene med hvem der skulle betale for ekstra arbejdet,og da du KOLUDA har gjort opmærksom på overfor kunden at der ville komme en del ekstra arbejde,og bare accepteret dette har kunden vel sagt ja til at betale,men når det er sagt så er det vel i bund og grund vinduesfirmaet der har kvajet sig .
det er desværre ikke første gang jeg høre sådan en historie,jeg har også selv haft kunder der har haft vinduefirmaer til at måle op,bl.a Rationel, og hver gang beder jeg om at få lov til at gå det igennem før endelig ordre.
Men sådan et vinduesfirma ville nok være bedst tjent med lidt kundepleje i ovenstående tilfælde.

Kunden havde taget ferie i denne uge, og jeg er meget presset for tiden, så havde sat tid af til monteringen nu, hvilket jeg så valgte at gøre, frem for at lade kunden i "stikken" som lige havde haft en dårlig oplevelse, men firmaet der lukkede ned.

Kunden blev dog allerede inden bortskæringen af puds + vinduesplader, informeret om at dette var ekstra arbejde, hvilket han selvfølgelig godt kunne indse.

Men jeg er helt enig med dig, de skulle måske i dette tilfælde erkende deres fejl, og se muligheden for at få en god reference og god omtale, i stedet for en side 1 placering på google, med mindre god omtale.

Uanset hvad, så var nedskæringen og væsentligt billigere end at skulle bestille nye partier til hele huset.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis