Er det normalt ???

Er det helt normalt og bare mig der der har misforstået noget... ?

Ridser lige situationen op engang.

En kunden ønsker at få monteret nye vinduer i sit hus, valget bliver desværre plast mahognie vinduer.

Disse bestiller han så har KGJ vinduer, som kommer og måler op til vinduerne, samt skaber kontakt til en håndværkere til at montere dem, kunden får dermed et tilbud fra håndværkeren som sender det direkte til kunden.

Efterfølgende lukker håndværkeren så sin forretning, og kunden står uden montør, producenten vil dog gerne af med sine vinduer, så finder en ny håndværker til at montere dem, blev i dette tilfælde mig.

Han sender tilbuddet til mig, så jeg kan se hvad den anden håndværker havde med i sit tilbud i forhold til aftaler med kunden, og laver det tilsvarende til hans.

Hermed hvad der står i hans tilbud...

Tilbud på isætning og fugning :
Udtagning af gamle vinduer og døre.
Isætning og fugning af nye vinduer og døre.
10 vinduer + 2 døre
Fugning indv. ved lysningspaneler.

Pris: 14.500,- + moms

Indv. arbejde ikke i tilbud. Herunder nye
lysningspaneler og bundstykker.


Vinduerne ankommer til pladsen, og vi starter med at tage den første vindue ud.

Da den første vindue så er udtaget, henter vi det nye vindue der skulle sidde i, men ak nej, vinduet passede langt fra i hullet, var ca. 3 cm for høje, og 1 cm for breden for at kunne komme i hullet efter det gamle vindue, udover dette var de nye vinduer 12 cm mod de 9cm de gamle vinduer havde.

Problem nummer 1.

De gamle vinduer havde 2-3 cm fuge i toppen af vinduet, og ca. 15-18 mm i siderne.

De nye havde kun ca. 10-12 mm efter min kontrolmåling, og 10-12 mm i siderne, dvs. var faktisk ca. 1 cm bredere end de eksisterende, og op til hele 3 cm højere end de eksisterende.

Problem nummer 2.

De gamle vinduer var kun 9 cm brede med ca. 2 cm. fals til vinduesplader, dvs. fra front vindue til vinduespladerne er der ca. 5 cm, de nye vinduer var 12 cm UDEN fals til vinduesplader, og her skal jeg lige minde om det er plastvinduer vi snakker om.

Problem nummer 3.

Da vinduer nu kun har ca. 10-12 mm fuge i siderne, mod ca. 15 mm på de gamle vinduer, samt de nye vinduer er 30 mm dybere, kan disse vinduer jo ikke komme længere ind end de pudsede lysninger, dvs. de kan kun står 3 cm længere ude i facaden.

Problem nummer 4.

De gamle vinduer havde ikke kun fals til vinduespladerne, man også fals under vinduerne til sålbænkene i teglklinker, og her må jeg endnu engang minde om at dette er plastvinduer vi snakker om.

Jeg kunne kun se en løsning på dette problem, nemlig at starte vinkelsliberen op, og skære 3 cm af i siderne af lysningerne samt i toppen.

Vinduespladerne bestod af betonplader som er støbt på stedet,  hvorefter der er lagt mosaikfliser, dvs. de kan IKKE sådan lige fjernes, og da der ikke kan ændres på vinduerne, dvs. falses ud i vinduerne til vinduspladerne, så er der kun 1 ting tilbage, nemlig at skære i disse vinduesplader også.

Dvs. der skal ikke kun skæres/hugges puds af alle siderne, men disse betonsælbænke skal også skæres, samt der skal hugges af dem UDEN at flække pladerne, eller få brækket yderligere mosaikfliser af.

Dette blev klaret ved at dække af med plastic i vindueshuller indvendigt, og derefter skæres med diamantskive samt feincutter med diamandklinger i hjørnerne, hvorefter det hele blev hugget af i hånden, så yderligere skader indvendigt begrænses.

Ja det var lidt af en lang smøre, men nu kommer spørgsmålet så, er det normalt at man kan forvente alle disse ekstra arbejder, samt efter reperationer når vinduerne er opmålt og leveret af KGJ vinduer selv.

Jeg mener at disse problemer nemt kunne være løst, eller i det mindre oplyst til kunden ved opmålingen, som blev foretaget af KGJ vinduer.

Jeg ville da klart have oplyst dette til kunden, eller bestilt vinduerne de ca. 3 cm lavere samt en 1cm smallere, for de så kunne være blevet monteret uden noget som helst skære arbejde, i min verden forgår det sådan her.

Jeg mener klart at det er KGJ der har et problem her, de har målt vinduerne op på stedet, og leveret vinduer der krævede alt dette ekstra arbejde, uden at oplyse til kunde, at de nye vinduer IKKE kunne monteres uden disse indgreb, frem for at benytte min ovenstående løsning på problemet.

KGJ mener dog at det er da helt normalt, og det da er en selvfølge for alle håndværkere at disse indgreb skal til, fordi vinduerne jo er 30 mm dybere som er standard i dag, og det derfor må forventes når man skifter vinduerne.

KGJ mener endda også at den forrige håndværker da var klar over dette, hvilket jeg ikke lige syntes hverken fremgår af hans tilbud, eller prisen for den sags skyld.

Så mit spørgsmål er simpelthen er det normalt at dette kan forventes, og er det bare mig der er helt forkert på den.... ?

Kunden står jo nu med en ekstra regning på godt 10.000,- + moms for alt dette ekstra arbejde, samt en masse indvendige reperationer samt færdiggørelser, og ikke mindst rengøring... , denne vil KGJ ikke betale noget som helst af, men mener derimod at det er mit problem, fordi det burde jeg da have vidst, KGJ mener det er en selvfølge for ALLE håndværker, at der da skal skæres i vægge og lysninger for at montere vinduer der er dybere end de eksisterende vinduer... kunden er dog helt forviret af den udtalelse fra KGJ vinduer, og ved ikke hvordan de skal forholde sig, jeg har dog allerede fra start af, forklaret at alt dette arbejde ikke var med i tilbuddet, hvilket de godt kunne forstå, det kom jo lige så meget bag på dem, som det gjorde på mig, at vinduer opmålt af KGJ ikke kunne monteres i deres hus, uden alle disse indgreb.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er altid kedeligt at samle (opgaver) kunder op der har været udsat for folk der sjusker. normalt måler man jo vinduerne op for at de passer i og ikke omvendt. Men med hensyn til at hullet skal skæres en smule dybere for at få plads til vinduet ja så er det vel logik. inden for elektronik branchen er der sket det samme. bare med rack skabe. de er idag typisk beregnet til 90cm dybe enheder hvor til der kommer kabelfelt mm. så når jeg renoverer (moderniserer) en hoved central har jeg selvfølgelig udskiftning af rackskabe med i tilbudet. det er mere eller mindre underforstået, da ikke alt moderne udstyr ikke kan klemmes ind i et 60cm dybt rackskab.

Så ja KGJ er sprit stive da de har målt forkert op og ikke oplust dig om at det ikke er en vindues udskiftning men en vvindues modernisering. Men du burde måske også vide at der måske var ugler i mosen med hensyn til dybden af vinduerne.

Jacob
Dette fremgik jo desværre ikke udfra deres tilbud, jeg havde jo kun den anden håndværkers tilbud at forholde mig til, og han havde ikke nedskæring af væg med i tilbuddet.

Jeg mener også at man bestiller vinduer der passe ind i huset, og ikke skal tilpasse huset så det passer til vinduerne...

KGJ havde dog heller ikke oplyst kunden om at vinduerne IKKE ville passe i huset, og her mener jeg helt klart ikke de har levet op til deres service med opmålingen af vinduerne.
Sakset fra KGJ's monterings anvisning.

" indsæt karmen i murhullet ca. 3-5 cm fra forkanten af muren (ved udskiftning anbefales det at sætte vinduerne i samme afstand fra kant som tidligere var benyttet)"

Så de modsiger da sig selv, efter min bedste overbevisning, efter hvad du oplyser, det må være en dårlig opmåler de har.

Steen
Ja, mener også deres opmåler har været lige hurtig nok på stedet denne gang.

Tror du er havnet i en "no win situation". Kunden er taberen - det oprindelige tilbud fra håndværkeren er ikke i orden (gad vide hvorfor han lukker....). Han skriver jo klart, at det indvendige arbejde ikke er inkluderet - lysninger og bundstykker - og indikerer dermed, at han godt er klar over, de skal skiftes. Helt ærligt - hvor ofte skifter man vinduer, hvor man kan genbruge de gamle lysninger......

Jeg vil mene, KGJ har målt rigtigt op - men burde have gjort kunden opmærksom på ulemperne ved at få "max. mål vinduer". Det store problem i min verden er, at karmene er bredere - hvilket skaber de øvrige problemer (hvis jeg ellers forstår din forklaring korrekt).

Derfor kan du kun informere kunden om, at den pågældende håndværker ikke har gjort sit arbejde ordentligt - eller har givet et for billigt tilbud (for at få jobbet) vel vidende, at han kunne skrive en større regning.

Dette er lige vand på min mølle om, at man i tilfælde som dette skal sikre, at man kun har en leverandør, som står for såvel levering og montering. Et tilbud, en ordre, en pris - og man betaler ikke, før fuld levering er sket. Dvs. man betaler ikke en øre, før selv den sidste liste er monteret.

Må jeg foreslå, at I alle tre slår "halv skade"??? KGJ giver dig ekstra rabat på din næste ordre, du afskriver lidt på "nå ja - så lærte jeg det" kontoen - og kunden kan leve med en 66% lavere regning (og du vil have vundet en god reference).


Mvh.

Jan R.
Annonce
Det er som sagt pudsede lysninger, og ikke lysningspaneler som han skriver i sit tilbud, så er sikkert et standard forbehold han skriver i sit tilbud.

Nej, det er ikke kun karmenes brede, det er også at de nye vinduer der blev leveret var helt op til 3 cm større end de eksisterende vinduer.

Jeg har aldrig købt vinduer hos KGJ og kommer sikkert heller aldrig til det, de levere nemlig kun plastvinduer, hvilket jeg normalt ikke montere, kan ikke huske jeg har monteret et siden jeg var i lære...

Jeg benytter selv normalt kun trævinduer, hvilket sjovt nok havde været en løsning i dette tilfælde også, da jeg så havde kunne false vinduerne, så de passede i hullerne.

Men KGJ og kunden kan dele regningen for min skyld, jeg er heldigvis bedre til at skive tilbud end forrige håndværker var, så jeg har mit på det rene, da alt ekstra arbejde som ikke er beskrevet i tilbuddet, er timeløns afregnet, hvilket også tydeligt fremgår af mit tilbud...

Men tidligere håndværker har heller ikke målt op til de nye vinduer, det har KGJ selv sørget for, de har så bare arrangeret kontakt mellem håndværker og kunden angående montering af vinduerne.


Ja, sjovt nok at den tidligere håndværker har lukket forretningen ikk....
Man har passeret max når man skal skære i huset.
Jeg har får pakket mine ting sammen før jeg er gået igang fordi at det kunden ville have bare ikke kunne lade sig gøre. så er det bedre at lade helt være når man som fagmand kan se at det vil være noget møg.
Jeg syntes faktisk at et opkald til vinduesfirmaet ville have været det mest rigtige for Koluda byg at gøre når man kan se at tingene ikke passer ved kontrol målingen.

Jacob
Jeg ringede så snart vi fandt ud af at vinduerne ikke passede i huset, men KGJ afviste totalt at de havde lavet en fejl, og mente bare at så måtte der jo skæres, og at dette var ganske normalt....

Jeg kan slet ikke fatte, hvorledes et vinduesfirma kan foretage en forkert opmåling og slippe godt fra det og blot tørre ekstra arbejde af på andre.
Det er da for pokker dem, der burde vide, hvad der kan lade sig gøre at montere, idet de har været på åstedet. Her burde de også have bemærket, at karmene var bredere end de gamle vinduer.
I min forestillingsverden er det helt klart en ommer for vinduesfirmaet, og endnu en bekræftelse på, at plasticvinduer ikke er noget for mig.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 04 dec 2009 05:37

I min forestillingsverden er det helt klart en ommer for vinduesfirmaet, og endnu en bekræftelse på, at plasticvinduer ikke er noget for mig.
Helt enig...

Og man når sku langt med en elhøvl og overfræser, hvis tingene ikke lige passer sammen.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis