motor temp. falde

Jeg har en peugeot 206 sw hdi 2006.
efter ca. 10 min. når kølevands termostaten viser ca. 80 grader, så har jeg igår oplevet at den falder, når kabineblæseren sættes på 3 eller 4 (ud af 4 trin).
er det normalt? eller lukker min termostat ikk korrekt?
termostaten faldt til omkring 70g. ca. og steg igen, når jeg slukkede/skruede blæseren ned.

er 70grader varmt nok? til at motoren kører optimalt?

Bo Th

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Bo
Der er desværre mange diesel motorer der ikke kan lide det kolde vejr. En diesel motor arbejder ved lavere temperatur end en benzinmotor og producerer derfor ikke så meget varme som benzinmotoren. Så i det du har bedt om mere varme i kabinen, har den taget noget af varmen fra motoren.
Du kan evt. få sat en anden termostat i der åbner ved en højere temperatur (95 grader), så vandet først kommer ud omkring køleren når denne temperatur er nået.
I min Mondeo diesel fra 2001 er jeg blevet nødt til at dække noget af kølergitteret af, for at få varme i bilen, da den luft der kom ind den vej var nok til at køle min motor til langt under driftstemperatur. Jeg troede ikke det var nødvendigt med så ny en bil, men åbenbart, for det virker.
Motoren kører ikke optimalt, hvis den ikke når driftstemperatur, men hvor stor betydning det har for motorens levetid er svært at sige..

Held og lykke med det :o)

Mvh. Martin
Nye dieselmotore udvikler ikke meget varme i dag (termisk varme). Derfor er mange HDI motore monteret med en motorvarmer, som starter automatisk, hvilket ikke er godt hvis man kun kører små ture.

Undersøg om din har motorvarmer, måske den trænger til service. Man skal passe på med at skifte termostater osv. idet en ny dielsemotor er følsom og det kan koste mange penge, hvis noget går galt.
Snak med en værkfører på et peugeot værsted først.
MVH
Hansi
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis