Alu

Hej har set de flotte maskiner i laver. Nu har jeg klikket mig igennem nettet for at finde aluminium i plader og stænger, hvor finder i det og hvad koster alu i kroner??
Hilsen Kent
Hej har set de flotte maskiner i laver. Nu har jeg... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kent

Har du mulighed for at tegne en skitse af din ide, for så er det meget lettere at lede dig på rette vej? Det er lige meget om det er tegnet i hånden eller på computer og hvor pænt det ser ud. Måske du kan finde et billede på nettet af en maskine som ligner den du selv vil lave?

Dimensionerne man bør vælge afhænger nemlig af mange ting, såsom størrelsen af hele fræseren f.eks., så derfor vil det også være fint hvis der er et par enkelte mål på tegningen.


Mvh. Brian

Her er en lidt mangelfuld skitse det er kun selve bundrammen der er tegnet her, men overbygningen kommer til og køre på de 30 mm aksler i hver side. Men spørgsmålet er jo om de aluplade er stift nok til og lave bunden af, det bliver jo boltet sammen med selve planet som også er 20 mm alu.

Med venlig hilsen Kent

Vedhæftede filer:
Det ser enkelt og fint ud, men måske har du brug for at forstærke bunden med yderligere to ribber, så du er sikker på at den ikke hænger igennem.

Hvad aksler, lejer, spindler og andet angår, så vil jeg anbefale at du skriver til ham her hvad du har brug for:

http://stores.ebay.com/linearmotionbearings

Du skal nok designe hele maskinen først og finde ud af hvilke stumper du skal bruge og så bestille det hele samlet. Hvis du er i tvivl om hvilke stumper du skal bruge, så skriver du bare og så finder vi ud af det.

Hilsen Brian
Jeg er lidt i tvivl om de spindler.
Når mit land er 1200 mm hvor lange skal de så være for at passe til stepmotoreren, og er det nødvendigt at have to, jeg har set nogle routere med 2 spindler på y aksen, forbundet med en rem. Men ved ikke om det er nødvendigt

Har indtil videre fundet disse dele
2 pcs of SBR25-1000mm supported rails and 4pcs of SBR25UU blocks  blocks   For x-akse
2 pcs of SBR25-1250mm supported rails and 4pcs of SBR25UU bearing blocks  For y-akse
2 pcs of SBR16-770mm supported rails plus 4 pcs of SBR16UU bearing blocks  For Z akse
De 2 på 770 mm til Z-aksen  korter jeg bare ned til den længde jeg skal bruge
Pris 274  us dollar
Det er ellers en meget fin side der er jo det man skal bruge :-)
Og jo det kan godt være jeg bliver nødt til at ligge nogle tværvanger ind under det land, men det er heller intet problem, der er plads nok.
Alu pladerne får jeg fra et skibsværft, så jeg kan få dem i den tykkelse jeg skal bruge. Men kan se på det hele det render godt nok op i nogle k at bygge sådan et dyr, men det er jo mega spændene.

Med venlig hilsen Kent
Annonce
to spindler eller ej..... kommer an på hvad matriale du vil køre i, hvor præcis du vil have dit emne, hvor stiv din konstruktion er, evt størrelsen på dine stepperdrive og motore...
Imodsætning til det du skriver er X "normalt" den længste akse, og den der skal trække Y, Z +værktøjet og dermed også den tungeste at trække.
Hvis du mener at den render op i pris eller tyngde når du skriver at den render op i nogle K. Så ja det koster, og ang. tyngden så er det ikke af det dårlige. Det er ikke for sjov at "rigtige" maskiner er lavet i støbejern og andre tunge sager.
Når jeg skal lave et nyt projekt "der er svært at stoppe igen..." så bliver det heller ikke i Alu. Personligt kan jeg bedre lide sort jern det er også til at svejse i (jammen man kan også svejse i alu.. Ja, men ikke med det jeg har ude i værkstedet)

JuleHilsen

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Skrevet af Pilotfromdk på 13 dec 2009 17:52

Imodsætning til det du skriver er X "normalt" den længste akse, og den der skal trække Y, Z +værktøjet og dermed også den tungeste at trække.

Ja nu jeg kikker i tegneprogrammet  kan jeg godt se at det forholder sig sådan Børge, der er mange ting til at forvirre, men rart at få dem sat på plads.
Jammen jeg vil da have en meget nøjagtig maskine, så hvis det er det som gør det skal der da to spindler på x aksen.
Jeg regner ikke med at svejse det aluminium, men bolte det sammen.

Hilsen Kent
Det er ikke noget problem at have y-aksen til at være længere end X. Jeg gjorde bare opmærksom på hvad der er mest "normalt" :o)
Hvad er meget nøjagtig?
Min pointe var netop at man normalt ikke svejser en Alu-ramme sammen, derfor arbejder jeg også hellere i jern :o)

JuleHilsen

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Ja men er det ikke svært at lave noget ordentligt i jern, syntes det har meget nemt ved at slå sig når man svejser, og der skal jo ikke meget til.

Derfor jeg vil bruge alu, regner med det er nemmere at styre, men nu må vi jo se ellers bygger jeg en i jern.

Hvor nøjagtig den skal være ved jeg ikke, så godt som muligt med de matrialer jeg har råd til. Jeg ved ikke hvor præcise de stumper fra Kina er og har som sagt ingen erfaring med at bygge en maskine af den type.
Men jeg er stadig lidt usikker på hvordan med de spindler, hvilken længe skal man bestille når maskinens totallænge bliver 1200 mm.
Hilsen Kent

Det kom vi ikke den ønskede præsision nærmere af :o)
Ang. længen på spindler så skal du tegne det hele ned på papir eller på pc så er det lettere at få et større overblik
Og husk så at du skal lægge den afstand du har imellem dine lejer på aksen til din total længde af spindlen for at du rent faktisk kan flytten den i den ønskede afstand (håber det giver mening) Hvis maskinen er 1200mm total så ville det sikkert også være ca den længde spindlen ville skulle have, men det kommer jo helt an på hvordan du har tænkt at montere stepperne ? men lav en tegning så er alting meget nemmere

JuleHilsen


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis