Argh! Sanitetssilikonen driller. Hvordan gør man?

Hej. Jeg har denne væg, hvor jeg har sat klinker op:

http://peecee.dk/upload/view/207650
http://peecee.dk/upload/view/207651

Nu skal der så silikonefuge rundt om.
Jeg har, som man kan se, prøvet med malertape på begge sider af silikonefugen, og så revet det af lige efter jeg har lagt fugen. Men det river selvølgelig bare op i fugen, så jeg forstå ikke hvordan folk gør det. Nogen der har gode forslag?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du starter godtnok når du ikke har rutinen
start med at fuge og glatte med malertape som du har gjort
tag malertapen af med det samme du har glattet og fjernet det overskydende fuge
sprøjt ( med en spreflaske ) sæbevand på fugen ( sulfo og vand ) nu kan du glatte efter og få en pæn fuge uden at silikonen sider fast på fliserne udenfor kanterne
Du fylder vand i et glas og smider lidt sulfo i.. og så kører du med fingeren der passer i bredden.. Hvis der kommer noget udenfor skynder du dig at tørre det af.
(og nej.. Du skulle ikke bruge malertape hvis du bare har lidt finesse)
OBS. Fingeren der trækker af skal selvfølgelig altid være mættet.. Dvs våd

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Når du glatter af, skal du sørge for at presse fugen helt ned i niveau med din afdækningstape. Jo tykkere fugemassen er, der hvor tapen rykkes af, jo grimmere en kant får du, som står og flagrer i vinden og ser grim og klodset ud.
Når du fanger den ide, kan den kant, der ikke kan undgås pga tapens tykkelse, meget let glattes med en meget let, fugtig finger. Jeg bruger spyt på fingeren, da jeg finder spyt som optimal glidemiddel.

Men en altovervejende hovedregel: HOLD FINGRENE VÆK når du er færdig. Alle forsøge på liiiiiige at rette lidt her og der, ender altid i katastrofe for mig!
Prøv at lave lidt forsøg med det inden det store arbejde sættes i værk.

Problemet med at bruge fingeren er, at fugen bliver hul, indadbuet, især hvis fugen er bred, men fingeren er så afgjort det bedste redskab til at få en rigtig flot overflade på fugen, efter min mening. Det kan gå hen og blive en hel besættelse at lave flotte fuger, som man kan glæde sig over i årevis!

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svarene. Vigtigt lige at vide at kanten af fugen selvfølgelig skal være rimelig plan med malertapen.

Jeg tror problemet er, at jeg simpelthen lægger for meget fuge på. Der er kæmpe overskudt, og jeg vidste heller ikke fingeren skulle være glat Prøver igen.

Tak for svarene!
Skær tutten så tilpas skråt og bredt af, så snitfladen dækker ret præcist, det der skal fuges, og du kan næsten gøre fugen færdig i et hug.
Det er en dårlig ide at have alt for meget overskud, idet det som regel giver en mindre "katastrofe", hvor det meste ender i håret og andre uheldige steder!
Vær meget omhyggelig at sætte tapen lige præcis til der, hvor du ønsker fugekanterne skal være. Sjusk med afdækning straffes.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ktm. Haha. Ok tak du!
Benyt en tågesprøjte til at væde fuge med og en husk en skarp fugepind, så er der normalt nemt lige at presse fuger og derefter "skrabe" den overskydende fugemasse væk, også efterfølgende glatte efter....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også