Lysstofrør til indbygning med dæmpning?

Hej

Jeg er ved at overveje hvilken belysning vi skal have i vores kommende køkken. Som akternativ til alm GU10 indbygnings sport har jeg overvejet om det var en mulighed med lysstofrør.

Findes der nogle armaturer i moderne design til indbygning i loftet som kan dæmpes?
Jeg kan forstå at nyeste "generation" af lysstofrør hedder T5, og at disse kan dæmpes, men jeg synes ikke rigtig at kunne finde nogle forhandlere...

Er det helt forkert at gå denne vej (bl.a. for at spare på el-regningen og da vi har fladt tag og derfor skal tage hensyn til varmeudbredelse)

/Hans
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, hvad med led pærer, de er noget dyrere, men de passe fint i gu 10 dåser, og du kan også få dem i versioner der kan dæmpes.

De almindelige typer lysstofrør kan også dæmpes, men du skal have nogle armaturer med elektronisk hf spole.

Ellers er der jo også indbygningsarmaturer til pl rør (det er dem der kaldes kompaktlysstofrør)
Hej,

Jeg ville egentlig gerne ud over at købe led GU10 LED pærer til 200,- stykket. Jeg har endnu ikke set nogle som give kvalitets lys. Jeg har opsat ca 30 GU10 spots i resten af huset i den naive tro at dæmpbare LED pærerne i den rigtige kvalitet til den rigtige pris var lige om hjørnet. Men ak.... Så lige nu bruger vi 12x35W bare i soveværelset

Medmindre jeg kan finde et lysstofs armatur som passer mine krav, bliver jeg sikkert nødt til at fortsætte med at opsætte GU10 sport over hele hytten.

Jeg vil selvfølgelig også gerne have en løsning som kan holde (også udseende-mæssigt) i mange år fremover da nye spots efterfølgende koster et nyt gipsloft.

/Hans
Du skal købe armatur med hf spoler til dæmp og med de nye hf rør som sagt hedder TL5 og er ø16.

Dem kan du få i alle afskyllelser men har sværet ved at tro at det blir billigere end en spot til 150 og en pære til 200.

Det får du desværre ikke meget kvalitets hf armatur med dæmp og rør for.
Regnestykket vel heller ikke 350,- vs 1200? (eller hvad nu et armatur koster).
De spot vi før har brugt koster ca 300,- stk. + 200 for en LED pære + 200 for en safe boks og lidt varmebestandigt kabel.
Altså lander vi på ca 700,- pr spot.
Og da jeg vel skal bruge ca 3x så mange spots som jeg skal bruge lysstofarmaturer (de er vel længere og giver dermed mere lys) er regnestykket vel lidt anderledes.

Men er der overhovedet nogle som er gået denne vej i deres køkken projekter?

Virker lidt som om den sikreste vej er alm GU10 spots?

Hvad med erfaringer omkring kvalitets dæmpbare LED spots (svarende til ca 35W GU10 spot) ? Nogle I kan anbefale som giver ca. samme lyskvalitet som et halogen spot?



/Hans
vi har sat en del hf armatur op i eksklusive kontor bygninger også til indbygning.
Og hvis det laves som inddirekte lys kan det blive rigtig fint - men det nemmeste er helt klart spot.

men være meget opmærksom på farvegengivelsen hvis du vælger led.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis