Ny motor - det svære valg

Hej Alle,

Jeg er begyndt at kigge på motor til en nybygning og er pt. kommet frem til at det må blive enten en Yanmar 2GM20 eller Volvo MD2020 (sejldrevsmodellerne).
Jeg er meget i tvivl, så jeg vil meget gerne høre om driftserfaringer fra de af jer som måtte være, eller har været, ejere af de nævnte motorer.
På forhånd tak.

Med sejler hilsen
Henrik.A
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej HHA

Ja svaret afhænger mest af religion !

Men spørger du en marine mand der til dagligt sælger og installerer begge mærker ( YANMAR / VOLVO PENTA ) om hvad han vil vælge til sin egen båd - vælger de som regl den lidt dyre Volvo Penta motor udfra monterings venlighed / tilgang til udskiftning af stumper samt gensalgsværdi.

Vi har selv lige ny installeret en VP, og var ikke i tvivl om valget af motor type.

Men når der er tale om nybygning har du ikke problemerne med om motor fundamentet nu passer til den nye motor.

Men prøv selv at køre til en forhandler, eller kig på nettet på de nævnte motorer, hvordan de visuelt er bygget op - jeg syntes at YANMARS motorer er meget "rodet" i opbygningen (slanger og rør føring).

Men forskellen på reservedels prisen kender jeg ikke.

God jagt, og lad os høre om resultatet.

Mvh / Br

Peter Sørensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Der er tale om en sejlbåd på ca. 4200 kg så noget i retning af 18-20 HK bør kunne gøre det.
Henrik.A

Hej smile

18-20 hk er meget til en sejlbåd på 4,2 ton.

Du kan sagtens nøjes med en 11 HK.

Jeg kender en der har haft begge mærker i sin båd, og han vil til en hver tid vælge Yanmar. (han sælger selv både VP og Yanmar)

Fordelen med VP er at man kan købe forholdsvis billige reservedele i Sverige.

Yanmar skulle være mere lydløs og driftsikker.

Der findes andre alternativer end de to mærker. Jeg var til bådudstilling for et par år siden, og der stod de og demonstrerede en eller anden italiensk motor. Virkelig lækker sag. Fyldte ingenting og var utrolig støjsvag + ret billig. Kan ike huske hvad den hedder, men spørg rundt.

Mvh
ThomasB
Jeg mener motor størrelsen er den rigtige. Moderne både har en forholdsvis stor overflade over vandet og vinden vil derfor kunne give et stort bidrag at kæmpe mod.
Hellere en motor med kraft i overskud end det omvendte..

Min egen båd er en Elvstrøm Cruiser og den blev leveret med en 7,5 hk Volvo, men denne blev skiftet ud med en 12 Hk Yanmar efter 5 år... Længe før min tid men det siger for mig at den tidligere motor var for svag.

Men jeg mener nok også at der er andre motorer at vælge mellem.

Vetus mariniserer en masse motorer og andre mariniserer de samme men med stor forskel på prisen... Hvad forskellen er kan jeg ikke direkte fortælle, hvis der er nogen !!

Men afhængig af hvor travlt du har, så er en oplagt mulighed at besøge den store båd Messe i Hamborg til oktober. Her er der et kæmpe udbud og det er relativt lettere at se på en motor og gå hen og kigge på et alternativ og så opveje de enkeltes fordele og ulemper.. Prisen er sikkert også bedst i Tyskland... Lavere moms og måske en kampagne pris på messen..

Men er det nu du skal bruge maskinen så er det jo ikke en mulighed..

PS. jeg har altid været glæad for min Yanmar, men det er en ældre 12 hk een cylindret maskine.

Jeg kender tilgengæld en mekaniker der tidligere sejlede efter Volvopentas kort over skandinavien for ikke at komme forlangt væk fra reservedele...

Venligst Njord wink

MVH Njord
Annonce
Hej igen smile

Man siger som tommelfingeregel: 1 HK pr. meter vandlinie ved 50% køl. (sejlbåd)

Men det er kun en tommelfingerregel.

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 24-06-2003).]
Det er muligt men jeg mener at man skal tage alt over vandlinien med som en vigtig faktor hvis man vil forsere mod sø og vind eller skal lave en ordentlig havne manøvre med kraftig side vind.

Men tommelfingeren fungerer da givet kun til en vis størrelse skib da skibe bliver breddere og dybere, ikke kun længere. Den mængde vand der skal fortrænges vokser jo langt mere end længden.

der er også enorm forskel på en Ylva og et andet skib i den læn´gde da det oftest vil være en kraftig tung turbåd med stor overbygning osv.

Men lad os nu ikke skændes mere om motorstørrelsen..

Venligst Njord.

MVH Njord
Min tidligere båd, en Scan-kap99, var forsynet med en Yanmar 1GM10, fin motor, aldrig nogle problemer, startede prompte selv efter 6 måneders vinteroplæg. MEN, den var også støjende og vibrerende (selvfølgelig var der så også kun en cylinder - så der manglede noget balance).

Mht. effekt, jo 10 HK til den letdrevne Scan-kap på 3340 kg gik an, men der var ikke meget kraftoverskud. Derfor er behovet nu i størrelsesordenen 18-20 HK, jeg tør ikke forsøge med mindre.

Msh
Henrik.A

PS: Tak for jeres kommentarer så langt, men der jo plads til flere synspunkter.....
Hej Henrik

Lad os høre mere om dit projekt..
Det lyder meget spændende.
Og gerne billeder..

Venligst Njord wink

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis