Dieselmotoren funktioner

Overskriften antyder at jeg nok kommer med flere ting, efterhånden, som jeg skal ha' samlet det hele, jeg købte motoren med alle ledninger klippet ved motor, og intet instrumentbræt.
Min motor er modsat Forden i Tøffen udstyret med forvarmere, jeg husker fra tidligere tider at, der var en art glødetråd i instumentbrættet, og når den var godt opvarmet startede man. Men har denne tråd andre funktioner end blot at melde, nu er det tid, og kunne man ligså godt bare tælle til X. Jeg er iøvrigt int. i at købe sådan en, hvis nogen skulle ha' en til overs.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
101 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der var også en gløder i mit gamle skiw ved ikke om den har andre funktioner men ville ha sat en kontrollampe i så man kunne se når det var starttid men fik solgt og købt et andet skiw inden jeg nåede så langt

der er altid solskin bag skyerne

der var også sådan en i min gamle mercedes 508,, det er ligesom et ekstra gløderør,, dvs, at når det gløderør du kan se er "varmt" så er de andre det også,, og så kan du starte,, og ja,, du kan bare tælle istedetfor!!!!
jeg vil tro at ca 30 sekunder er okay,,,

hilsen frank

"" hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt""

Hej
"glødelampens" primære funktion er at forhindre overbelastning af gløderørene, samtidig virker den så også som kontrol for hvornår gløderørene er varme. F. eks. sidder der på mercedesen 2 modstande i gløderørenes kredsløb, den ene er glødelampen og den anden sidder på motorens agter kant. Jeg har før købt en glødelampe hos VestDiesel i Esbjerg. Den er til at betale sig fra ( ikke så dyr)

Mvh Finn
Der er divergerende meninger om sagen, og det omhandler bl.a. om det er ny eller gammel type gløderør. Så vidt jeg ved var den gamle type en glødetråd og med både en +/- ledning, her er der kun en + . og så skulle kontrollampen ikke være egnet, da de normalt er hurtigere, men jeg er sgu ikke sikker. Jeg er dog sikker på at, da vi skiftede vores Peugeot stationcar til en ny 205 var opvarmningstiden kun en brøkdel.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det var nok lidt sludder, jeg skrev. De gamle er i serie, og de nye får direkte 12V. Det kunne jeg se, da mine 2 motorer er af hver sin konstruktion, og jeg tog mig sammen til at tænke lidt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Her er de 2 typer . Den med porcelænet er en 9V og sidder i serie, også med kontrollampen, og er derfor isoleret, så den indgående strøm forlader røret minus det forbrug glødetråden har, og går videre til næste. Det lille rør får 12V direkte, så der må man tælle.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs

Det er helt korrekt hvad du skriver, gløderørene på min gamle " mercer" er forbundet i serie. Det må vel kunne lade sig gøre at bygge systemet om hvis man vil?

Mvh Finn
Det kan det sikkert, men hvis din glødelampe er forbundet rigtigt i serie, har du jo en kontrol på, om alle gløderør har en gennemgang. ellers ender det jo ikke i en stelforbindelse, så lyser glødetråden ikke. Desværre er det så sådan at er et defekt, så er der ingen, der virker.
Jeg ved ikke om du kan se, om dine er samme slags, som mine, er de det, må du da få mine til reserve.
Man kunne sætte et amp.m. på den nye slags for at se om forbruget er OK og om det ændrer sig hen ad vejen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs
Har lige rodet med en bmc fiesel - gammel svend - men kører godt - et stk afbrændt gløderør udskiftet af den ny type som du har der hammerdyrt måtte bestilles i GB pas godt på dem max varmetid 15 - 20 sekunder brug 6 kvd kabel i parallel eller lav en kobberskinne a'la' volvo type er du rigtig god så smid et styre relæ på det får kontakten til at holde lidt længere :-)

mvh michael
marinemekker

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Ny viden 15-20 sek. , men hvor meget skal kontakterne kunne bære, kan ikke lige se på dem, hvad de bruger.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 91 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også