Akkumulere varme fra brændeovn

Jeg overvejer at montere brændeovn i vores kælder på 90 m2. Kælderen er isoleret med 100 mm eps i gulvet og 150 mm glasuld, indvendigt ved de ydre betonvægge. Kælderen skal fungere som værksted, hobby og legerum. Hvis jeg nu, i perioder, kun får fyret hver anden eller tredje dag, er der så noget at hente ved at akkumulere noget varme i en form for stenelementer ved ovnen? Kan man bare stable mursten omkring brændeovnen og hvilken type ovn vil være egnet til det? Det drejer sig vel i bund og grund om en slags masseovn, jeg har bare ikke lyst til at få lavet en rigtig masseovn. Der er desuden også nogle 15 cm. betonskillevægge, kan de udnyttes på en aller anden måde til at akkumulere varmen fra ovnen? Der er ikke anden varme i kælderen. Jeg ser frem til at høre nogle gode råd.
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mohaba.
Det vil ikke hjælpe at stable sten ved brændeovnen og du kan heller ikke akomulere varme i beton vægge fra en brændeovn.
Ved du overhovedet hvordan en Masse ovn er opbygget og hvordan en sådan fungerer, noget tyder på at det gør du ikke.
En masseovn er en specielt opbygget konstruktion og ikke bare en bunke sten hvor der kan brændes træ af. Inde i sådan en Masse ovn bliver de varme røggasser ført rundt i et specielt rundtræks kanalsystem der får varmen til at fordele sig i hele ovnen, temperaturen der inde kan komme op på en 1500-1600 grader medens der fyres. Der fyres ikke så længe men med store mængder træ på kort tid, ind til den udvendige ovntemperatur er opnået. Så lukkes der fuldstændigt af for al træk i ovnen, og til skorstenen så ovnen ikke nedkøles af træk igennem denne.
Hvis du bor på Grønland tror jeg slet ikke det kan betale sig at bruge en brændeovn. Alt træ skal i jo impoterer så vidt jeg ved.

V.h.  Håndværkeren
Hej Håndværkeren

Jo tak jeg forstår godt princippet i en masseovn. Der er en stor masse af sten der akkumulere varmen og afgiver den over en længere periode after at forbrændingen er stoppet - end of story.

De sidste 20 år har vi haft så meget træaffald her i Nuuk at forbrændingsanstalten - som leverer fjernvarmen til store dele af byen - ikke har kunne følge med og det vil den ikke kunne fremover - vi har sindsygt meget træaffald og det er det fineste fyrretræ fra byudvidelser der bare eskalerer med tiden.....så ved du jo lidt mere om Grønland nu.

Jeg har egentlig bare brug for at du forholder dig til mit spørgsmål om brændeovnen - rent teknisk - uden alt for mange antagelser.

Med venlig hilsen


Har du tunge konstruktioner i kælderen vil disse alt andet lige opbevare varmen og langsomt frigive den igen når du holder op med at fyre. Du kunne lave et lille eksperiment hvor du varmede kælderen op til den temperatur du ville fovente at at opnå med en brændeovn og så se hvor lang tid der går før temperaturen når til et uakseptabelt niveau. Sørg for at kælderens konstruktioner er varmet godt igennem førend du stopper for opvarmningen.

Jeg har selv en bærende murstensvæg i min stue som sørger for at jeg ved en ude temperatur på ca. 8 grader kan holde 18 grader til ud af næste eftermiddag, når jeg aftenen forinden har fyret godt op i brændeovnen.

Hilsen
Allan
Den nemmeste måde at akkumulere varme på er med vand. Kan du få en tank ned i kælderen? Kan du det, er det nemt at trække varmen over i den med en hjemmelavet "gris".

Vh. Polle
Tak for brugbare forslag.

Polle -
Jeg vil sagten kunne skaffe en stor ståltank som kunne bruges til det. En evt. akkumuleringstank vil vel kræve en cirkulationspumpe? hvad gør jeg så hvis strømmen går?

Det hænder et par gange om året og kan, i værste fald, godt vare et par timer, men det er sjælden at det er så lang tid.

Annonce
En effektiv akkumuleringstank, er 1 bredde x 3 højde, og du kan sagtens lave den som selvcirkulerende. Gå efter en effektiv pladejerns brændeovn med flad bagside, der svejser du 2 kroge på, og hænger en pladejerns ovn på, og evt isolerer ovnen. tilløb til ovnen, fra bunden af tanken, og det tilsluttet tanken højere oppe end ovnen, så virker det som selv cirkulation. Varmer selv 1500 l op på denne måde, med en dårlig akkutank lavet af en olietank.

Vh. Polle
Jeg kan altid skaffe en 1000 l. olietank. Den vil så bare i første omgang fungere som en radiator til hele kælderen.
Hvilken effekt på brændeovnen skal man gå efter hvis den skal kunne opvarme sådan en tank, ved noget aftenfyring, mens man fusker med snescooteren? ; )
Jeg har selv en rais 1, der yder 16kw max, men har lavet det hos flere venner hvor brændeovnene lå på mellem 6-10 kw. En olietank kan sagten bruges, men for at opnå de bedste skillelag i tanken, er en opretstående cylinder det bedste.
Ja men tak for det, så blev jeg så meget klogere omkring Grønland
Der er lige en ting du skal tænke over hvis du laver et vandbåret akomulerings system, for en ting ved jeg da om Grønland. Der kan blive umarnerligt koldt på de kanter, så overvej om du skal fylde frostvædske i anlægget så du er sikker på at det ikke bliver en skøjtebane i kælderen hvis du ikke skulle kunne komme til at fyrer i en uges tid.
Og så tror jeg faktisk at hvis du kunne få fat i en gammel centralkeddel til et enfamilies hus, som du piller isoleringen af, at du så får den bedste form for brændeovn i kælderen. Og hvis du så har mulighed for det så lad røggas afgangs røret være rimeligt langt, det giver også en hel del varme fra sig.

V.h.  Håndværkeren
hej.. hvad er grundprincippet for en gris ? til vandet ? bare sådan en lidt hurtig beskrivesel af hvilket matriale den er fremstillet af og hvor i en ovn den placeres.

10 tomler

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis