Isokern..Er det svært at montere selv?

Nu vakler jeg frem og tilbage mellem isokern og stålskorsten. I den forbindelse har jeg set at man på nettet kan få en komplet isokern / scancore skorsten til omkring 3500..

Den vil i så fald skulle monteres i gavlen, på ydersiden af huset..

Så vidt jeg kan se, er proceduren:

-Grav et hul, min. 90 CM dybt og støb et fundament til skorstenen
-Start med "startsektionen" og lim modulerne sammen (renselem som en af de nederste)
-Puds den op med mørtel
-Bor hullet indefra, så brændeovnen kan sættes til
-Få den godkendt..

...Det lyder jo enkelt nok, men jeg har et par spg. i den forbindelse:

-Hvordan hænger den fast i væggen? Ud fra brugervejledningerne jeg kan se, skal den bare "stå" op ad huset.. Hvad forhindrer den i at vælge sidelæns?

-Hvad gør man når man når udhænget - der skal selvf. saves ud til den; men er det noget LDS, eller skal jeg helst have en tømrer til at lave noget forstærkning?

-Hvordan med inddækning? - Er det også noget man skal have "folk" til?

-Er det det? - Er der virkelig ikke mere i det? - Nogen faldgruber?

/cs

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
3500,00 Kr. plus det løse som de glemmer at skrive om. Inden du er færdig skal du nok regne med 10 af de store stykker papir med billeder på.
Men du kan godt selv klaske sådan en skorsten op hvis du ikke har for mange "tommelfingre"
Det er sådan set godt nok med soklen husk bare at den også skal have lidt brede, altså lidt større end selve skorstenen. Har du er pudset hus skal du strege op hvor skorstenen skal stå, og hakke pudset væk for skorstenen skal altså også mures fast til muren, med noget mørtel. Er det et murstens hus, er det jo bare at gå igang med at mure op også med mørtel imellem mur og skorsten. Hvis det er en meget høj skorsten kan du sikre den ved at banke nogle jern hager ind i muren som ligger ud over en af byggestenene, der skal nok lige laves en rille den kan sidde i.
Med mindre du har et langt udhæng, skulle der ikke være det store spas med at skære ind i taget så du kan lade skorstenen løbe videre op. Men husk at ved ind dækningen skal tagstenen ligger over indækningen oppe fra og til kanten af skorstene for oven, så vand ikke løber ind under stenene oppe fra.
Ved du iøvrigt at du kan få en stålskorsten der monteres udvendigt i nogle der til indrettede beslag. Og det nemmeste er altså en stålskorsten enten ude eller inde.
Hvis dit hus er hulmurs isoleret med styroporkugler / Flamingo, kan du ikke have et skorstenrør igennem muren.

V.h.  Håndværkeren
Tak for dit svar, håndværker :-)

Tilbudet jeg har set, kan ses her:
http://www.koldingselvbyg.dk/PageShow.aspx?p=supertilbud

Og jeg tog fejl, det er 2995, den koster :-)

Hvad er der der mangler for at prisen kommer op på 10K?
Jeg kan se der mangler noget inddækning, men derudover? Der står jo "komplet sæt"...
Er det mig der er naiv?

Lidt bredere hul er noteret :-)

Skal den mures fast samtidigt med at man sætter den op, eller kan man gøre det når den efterfølgende skal pudses?

Er det bare at fatte fukssvansen og save et hak i taget, når det er? - Er der ikke en konstruktionsmæssig svækkelse der skal tages hensyn til?

Jeg tror jeg har fået fat i det med inddækning i top og bund. Er det ikke sådan: ?

Hvordan skal den sidde i siden? skal inddækningen rage henover de eksisterende tagsten ? (nu er det et eternittag)
Jeg har søgt på google efter "inddækning" men jeg finder kun illustrationer der minder om den jeg selv har tegnet. Der er ikke nogen der er venlige at forklare hvordan "siderne" skal være..

Jeg har set de udvendige stålskorstene og synes ikke at de er så pæne.. :-) Så hellere denne her isokern / scancore - eller indvendig stålskorsten..

Huset er isoleret med rockwool i hulmuren, så der skulle ikke være nogen problemer der :-)..

/cs

og hvis jeg skal betale mig fra at få en blikkenslager til at lave inddækningen er det ikke så slemt.. Jeg har bare fået et tilbud fra en lokal brændeovnsmand på 22.000 for montering af skorsten inkl materialer; hvilket virker lidt dyrt i mine øjne..

/cs

Skrevet af Håndværkeren på 01 dec 2009 13:41

Hvis dit hus er hulmurs isoleret med styroporkugler / Flamingo, kan du ikke have et skorstenrør igennem muren.

V.h.  Håndværkeren


Der er et lille trik til det
Der bores en række huller, der lige passer til røret på en dåse byggeskum, skummet skal så bare have tid til at størkne, og vupti kan du lave et hul uden at kuglerne vælter ud

Det kan også bruges når der skal skiftes dører og vinduer mm

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Og hvor længe tror du så selv der går inden der går ild i det byggeskum, sådan et røgrør der stikkes igennem muren er ikke isoleret og er der godt knald på brændeovnen når du tænder op, så står flammerne ud igennem røret. Der bliver temlig hedt omkring det rør.
Grunden til at jeg skrev om flamingoen er af samme grund, Brandfaren !!!!
Annonce
Jeg kan se at du har fattet meningen med indækningen og det skal bare rage op under i siden også og fra kanten øverst på skorstene skal det så ligge ud over taget.
Når du limer stenene oven på hinanden skal der mørtel imellem mur og skorsten på hver enkelte sten, ud over at det skal "klistre" mur og skorsten sammen skal det også hindre falsk træk i skorstenen. Det er af samme grund den skal pudses op bagefter, elementerne er jo støbt i gasbeton og porøse så der kan trænge vand og luft igennem.
Grunden til at jeg tror du vil nærme dig de 10K. ligger i at eks. soklen der skal stikke 90 cm. ned og helst 10 cm. over teræn også skal have en hvis brede. D.v.s. at der skal noget der ligner en 3/4 kubikmeter beton i hullet. Det skal støbes af en gang og jeg gætter på at du vil få et beton firma til at komme og fylde hullet med beton, for ellers ved du alt om hvad du skal lave i mange timer. Det er temlig mange børfulde der skal blandes der
Med hensyn til at skulle skære ind i udhænget på siden af huset skulle der ikke værer noget konstruktions mæssigt problem i det.
Dejligt at jeg har fattet meningen med det - Lige præcist det med taget er hvor jeg er mest nervøs, da det jo kan koste rigtig mange penge at kvaje sig

Aha, så jeg skal, ud over at have limen på elementerne og smide mørtel på.. Se det står jo ingen steder på nettet (ikke at jeg regner med at det bliver det store problem )
Hvor meget mørtel kan man anslå, at der skal bruges på et projekt som det? - Er det samme slags mørtel som den skal pudses med efterfølgende?

Jeg har muligvis mulighed for at låne en tvangsblander, så det er ikke så slemt med støbningen - spørgsmålet er bare hvor meget EKSTRA det koster at få det leveret... (?)

/cs

Jeg tror det er samme skorsten som Jem & fix havde i fjor. En sådan købte jeg, og der følger lim, som er det samme som fliseklæb, med til at lægge imellem de enkelte elementer. Der er alt hvad du skal bruge inkl. topafdækning.
Gør som håndværkeren foreslår mht fæstning til den eksisterende mur, dog ville jeg bruge fliseklæb til at "lime" den fast til væggen foruden nogle gode ankre.
En enkelt sæk sandmørtel, eller 2 hvis du vil have et tykt lag på, vil nok kunne klare sagerne. Der skal blandes ca. 10 cement i mørtlen. Der har jeg dog i en snæver vending blot brugt fliseklæb i stedet for, hvis det lige er ved hånden.
Kontroller først om din væg står i watter. Det er lidt sørgeligt at starte fint fra bunden og så opdage at man skal mure skævt længere oppe!

Med venlig hilsen
ktm

 

Undskyld Kmt, men den ligger lige bare der
Hvis hans vægge er i vatter er det da også meget nemmere at mure en skorsten, elementerne skal blot ligge ved siden af hinanden i en lang række 
Så mon ikke du mener i LOD
Jeg tror at håndværkeren har ret med de 10.000 kr.. erfaringsmæssigt har dankortet det med at køre i hyppige intervaller under sådant et projekt til en hulens masse uventede småting.. Jeg skiftede skorsten på vores hus sidste år, og var i den forbindelse så heldig at finde 5 m. brugt metabestos ø 150 stålskorsten inkl. top og bund stykke samt en taggennemføring i den blå avis.. bortset fra en bule i en sektion samt lidt sod efter 2 års brug fejlede den intet.. og godkendelsesmærkerne sad på den endnu. Jeg gav 1200 kr for hele herligheden ! Dertil kom så en vægbæring, og lidt rør samt andre fornødenheder, og jeg endte ud med at have en flot godkendt skorsten til 4000 kr  Hvis man ikke har den store erfaring i murer arbejdet, kan jeg varmt anbefale en modul opbygget stålskorsten.. Det er dejligt nemt at arbejde med.. Montagen tog en dags tid.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis