filt på murvægge?

Jeg er ved at pille tapet ned i et værelse + køkken, da jeg gerne vil have filt op i stedet. Væggene er murvægge (pudsede). Kunne godt tænke mig selv at prøve at filte det, men vil jo lige være helt sikker inden.

Skal der hjørnebeskyttere på væggenes hjørner, eller sætter man bare filten op til hjørnet?

Jeg går ud fra, at jeg skal spartle væggene - altså ikke fuldspartle........

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der nogle links til gode sider, hvor jeg kunne se, hvordan man går frem?

 

hejsa..

korte træk,

alt tapeten af

Plet spartel med poly filla(hvis der er store huller og revner)

sæt hjørnebeskytter på eller multiflextape (papir strilmer med jern) hjørne beskytter bruges for at forstærke hjørnet så man ikke laver dybe hakker med f.eks støvsuger eller noget.

fuldspartel væggen, måske 1 gang med grov og 2. gang med medium,, kommer an på væggens tilstand, det er vigtigt at den bliver helt jævn og glat når det er filt der skal på.

slib med korn 100-120 brug en klods for at slibe jævn, eller en girafsliber

giv væggen forankringsgrunder

husk og plet spartel hvis der er små huller

så sætter du filt op, og hvis det er ugrundet filt maler du det første gang mens det stadig er vådt, ellers venter du til det er tørt,

www.holstedmalerfirma.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Limer jeg hjørnebeskytterne på væggene?

 

det kan man godt, men nogen gange kan man risikere at der er nogen materialer der ikke vil binde oven på limen,
hvis du bruger vådrumsgips skruere de er helt flade oppe i toppen så de ikke buler op over spartel kanten, spørsmålet er bare om de kan få fat i en pudset væg,,

www.holstedmalerfirma.dk

ja, det var nemlig det der er spørgsmålet. Men hvis jeg holder limen lige under selve kantbeskytteren, så skulle det vel være muligt?

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har limet mine på med montagelim og det har holdt fint.
ok. lyder fint meldgaard

 

Jg har lige lavet et par rum i vores hus - det ene med filt og det andet med maling direkte på fuldspartlingen. Det er MEGET svært at se forskel på væggene i de 2 rum og faktisk synes jeg at det ser bedst ud UDEN filt. Det har også mange fordele at undvære filten - for det første er det hundrede gange nemmere at springe filtopsætningen og filtfylderen over og for det andet er det meget nemmere, og flottere, at foretage reparationer efterfølgene. Jeg personligt, vil aldrig mere bruge filt til hverken lofter eller vægge.

Uanset om du vælger filt eller ej, er spartelarbejdet det samme, for man kan ikke skjule noget som helst med filten - tværtimod.

Mvh
Ole


Ole
f.eks på gips lofter bliver de stærkere når der kommer filt på det er jo armerende....
Men ja jeg har også lavet mange huse hvor man kun har spartlet og malet.
Det giver jo også en lidt andet struktur hvis der er filt på :-) og jeg kan ihvertfald sagtens se forskel,,
Hvis du skal reparere hakker og huller i filt, så plet spartler man bare med grov sandspartel,,

www.holstedmalerfirma.dk

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også