Walkie Talkie som babyalarm - FARLIGT??

Hej Alle

Jeg ved ikke om det er det rigtige forum, men kunne ikke lige finde et forum der passede perfekt på denne tråd.

Jeg får snart min førstefødte til verden og i den forbindelse skal man jo anskaffe sig en masse ting inkl. babyalarm. Her er så spørgsmålet, om man kan bruge walkie talki's som babyalarm.

Vi bor på en gård og det er planen at moderen skal arbejde nede i stalden fra tid til anden og derfor vil en babyalarm med en stor rækkevidde være et stort plus. Det har walkie talkier fra harald nyborg jo - 8 km, men udsender de skadelige stråler, som de jo skriver nogle steder på nettet?

Mange anvender dem tilsyneladende, men hvis de er skadelige, så har jeg da ikke lyst til at udsætte mit for dette.

Håber nogen kan hjælpe?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hej Alle Jeg ved ikke om det er det rigtige... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
den lyd styrede sende funktion kan kaldes VOX eller Squelch.
ved en simpel antenne modifikation kan man typisk fordoble rækkeviden.
en walkie er beregnet til at blive holdt i hånden når den skal sende. den bruger nemlig din hånd som jordplan. har den ikke dette jordplan falder rækkeviden meget kraftigt.

Jacob
Skrevet af nosi på 03 dec 2009 22:05


Nix, det stemmer ikke, vox og squelch må ikke blandes sammen.

Vox er en stemmestyring og squelch er (kort forklaret) en funktion som kan sortere bort støj.

MVH

Ja det ved vi begge.
Men der laver det der står på æsken stemmer ikke altid overens med virkeligheden.
Squelch åbner modtageren i radioen i det øjeblik der kommer et rimeligt signal ind hvor VOX detektere et lyd niveau over et givent lydtryk som så åbner senderen og holder den åben til man er færdig med at tale + f.eks. 0,3 sek.

Jacob
Ikke for at stjæle tråden, men hvordan "modificere" man sådan en fætter ?

Jeg har nogen Motorola PMR Cobra et eller andet. Som bruges når vi køre løb i grusgrave osv.

De 3 km de reklamere med, er vidst i totalt vindstille, lige terræn og solskins vejr, så hvis de kunne komme til at række noget længere, ville det være skønt.

Hvor meget kan man forbedre dem ?

Mvh Thomas Hansen

Skrevet af Hansen7717 på 08 dec 2009 20:32
Ikke for at stjæle tråden, men hvordan "modificere" man sådan en fætter ?

Jeg har nogen Motorola PMR Cobra et eller andet. Som bruges når vi køre løb i grusgrave osv.

De 3 km de reklamere med, er vidst i totalt vindstille, lige terræn og solskins vejr, så hvis de kunne komme til at række noget længere, ville det være skønt.

Hvor meget kan man forbedre dem ?

Den jeg har liggende der fik jeg forbedret sende modtage forholdene 6dB (målt) det er en firdobling. i den virklige verden virkede det nu mere som meget mere. og det var blot ved at skifte det gamle antenne skrammel ud med en jeg havde snedkereret til denne model. Men husk du skal have amatør radio licens. ellers risikerer du en bøde på 5000kr for at lave dette modif per radio

Jacob
Annonce
hansen7717.

det er sende effekt der tæller ca 0.5 watt. den rækker faktisk langt
når mugligheden lå der afhængie af terænforholdet tillader det.!

jeg har prøvet at snakke med en på ca 8 km(s) afstand. :-)
med pmr radio model. tti 440.
Hej
Hvad med en "trådløs" telefon de fleste af dem har en samtalefunktion mellem basen og telefonen og de fleste af dem er også "højttalende" i telefon enden og de rækker normalt temmelig langt og giver også alarm hvis du kommer for langt væk fra basen  sååå måske ?
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
polobjørn.

har du undersøgt hvor langt den rækker.!

teoretisk virker iden med "trådløs"telefon.

mon den virker i praktisk.?
Hej
Ja jeg har forsøgt med en gammel trådløs TELIA og den rækker nemt 400 til 500 meter uden problemer.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis