Isolering af opvaskemaskine.

I forbindelse med at opvaskemaskinen skulle skilles ad for at tjekke hvad der var galt med den slog det mig at den jo slet ikke er isoleret så den vil jo miste en masse varme på siderne og ikke mindst i toppen. Er der nogen herinde der har prøvet at isolere sådan en djævel. Jeg tænkte 20-30 mm rockwollmen jeg har også nogle flamingo plader som passer, men så er der brændbarheden som holder mig lidt fra flamingoen.
Noget andet er at jeg har set nogen sætte deres opvaskemaskine til den varme hane og ifølge manualen må man gerne det med denne opvaskemaskine, men her kommer det jeg er faldet over ! Jeg målte lige hvor meget vand der er koldt før det bliver varmt og her er den første liter kold og først efter 1,5L vil jeg sige at der begynder at ske noget. Umiddelbart burde der ikke være ret meget fordel i dette da jeg spilder 1-1,5L varmt vand på at varme rør op og først derefter har det effekt.

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm ! du ved da vist ikke hvordan sådan en opvasker virker ?
Den mængde vand den indtager opvarmer den og det er det samme vand der rotere rundt i maskinen pr. sektion af vaskeprogrammet.
Hvis du tilslutter varmt vand kan du nedsætte elforbruget til opvarmning af vandet, det ændre ikke vandforbruget. Tænk på at det første hold vand bliver noget temlig fedtet stads som den sender rundt i systemet inden den skifter til en ny mængde vand.
Den eneste måde du virkelig kan spare på er ved at fylde maskinen helt op hver gang.
Og du må ikke isolere den, der sidder nogle blæsere ved pumperne der skal holde disse nede i temperatur ( måske ikke på alle maskiner ) men isolere du tror jeg snarere du ødelægger mere end du gavner. Hvad skulle det også hjælpe at isolere maskinen. Almindelige vaskemaskiner er da heller ikke isolerede, ej heller en tørretumber.
Isolering er godt, men kun de rigtige steder.
Måske du også vil isolere din bil motor så den kan holde varmen ?

V.h.  Håndværkeren
Ja selvfølgelig vil jeg da isolere min bilmotor, det giver da kanon mening ! Det er jo derfor der er monteret en køler foran.... nå nej det er jo fordi en forbrændings motor producerer mere varme end den skal bruge for at fungere optimalt... derfor er der en køler på bilmotoren. Her er det nok dig der ikke kender til hvordan en bilmotor fungerer, varmen er et bi produkt fra motoren... eller troede du der sad et lille varme legme i motoren

Jeg tror du har misforstået indlæget. Jeg har regnet på den vandmængde min vandhane leverer som er kold før den bliver varm, og der er den første mængde jo kold, så vil det jo ikke give mening at bruge "varmt" vand hvis opvaskemaskinen mere eller mindre har taget det vand den skal bruge inden det bliver varmt vand. så har jeg bare brugt energi på at varme mine vandrør op fra centralvarme anlæget og ud til håndvasken og så skal opvaskemaskinen alligevel til at bruge strøm på at varme vandet op. Jeg er jo heller ikke så debil at jeg kunne finde på at lukke en blæser inde ! Der hvor jeg har kigget på opvaske maskinen sidder der ikke nogle blæsere, der er mere eller mindre plane overflader. Jeg kunne bare mærke der var et kæmpe varmetab fra disse flader.

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Jeg har gjort mig de samme overvejelser som du mht at tilslutte varmt vand, men er også nået til den konklusion, at det primært er min vandrør der vil få "glæde" af opvarmningen, især da jeg har ret lant fra VVB til opvaskeren.
Det vil bare betyde at jeg tømmer x antal liter ud af VVB, som så skal bruge energi, til at genetablere status quo.
Endvidere har jeg ladet mig fortælle, at visse typer opvask måske ikke hjælpes af at blive skyllet af i varmt vand, selv om jeg ikke rigtig forstår det.
Det med at isolere maskinen er nok lettere sagt end gjort, især hvis den er indbygget.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis i virkelig vil spare på vand strøm o.s.v. Så drop opvaskemaskinen og vask op i vasken med håndkraft. Kog vandet i en elkeddel og brug en opvaskebalje. Madrester og sovs skal skrabes af med en der til indrettet plast spartel direkte ned i affalds spand, se så begynder det at ligne noget i besparelse. Så er der også det mindre som skal renses fra spildevandet på renseanlæget i jeres by eller din egen septitank.
Jeg kan ikke se at der skulle være noget særligt varme tab, da en opvaskemaskine jo normalt står inde i huset, og den varme den afgiver jo så varmer huset op.
Det kan da godt være at din primærer varmekilde er mere økonomisk, men i det samlede regne stykke tror jeg ikke at isoleringen kan tjenes hjem.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Hvis du høre til den type som skyller dine talarkner af inden de bliver sat i opvaskeren (med varmt vand) - så er det vel 95% af gangne man har skyllet noget af lige inden man starter opvaskeren, og så er der jo varmt vand fremme ved opvaskeren med det samme...
Jeg lukker varmt vand på min opvaske maskine. Sommetider er temp. på vandet oppe på 90 grader. Det fungerer godt på 4 år..
Jeg har nu også træfyr og solvarme, så det er da billigt. Ja, jeg skylder også ud i varmt vand, selvfølgelig.

Jeg tror ikke der er plads til isolering. Tror ikke !! nej, jeg ved det. Ellers kan den ikke passe ind hvor et 60er skab ellers skulle stå.
jeg vil også have en blandings batteri bag på vaskemaskinen så den lukker 30-40 grader varmt vand ind og skylder det ud ligeså..

Men, min tørretumbler er isoleret. Ikke da at den bruger strøm til opvarmningi. Jeg får varmen fra centralvarmeanlægget. Men, den er isoleret, for at den hurtig kan komme op i temperatur og for at holde så høj en temp. som muligt.

Kan ikke lige se fidusen ved at isolere opvaskeren. Tror ikke det gør den store forskel.

 Men, det er da godt at have tankerne henne, hvor man kan spare strøm.

mvh
777
Der er rigeligt plads til at isolerei opvaske maskinen, men jeg tror nu bare jeg lader være for en sikkerheds skyld !
Ja, jeg er dybt imponeret af din tørre tumbler, det er genialt fundet på Den skal du ha sat i produktion.

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Noget rockuld vil da støjdæmpe den en del.. Troede først at det var derfor du ville isolerer den..
Vores opvaskemaskine bruger 9 liter vand og og ca. 0.9 kw.. Tror ikke jeg kan vaske 12 kuverter op i hånden på den konto.
Service og bestik skal ikke skylles.. Man skal kun skrabe det værste af så ikke ærter, kartofler og andre ting skal opløses i maskinen.
Sæben skal nok klarer resten - hvis du altid vasker "rent" service i maskinen vil sæben sætte sig og ødelægge maskinen.. Det svare til du voldsomt overdoser sæbemængden.
Jeg tror at mange smider ca. 30 gram sæbe ind i en maskine med rent service selv om 20 gram til snavset service er nok.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også