Krav til udendørs elkabel

Hej,

Jeg har et udendørs hønsehus, hvor jeg gerne vil have ført et elkabel over til og indlagt lys.
Lyset skal trækkes fra stikkontakt i udhus og graves i jorden over til hønsehuset.

Jeg har derfor 2 spørgsmål:
Hvilke krav er der til elkabel og nedgravning?
Selve lampen skal kunne tage en del fugt, så hvilke krav er der her - IP 44 eller hvad?

Peter

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1: Krav til elkabel og nedgravning: Det skal gøres af en autoriseret elektriker.
Det skal gerne så langt ned at du ikke risikerer at grave i det senere. Så helst 75 cm ned. Husk markeringsbånd over kablet.
Kablet skal være min. 1.5 kvadrat installationskabel, egnet til nedgravning.

2: Lampen skal ikke kunne TAGE fugt. Den skal kunne afvise det. Og så skal det være stænktæt altså ip 44.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....

Nu er det ved at være en del år siden jeg har arbejdet som elektriker, men jeg mener at der var noget med 30 cm hvis der lå skovlfast beskyttelsesbånd over. 50 cm dybde med markeringsbånd, 70 cm for stikledninger. Hvis du graver renden er jeg overbevist om at den lokale elektriker bliver begejstret for at slippe for den del af jobbet.. Jeg husker stadig de kære lærlingeår hvor man blev sendt ud og grave render et par dage

Du skal anvende installationskabel som må nedgraves, ikke alle typer som må dette...

Dette kan bruges http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4860&n=30100 - kables graves ned i 35 cm dybde, gerne i sand eller jord uden for mange sten...

ca 10 cm over kablet ligges et dæk bånd - http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6852&n=30100 som yder mekanisk beskyttelse for kablet....

Kabler i jorden, er en del af den faste installation, og skal laves af en aut. elektriker...

Steder hvor kablet føres op af jorden skal det mekanisk beskyttes, eks med jernrør eller http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6698&n=30100



såvidt jeg er orienteret skal det graves ned i 90 cm dybde. frostfrit.
derudover skal der ligges et dækplade ovenpå, hvis det skal være helt korrekt.
herefter vil jeg tro at risikoen for rotter osv. kan kikke forbi hønsehuset.. derfor vil jeg bruge armeret kabel.så du ikke risikere at
det bliver bidt over.
Hvis et udendørs egnet kabel skal ligges i jord skal det ned i minimum 35 cm. dybde hvor det bagefter skal beskyttes af en dækplade (10 cm. over kablet), NØJAGTIG som Daniel P beskriver det. Hvis kablet ligges i 70 cm. dybde eller dybere kan man i stedet benytte et markerings bånd 10-15 cm. over kablet. Sagt på en anden måde. Daniel P har givet det helt korrekte svar og det er det du skal følge. Og når du siger trækkes fra stik kontakt så mener du ikke med en stik prop i den ende vel?? :o)

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis