Udendørs stenbelægning

Hej
Jeg har et træhus, hvor jeg vil lave en belægning hele vejen rund om huset samt en lille
terasse. Belægningen skal laves i herregårdssten.

Problemet er umiddelbart, at grunden er MEGET fugtig, og jeg kunne frygte, at stenene
hurtigt kommer til at ligge skævt, f.eks. ved frostvejr. Der hvor der skal være en teresse, er der idag en træterasse, hvorunder der er et hul på ca. 60 cm. Kun i sommerperioden er der ikke vand dernede..... lige nu er vandstanden ca. 20 cm.

Min plan er at fylde hullet op med sand og derefter lægge terassen. På gangstierne vil jeg
lægge ca. 20 cm sand efterfulgt af belægningsstenene.

Er der nogen som har et godt råd? Er det tilstrækkeligt bare med sand eller skal der f.eks.
stabilgrus først? Der vil ikke komme til at køre biler mv. - kun benyttelse som gangsti mv.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En belægning af herregårdssten, der er sandet med strandsand (eller endnu bedre og pænere - stenmel) er vandtæt. Dvs at det vand der rammer belægningen følger faldet.

Hvis du bare sørger for at lede vandet det rigtige sted hen burde vand på belægningen ikke give problemer.

Vandet fra områderne uden om belægningen skal ligeledes væk fra belægningen. Dette kan gøres på to måder: dræn eller ændring af niveau. Dette afhænger af den enkeltes temperament og hvordan det skal se ud...

Mht. de 20 cm vand, så ville jeg smide noget knust beton eller lign. i bunden. Man kan også købe materialer der er opgravet fra havbunden... Det ligner rødt grus, men pakker meget bedre.... Når jeg går i gang med min indkørsel til foråret er der i hvert fald ingen tvivl om at det er det jeg skal have fat i.

Du skal desuden bruge ca 5 cm. 0,8 grus til at rette af i.... Det er 500 gange så godt som sand, og ligger meget mere stabilt. Derunder skal der være minimum 15 cm stabilgrus så de 20 cm passer fint.

Når der ikke skal køre biler er det jo nok med en 5,5 cm. sten, men vær opmærkom på at den er sværere at styre mht. linjer... I hvert fald hvis du ikke er så erfaren....

Mvh Henrik
Hej Henrik

Mange tak for svaret. Jeg kan godt se, at du mener, at jeg ikke udelukkende kan
anvende sand - vidste det måske godt i forvejen, men det ville jo være lettere, hvis
man kun skulle bestille én gang (og også kun én gang køre materialet ud).

mvh
Johnny
Det råd tror jeg ikke at jeg ville turde at følge. Hvis bunden virkelig er så våd, ville jeg lave noget dræn, eller på anden måde få den våde undergrund væk, inden jeg lagde sten.

Green

Den eneste måde du kan få de 20 cm. vand væk er ved at lave et SERIØST dræn eller en permanent grundvandssænkning. Et evt. dræn kunne bestå af at grave en rende rundt om flisearealet, smide drænslange i og fylde den op med singles eller lign runde sten, der ikke pakker.

Men jeg mener det nemmeste er at smide noget stabilt underlag i der ikke tager "skade" af evt vand.
er der ikke noget med at blander man cement i de øverste 10 cm grus når man retter af og lægger fliserne så bliver de liggende ?

Jacob
Det har jeg ikke hørt noget om, men det kan da godt være :-)

Er dog ikke i tvivl om at de med tiden bliver sporkørt alligevel, ligesom alle andre belægninger... Og hvis duvælger at smide "gammel havbund" under belægningen skal den nok live liggende.... Når man først har set og mærket materialet er man slet ikk i tvivl om hvad jeg mener....

Ulempen ved at bande cement i er at du i princippet pludselig kan stå med en forurenet grund, alt fter hvor mange tungmetaller der er i cementen.... Spørgsmålet er så om nogen får det at vide ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis