Kardanled - Kraftoverføring

Hej

Vi har tidligere arbejdet med emnet kardanled. Og her var indputtet at de sikkert kunne findes hos ophuggere, enten af lastbiler eller personbiler eller fra landbruget..

Men er der nogen der kan fortælle hvilken vinkel en kraftoverførings aksel kan fungere ved ?? Altså en maks vinkel for et stationært træk ???

Venligst Njord wink

MVH Njord
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Walterschied kraftoverføringsaksler laves som "vidvinkel" dvs at vinkelen næsten er 90 grader.
Du kan finde dem hos enhver landbrugsbutik/maskinhandler.

Mvh.
bodker

Jeg har set et eller andet om dem men så ekstrem behøver det heller ikke være !!
Jeg har ikke målt vinklen endnu men den er nok ca 25 grader. Og prisen på de andre er ekstrem... Ca 5 - 8 gange normalprisen for en kraftoverføringsaksel

Venligst Njord

MVH Njord
Så kan du sagtens nøjes med en enkelt kraftoverføringsaksel.

Er dine akselender stabile nok?
Hvilken diameter og antal spleiner?
Hvormange RPM?
Hvilken kraft skal du overføre?

Mvh.
bodker

Ja mine aksel ender er stabile.
Det er til drevet på min båd..
Den ene ende er flangen på gearkassen og den anden ende er en flange efter et trykleje så der bliver ikke tale om at overføre noget tryk fra skruen.
Motoren er en 12 hk maskine så det er ikke den store kraft.

Jeg har tænkt mig at dreje et pat flanger og bolte disse på flangerne der allerede er her nu. På disse flanger var tanken så at svejse en aksel stump fast og fræse et gennemgående spor. Jeg vil så placere en ende af kardannen på den ene aksel og lige ledes på den anden. Jeg vil så bore et hul gennem den ydre ende af kardankrydset og bolte det sammen men sådan at der er plads til at der kan være små bevægelser.

Min vurdering er at det ikke er nødvendigt med de almindelige stråler for at overføre kraften. Men at en bolt er nok en 10mm vil det nok blive. på denne måde er der lidt plads til at bevægelser i motorens ophæng kan optages. Jeg vil kun anvende eet kardankryds da jeg ikke har ret langt mellem de to flanger men en vinkel mellem disse.

Er det realistisk !! Jeg vil mene det.

Fræse, svejse, opmåling osv. mener jeg ikke er noget problem. Jeg er gammel værktøjsmager !

Venligst Njord wink

MVH Njord
Det lyder til at være OK.
Mine erfaringer med "springbolte" er at de springer på de mest ubelejdige tidspunkter, men hvis blot du altid har reserver med, og at der er plads til at skifte--- . Go tur.

Mvh.
bodker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis