farlig badeværelsesbelysning?

Jeg har fået lavet bad på mit på mit meget lille toilet og det fungerer fint. Jeg er dog lidt bekymret for om jeg ikke i den forbindelse bør få gjort noget ved belysningen som er uforandret. Den består af en nøgen pære som sidder i en gammel overmalet porcelænsfatning direkte i væggen lige under loftet. Der kommer ikke vand direkte på den, men masser af damp. Jeg har et helt nyt hpfi relæ i lejligheden, men jeg er stadig lidt utryg ved at tage bad ...

Hverken mureren eller vvs manden, som lavede badet, mente at det skulle være et problem, men jeg er nu alligevel ikke helt overbevist. Det har dog fungeret upåklageligt i et lille år nu.

Kan man få stød eller starte en ildebrand af sådan en installation?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er aldrigt en dum ide at få skiftet sådan noget, der er muligvist stofledninger inde bag fatningen med mindre de er renoveret, og hvis de har været i et fugtigt miljø i 50 år + har de det ikke ret godt længere.
det er bedre at skiftet til en lampe der overholder våvrums relementet.!
Jo, jeg tvivler ikke på at det er bedst at udskifte det. Men det jeg fisker efter er om min nuværende installation er decideret farlig dvs at man enten kan få stød mens man står og bader, eller om der kan gå ild i skidtet.
Det er nemlig helt udenfor mit kompetenceområde at skifte det ud + jeg har et meget stramt budget og det vil nok stå i nogle tusinde kroner - forestiller jeg mig.
Hvor er lampen placeret i forhold til bruseren...

Kan du tage nogle billeder - en 230V lampe må gerne være i område 2 og 3, den skal dog overholde kravne til IP-klasse(tæthed for vand og støv) i de respektive områder.
se skitserne i de to nederst billder




















Med et virksomt HPFI relæ er du godt beskyttet
Annonce
Det har jo formentligt været en lovlig installation, da den blev lavet. Og så er den det stadig!
At den måske gør dig utryg, forstår jeg godt. Jeg ville også have det skildt med at have sådan en siddende.

Som skrevet ovenfor, er der rig mulighed for at fugt osv. er trængt ind bag dåsen og har gjort det slemme ved de stofledninger der formentligt er bag lampen.

Hvis du er lidt snedig, tager du et billede af den. Så skal vi herinde nok se om der evt. kan monteres en ny og måske mere tæt lampe. Forstået på den måde at de gamle porcelænslamper jo ikke kan skutte tæt mod væggen. Det kan en ny med gummikant på! (Kender ikke selv lige en specifik lampe, Men det tror jeg der er andre der gør)


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....

Nu er det endelig lykkes mig at få et par billeder ind.

Forslaget om at sætte en lampe med vand/damptæt gummikant på, lyder umiddelbart meget attraktivt - og som et billigt alternativ til at flå det hele ud af væggen og starte forfra.

Er der en som har et konkret bud på en lampe/skærm som kan klare det? Eller en hel anden, og måske endnu bedre løsning?

eneste problem med den løsning er at det faktisk er ulovligt at sætte en ny lampe op, hvis den kobles til stofledninger, så skal disse nemligt skiftes ud. hvis du sætter en ny lampe på de gamle ledninger og det futter af dækker forsikringen ikke.
Jeg tænker på om man kan finde en skærm med tætsluttende gummikant mod væggen, som kan sættes udover den eksisterende installation for at beskytte den mod fugt?
Skrevet af ziwe på 11 dec 2009 13:49
eneste problem med den løsning er at det faktisk er ulovligt at sætte en ny lampe op, hvis den kobles til stofledninger, så skal disse nemligt skiftes ud. hvis du sætter en ny lampe på de gamle ledninger og det futter af dækker forsikringen ikke.


vås.... En installation hvor den faste installation består af stofledninger,(som var lovligt på udførelse tidspunktet) bliver ikke ulovlig ved at skifte en lampe...
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis