farlig badeværelsesbelysning?

Jeg har fået lavet bad på mit på mit meget lille toilet og det fungerer fint. Jeg er dog lidt bekymret for om jeg ikke i den forbindelse bør få gjort noget ved belysningen som er uforandret. Den består af en nøgen pære som sidder i en gammel overmalet porcelænsfatning direkte i væggen lige under loftet. Der kommer ikke vand direkte på den, men masser af damp. Jeg har et helt nyt hpfi relæ i lejligheden, men jeg er stadig lidt utryg ved at tage bad ...

Hverken mureren eller vvs manden, som lavede badet, mente at det skulle være et problem, men jeg er nu alligevel ikke helt overbevist. Det har dog fungeret upåklageligt i et lille år nu.

Kan man få stød eller starte en ildebrand af sådan en installation?

Jeg har fået lavet bad på mit på mit meget lille... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har nu ledt og ledt efter lampeskærme som er godkendte til badeværelser. Mit bedste bud er indtil videre en lampeskærm fra Ikea godkendt til IP57 http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/10167184. Problemet med den er dog at den kun er 12,5 cm høj. Den skal gerne være mindst 15 cm for at passe.

Er der en som har et bud?
Daniel p > jeg er af den opfattelse at man aldrigt måtte sætte nyt til stofledninger. dvs hvis der sidder en rosette ville det ikke være et problem men hvis der sidder to stofledninger i en kronemuffe ville det være et problem.

men det kan da være jeg tager fejl ?
det er noget af en oldning af denne fatning.!
ziwe >

Hvis man prøver at vende den om...

Jeg vil sætte en ny lampe op på badeværelset, og bliver nød til at skifte stofledninger... stofledningerne går ind i naborummer, hvor de bliver forsynet fra et andet par stofledninger(så skal de vel også skiftes).. som igen bliver forsynet fra en dåse i køkkenet med stofledninger(som så vel også skal skiftes).. som igen går til gruppetavlen med stofledninger(som så vel også skal skiftes)...

Så vil man jo blive nød til at skifte alle ledninger i lejledheden, fordi man ikke må tilslutte noget til de gamle stofledninger. Det går jo ikke.

------Men, der er et men----

Hvis isoleringen på de stofledninger som er i badeværelset falder af når man begynder og hive og trække i dem.. så er der jo et problem og man bliver nød til at skifte dem. Men er man lidt forsigtig og isoleringen ikke er alt for rådden plejer det også at kunne lade sig gøre...
Daniel p > er du installatør ? for netop som du beskriver der er jeg ret overbevist om at lovgivningen er. Er ikke selv installatør, men er i familie med en del af slagsen.
Annonce
ziwe > Du har vundet 5 ekstra pebernødder for et rigtigt gæt
ved også med 110% sikkerhed at du er galt på den ziwe, man skal ikke skifte noget som helst ud, den korte version er som daniel P korrekt siger at var det lovligt på installationstidspunktet er det lovligt den dag idag. problemede med stofledninger er at isoleringen ofte knækker/smudrer. men da dette ikek har været et fugtigt område længe har ledningerne det nok ok med mindre de jo er knastør. stofledninger vil i værste tilfælde give anledning til brandfare ved løseforbindelser mm. skift dem hellere koste ikke det store. (er naturligvis IKKE GDS arbejde)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis