Diameter på rør fra oliefyr til radiator

Hej

Jeg har vovet mig ud i selv at sætte en ny radiator op og tilslutte den. Jeg har pillet en meget gammel støbejernsradiator ud og pillet en del af de gamle rør ned, da der var utætheder.

De gamle rør, som nu løber ca. et par meter fra oliefyret er 1/2 tommes vandrør. Der er ca. 11 meter til radiatoren.  Fyret står i kølderen, mens radiatoren står i stueetagen. Jeg ville køre pex-rør i underetagen (ca. 10 m.) og så forbinde med alm. kobberrør (ca. 1 m) oppe i værelset.

Mine spørgsmål er nu: 

1) Kan jeg sætte alm. 15 mm pex-rør efter 1/2 tommerør? Indvendig diameter er vist 13,4 mm på pex.

2) Kan jeg sætte 15 mm kobberrør efter fra pex til radiator?

Jeg er i tvivl om, hvillken størrelse pex og kobberrør, som jeg kan bruge, hvis der skal være god cirkulation i systemet, og om det overhoevedet betyder det helt store, om det er 15 mm eller 18 mm kobberør eks.? 

Kan I hjælpe

På forhånd tak for hjælpen
Hilsen Den nyslåede gør-det-selv'er
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
15 mm kan give rigeligt både i pex og kobber.
Jeg har en "midlertidig" rørføring over til mit værksted via en 15 mm kobber og det kan varme 110 m2 værksted rimeligt op.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ikke i mit tilfælde. Det midlertidige hos mig består i at føderøret tidligere forsynede en radiator, som nu er pillet ned og i stedet ledes det varme vand, via et 25 mm pexrør 14 meter under jorden og over i en kalorifere i værkstedet. Det var meningen at det kun skulle være et forsøg, men pga dovenskabelighed er der ikke sket mere.
Sætter jeg fuld skrald på kan jeg fint varme værkstedet op til 16-18 grader, selv i ret megen kulde.

Med venlig hilsen
ktm

 

Kan godt li du tænker på det. Min erfaring er at det fint kan køre sammen. Nu er det jo heldigvis sådan med centralvarme at man selv kan rode med det. Nu er det jo udelukkende tryk det handler om jo så monter som man har lyst også justerer på cirkulationspumpen til det virker. Vil nu ikke bruge pex rør hvis de skal hænge frit så de kan ses for de bliver meget bløde når de bliver varme også "falder" de samme og begynder at buge.
Skrevet af kbth01 på 29 nov 2009 11:57
Hej

Jeg har vovet mig ud i selv at sætte en ny radiator op og tilslutte den. Jeg har pillet en meget gammel støbejernsradiator ud og pillet en del af de gamle rør ned, da der var utætheder.

De gamle rør, som nu løber ca. et par meter fra oliefyret er 1/2 tommes vandrør. Der er ca. 11 meter til radiatoren.  Fyret står i kølderen, mens radiatoren står i stueetagen. Jeg ville køre pex-rør i underetagen (ca. 10 m.) og så forbinde med alm. kobberrør (ca. 1 m) oppe i værelset.

Mine spørgsmål er nu: 

1) Kan jeg sætte alm. 15 mm pex-rør efter 1/2 tommerør? Indvendig diameter er vist 13,4 mm på pex.

2) Kan jeg sætte 15 mm kobberrør efter fra pex til radiator?

Jeg er i tvivl om, hvillken størrelse pex og kobberrør, som jeg kan bruge, hvis der skal være god cirkulation i systemet, og om det overhoevedet betyder det helt store, om det er 15 mm eller 18 mm kobberør eks.? 

Kan I hjælpe

På forhånd tak for hjælpen
Hilsen Den nyslåede gør-det-selv'er

Hvis det har kørt med ½ rør
Kør 18 mm. pex  til under gulv i kælder, igennem bøsningen  montere 15 mm. kobber rør  direkte til radiatoren, så du har et stabilt rør fra gulv til radiator.
15 mm. cu rør har den samme gennemstrømning som ½ rør


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis