vinterklargøring af vire motor

I brugsanvisningen til min vire motor står der, at der skal være frostvæske i kølesystemet, hvis temperaturen forventes at komme under -5 grader celcius. Jamen, temperaturen kommer vel derned engang i løbet af vinteren, så, hvordan får jeg lige frostvæsken ind i motorens kølesystem?
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Helle

Tag slangen imellem bundventil og kølevandspumpe af. Sæt en slange på pumpens sugestuds ( den skal være så lang, at den kan nå op til en spand ). Tag en spand ( pøs ) og kom ferskvand i ( det vil være vældig godt hvis du har mulighed for at have en slange, som er koblet til en vandhane, med op i båden ), stik slangen, som er sat på motorens kølepumpe, ned i spanden. Start motoren og lad den køre til den er driftvarm ( du skal efterfylde med ferskvand under hele seancen, derfor slangen fra vandhanen ), når motoren er driftvarm lader du motoren suge spanden ned til der er ca 2 l vand tilbage, kom 2 l frostvædske i og lad motoren suge spanden tom, Stop motoren og processen er slut.
Det lyder måske kompliseret, men det er faktisk meget nemt. Når du er færdig, så skru tændrøret ud og pump ca 5 -6 tryk smøreolie ind i cylinderen med en smørekande, tørn motoren et par omdrejninger ved at dreje på svinghjulet, sæt tændrøret i igen og motoren er konserveret.
God fornøjelse med arbejdet.

Mvh Finn
Hej Finn,
tusind tak for meget præcist svar. Det mener jeg nok at kunne klare, jeg er endda så heldig at der står en vandhane lige ved siden af båden;-).
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

den rigtige måde at beskytte selve motoren er at starte motoren og i tomgang sprøjte 2taktsolie i indsugning, så motoren kvæles, så er det bevægelige mm. olieret vinteren over.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs

Kan det godt lade sig gøre? Jeg troede at motoren ville køre ad H til, når man sprøjter olie ind i indsugningen. Det gør en diesel da.

Mvh Finn
Det er en totakter, og den har ikke komp. ( varme ) nok til at olien kan antændes. Det er måden, hvis det er en totakter. Her kommer det jo først i krumtaphuset og smører det hele der, derefter op i cyl., antændes ikke, og motoren dør, og alt indv. har en tynd oliefilm.
Går absolut ikke med en diesel, som KAN antænde olien.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Hej Lynæs

Det var jeg ikke klar over, jeg arbejder kun i dieselmotorer, og som du skriver, der går det ikke. Havde en kammerat der prøvede at sprøjte smøreolie ind i indsugningen, da skete der noget, motoren tog temmelig mange flere omdrejninger, dog skete der ikke mere. Men det er altid rart at lære noget.
Ha en god jul og et godt nytår
Mvh Finn
I lige måde og iøvrigt til alle. Så er jeg så ikke så stærk i diesel, kender godt funktionen, men vil nok være lidt på herrens mark, hvis der opstår problemer, som er særegne for den slags. Så jeg har skaffet mig en manual m.m. over den BMC 1.8L , som skal i båden. Heldigvis har vi så også et forum, jeg kan spørge.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis