Gipsloft og spot

Hej

Gipslofter, regler mv. er vidst et hyppigt emne der spørges om her på Lav Det Selv Jeg har dog også søgt efter svar, men har ikke kunnet finde det, så....

Jeg skal i gang med at sætte et gipsloft op i stuen, vi bor i en etageejendom. Planen er som flg.:
  1. Nedsænk loftet med stålprofiler SK25/85 overhold forskrifter fra Knauf Danogips vedr. dette. Afhængig af spottype vælges der et eller 2 lag gips, sådan at de kommer til at sidde godt
  2. Lad det gamle lampeudtag blive siddende, det sidder muret inde i det gamle pudsede loft, kontakten sidder ved døren.
  3. Annulér strømmen fra kontakten til lampe udtag, altså lad ledningerne sidde men uden strøm.
  4. Monteret nye kabler i væggen, tukket op under det nye gipsloft.
  5. Træk ledninger til spotbelysning.

Mit spørgsmål lyder så:
Skal det gamle elkabel pilles helt ud?
Har I gode idéer til en slags lem man kan montere i loftet? Sådan at man kan komme til trafoen.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne måske nøjes med at trække 12 V ledninger op i væggen og over loftet, og så lade trafoen blive nede?

Og så kan du lade den gamle installation passe sig selv

Ellers laver du da bare en lille lem i loftet, evt. med pianohængsler på bagsiden og 4 flade lister, som stikker lidt ud over hullet, og dermed bærer lemmen, når den er lukket.

Men jeg kan ikke se nogen grund til at bøvle med det gl. kabel, hvis der ikke er strøm på det mere....


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Efter lidt videre læsning her på siden, er 12V noget møj... Lader til at det kan blive dyrt, elektrikeren skal overholde for mange regler, eller hvad? Altså problemet med 240 er jo indbygningshøjden. Jeg skal bruge noget med max 2.5cm + 1 eller 2 gipspladers højde, altså max 5cm.

Den gamle installation? Må den godt bare "blændes" / efterlades uden strøm?

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

12 V laver man i mange nye huse... så jeg kan ikke forestille mig, at det er noget møg.

Hvad skulle der være galt i, at lade en ledning uden strøm sidde i et rør i væggen?

 


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg ved ikke hvad der kan være galt, jeg ville bare gerne vide det Når jeg nu har stået og sat gipsloft op er det jo lidt trist at elektrikeren bagefter kommer og forklarer at det gamle kabel skulle ah været pillet ud, eller han måske ikke gjorde og det så alligevel skulle fjernes iflg. loven.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Ja, men så må vi have en elektriker ind over.... jeg ville bare lade det sidde, men det gør jo ikke at det er lovligt

Hvis du alligevel skal have en elektriker til at lave tingene, kan du jo lige kontakte ham inden du starter.... det er vist det letteste...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Gamle installtioner skal fjernes, det gælder også gamle uudnyttede kabler og ledninger desværre.
Der er ikke flere regler ved 12V spot end ved 230V spot. Mht. den eksisterende installation; hvis den er spændingsløs behøver du ikke fjerne kablerne / lederne.
Hvorfor ikke bruge den igen og sætte 230V spots op .. og spare besværet med de 12V's. Kabler er jo trukket ned til kontakterne.
Man kunne spørge hvorfor gøre det nemt nu når det så nemt kan gøre besværligt.
Fordi udtaget komme rud i midten af stuen i sådan en lysekronestuk, så hvis de kabler skal genbruges ville det hurtigt blive besværligt, desuden skal der også trækkes 230V til stikudtag og fræses ind i væggen i modsatte side af den eksisterende kontakt. De har været meget sparsommelige med kontakter da det her blev bygget, der sidder kun 1 lige ved stuedøren og vi må nok erkende vi er en smule trætte af forlængerledninger

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Hvorfor er Koludabyg og steinaa uenige?

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis