Gipsloft og spot

Hej

Gipslofter, regler mv. er vidst et hyppigt emne der spørges om her på Lav Det Selv Jeg har dog også søgt efter svar, men har ikke kunnet finde det, så....

Jeg skal i gang med at sætte et gipsloft op i stuen, vi bor i en etageejendom. Planen er som flg.:
  1. Nedsænk loftet med stålprofiler SK25/85 overhold forskrifter fra Knauf Danogips vedr. dette. Afhængig af spottype vælges der et eller 2 lag gips, sådan at de kommer til at sidde godt
  2. Lad det gamle lampeudtag blive siddende, det sidder muret inde i det gamle pudsede loft, kontakten sidder ved døren.
  3. Annulér strømmen fra kontakten til lampe udtag, altså lad ledningerne sidde men uden strøm.
  4. Monteret nye kabler i væggen, tukket op under det nye gipsloft.
  5. Træk ledninger til spotbelysning.

Mit spørgsmål lyder så:
Skal det gamle elkabel pilles helt ud?
Har I gode idéer til en slags lem man kan montere i loftet? Sådan at man kan komme til trafoen.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Hej Gipslofter, regler mv. er vidst et hyppigt... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Koluda mener nok bare at det er noget sjusk at lade det sidde hvis ikke det skal anvendes.
12 volt skal bruge tykkere ledninger. 220 volt med 10 amp giver 2200 watt og kræver 1½ kvadrat-ledning, 12 volt med 2200 watt giver 183 amp - her skal meget tykke ledninger til at tranportere strømmen selvom watt-tallet er det samme. Se bare en bils batterikabler.
Det er ikke lige meget med hvilke ledninger man bruger til 12 volt lys, med store tranformere skal man være meget varsom med ledninger og ledningslængde.

 

Koludabyg.... lad os lige få en henvisning til lovteksten.... ikke at jeg ikke tror på dig, men det lyder godt nok besynderligt, at man skal fjerne ikke strømførende kabler

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej Janus007

Har du overvejet LED-lamper? Vores samarbejdspartner RAN Light har nogle i sæt af 4 stk. som har minimal indbygningshøjde. 14 til 25 mm. afhængig af type. Samtidig undgår du bekymringer om varmeudvikling, da de kun har et forbrug på 2,5-3 W, og derved ikke kommer i nærheden af en temperatur der er bekymrende.
Sættet har en forsyning/driver der leverer 700 mA til lamperne, så du skal ikke bekymre dig om spændingsfald over ledningerne, da driveren bare trækker en højere spænding. Der er stik med, så du ikke behøver en elektriker til at tilslutte det. Med andre ord, er der et hanstik til 230V, og fordelerdåser/stik på lampesiden.
Vi anbefaler en lampe pr. 2-2,5 m², men det kan være at du foretrækker mere eller mindre lys. en lampe svarer i rundt regnet til en 20W halogenspot, og sættet kan dæmpes med en standard MEK-D/S 300 bagkantsdæmper fra LK.

Det var lidt langt, og hvis der er nogen der opfatter det som reklame beklager jeg på forhånd. Formålet er primært at anbefale en alternativ løsning til Jonas, der løser nogle af de problemstillinger han ridser op.

Ha' en god søndag.

Per Løfqvist

Teknisk salg og support

[email protected]
www.led-online.dk

DanLed.... jeg synes det er OK at anbefale et produkt, bare man, som du gør, gør opmærksom på, at det er reklame for én selv eller en samarbejdspartner... det er ærlig snak og vi kan som forbrugere så vælge at købe hos dig eller en anden...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Skrevet af Handyman på 28 nov 2009 23:56
12 volt skal bruge tykkere ledninger. 220 volt med 10 amp giver 2200 watt og kræver 1½ kvadrat-ledning, 12 volt med 2200 watt giver 183 amp - her skal meget tykke ledninger til at tranportere strømmen selvom watt-tallet er det samme. Se bare en bils batterikabler.
Det er ikke lige meget med hvilke ledninger man bruger til 12 volt lys, med store tranformere skal man være meget varsom med ledninger og ledningslængde.

Hej Handyman
Men er det ikke sådan at 12V sættes i parallel, en ledning til en lampe. Trafoen kører vel omkring 150W og trækker 6 spot a 20W, og  vi skal have 12 stk op. dvs. 2 trafoer.

Så jeg kan ikke helt følge dit regnestykke?

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
DanLED, interessant... og nej, det har vi ikke tænkt på. Tak for tippet

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Skrevet af Janus007 på 29 nov 2009 11:13

Hej Handyman
Men er det ikke sådan at 12V sættes i parallel, en ledning til en lampe. Trafoen kører vel omkring 150W og trækker 6 spot a 20W, og  vi skal have 12 stk op. dvs. 2 trafoer.

Så jeg kan ikke helt følge dit regnestykke?


Hvis een tranfo skal trække ialt 2200 watt 12 volt halogen, så kræver det meget tykke ledninger, ja hvis den samme ledning skal trække alle lamper.

volt X amp = watt
watt dele med volt = amp

Hvis bruger færdigsæt og kun det, følger anvisningen, er der ingen alarm, ledninger osv er tilpasset himanden.

 

Skrevet af steinaa på 28 nov 2009 22:45
Koluda mener nok bare at det er noget sjusk at lade det sidde hvis ikke det skal anvendes.

Korrekt, hader når der er ledninger i en konstruktion hvor man ikke ved om det bliver brugt eller ej, man får sku et chock når man skærer hul i en væg eller loft, og der ligger ledninger der ikke burde være der, har også prøvet før at skære ledninger over med spænding på, fordi elektrikeren MENTE at det ikke var i brug, hvilket viste sig at være forsyningen som lå længere inde der ikke længere var i brug.

Så derfor er det ikke i brug, så fjern det, der begrænser også evt. problemer med fejlsøgning senere hen, hvis man før problemer med noget af strømmen, så er det altså noget værre noget, hvis der i huset også er gamle installationer hvor kun noget af det er i brug.

Elektriker med lidt faglig stolthed fjerner også gerne gamle installtioner efter sig...
Jeg siger tak for alle svarene

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis