Co2 svejser_ Trafo/ensretter koblet forkert??

Jeg har en ældre Co2 svejser, den svejser underligt, Er den måske koblet forkert? se vedhæfted PDF fil. Jeg syntes det er underligt at de serieforbundne sekundære spoler på trafoer er forbundet til kun en terminal Pos. 1(se vedhæftet PDF) Stel udgår fra terminal pos. 3. Terminal Pos.2 er ubenyttet. Er det muligt kablet Pos. 4 skal tilsluttes terminal Pos. 2??
For mig ser det ud som om sekundær spolerne på trafoerne kortssluttes.

Håber nogen kan hjælpe!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
PDF filen virker ikke hos mig, så jeg har lavet det som et billed.
har du manualen liggene.
eller søg i nettet efter den tilsvarene svejser som du har der kan du se
diagrammet over "trafforene"

hvilket svejser har du.?!
Det er en Loke 200. Jeg har ikke nogen manual og har ikke kunne finde noget på nettet til disse svejsere.
Lige umiddelbart ser koblingen på sekundær siden fornuftig ud. Hvad er historien bag maskinen ? Er det et problem der er opstået for nyligt ? Kan du "udpensle" problemet med maskinen lidt nærmere, og har du tjekket forsyningskabel til maskinen ? Jeg har set mange problemer med svejsere der skyldtes dårlige forbindelser, brændte/knækkede ledninger i stikpropper, samt brændte gruppeafbrydere i den faste installation. Kom med lidt flere detaljer og tjek lige at du har 3 x 400 v på forsyningen.
Hej Elfreak,

Historien er: Jeg købet svejseværket af en fusker der prøvede at sløre den defekt svejseværket hade, ved at sige inderkablet i svejseren var defekt (det var det også) der var ingen Co2 tilstæde og jeg måtte næsten ikke prøve det af hensyn til brandfare i en stærkt overfyldt garage. Manden var stærkt beruset og kom selv kørende i bil. Hvad kan jeg sige, jeg blev snydt af en gammel fuld mand ...flovt.
Jeg har i mellemtiden fået chekket ensretteren, den er ok. alle dioder virker. Omkring forsyningen stik og kabel er ok. Det jeg syntes er mærkeligt er at værket kun får 2 faser 1nul (blå) og selvfølgelig jord (netkablet indeholder kun 1sorte, 1 brun, 1 blå og gul/grøn). Hoved relæet har kun mulighed for 3 tilslutninger, her er de 2 faser og nul forbundert. Er det muligt at nul ledningen ikke skal over reæet?
De 3 primære spoler på trafoen har hver 3 ledere ud til forsyning. der fuld gennemgang mellem disse 3 udgange, kan du forklare opbygningen i den primære spole? De små ledninger der gå ind i midten af de primære spoler, tror jeg er "pc100" termofølere kan det være rigtigt?
Generelt ville det give mening hvis hver primærspole fik sin egen fase (3x230) eller hvad mener du?
Fejlen på svejseren viser sig ved meget ustabil svejsestrøm og generelt svagere en normalt. trådfremføringen kører ca. 1/2 hastighed og kører først når potmeteret er drejet 1/2 op.

Jeg tror den ene primære spole er defekt.

Deckel
Annonce

Hej igen,

Jeg tror ikke din svejser fejler noget udover at den skal tilsluttes 3 faser + jord og ingen nul. For lige at være helt sikker skal du lige tage et billede af mærkepladen på svejseren. der står typisk noget med 3 x 400 v samt strømforbrug osv. hvis du lige skyder et billede, så skal jeg give dig et svar

Hej,

Jeg er glad for at høre du mener der er håb for det gamle svejseværk. Jeg har vedhæftet et billed af mærkepladen og venter spændt på dit svar

På forhånd tak!
Deckel
Forbind sort, brun og blå til L1,L2,L3. og gulgrøn til Jord. Nul benyttes ikke. Når du måler mellem L1,L2,L3 skal der nu være 400 V til stede uanset hvilke faser du måler på. Prøv så og start maskinen op igen og meld lige tilbage om hvordan den kører nu.
Hej Elfreak,

Nu kører det som en drøm. Det var åbenbart forbundet forkert da jeg købte det og jeg lod mig nare, da jeg mener blå leder skal forbindes til nul.

Du er en sand ven af folket, tak!

Deckel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis