Oliefyr til pille - Hvordan, hvilket, hvorfor ?

Kære alle,

For noget er mit problem måske nemt, men når man som jeg er kontoransat, og ikke er født med håndværksmæssige gener, kan det være svært.

Jeg skal snart til at købe et hus. Pt er huset i 2 etager.
Stueetagen er 135m2, og sælger har oplyst de brugte DKK 10.000 pr år i varme. 1 salen mangler at blive gjort færdig ( Isolering, gulve, trappe og gipsplader ) - Det bliver færdig i løbet af sommeren 2010.

Når huset er 100% færdig bliver det 215m2 fordelt med 4 værelser i stueetage, og 3 på 1 sal. Der er kun 1 bad + toilet.

Hvis sælger idag bruger 10.000 på Olie pr år er det i gennemsnit DKK 75,- pr m2 pr år. ( 135m2 ) Når huset er færdig vil det så bliver 215m2*75 = DKK 20625,-

Mit spørgsmål og problem.
- Kan man gøre det billigere ved et pillefyr ?
- hvilket et skal man vælge

Det skal siges der er et stort fyrrum, så der er plads til silo, sække og lign.

Jeg har ingen ide om hvordan man omstiller fra olie til pille.

Selvom jeg er kontormus, kan og vil jeg gerne bruge tid på at tømme aske, rengøre og lign hvis det kan spare noget istedet for at købe fuldautomatisk.

Håber nogle har et råd eller to. Måske nogle erfaringer mht opvarming af huse i de størrelser. Det skulle gerne være et fyr som ikke koster 1/2 Audi.

Samtidig skal det oplyses der er brændeovn i stuen, som vi agter at bruge.
Man kan få brænde rimelig billig fra private skove hvis man blot selv transporterer det hjem, lader tørre nogle år, og skærer op ( Havde tænkt at leje en sådan opskæringsmaskine i byggemarkedet når tiden er )

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det virkelig er rigtigt, at der kun bruges 10.000 kr. til opvarmning, tror jeg ikke at det kan svare sig at investere i noget pilleværk.
Skal du hen og købe kedel og pillebrænder m.m. løber det let op i måske 40-50.000 kr., som så skal forrentes og afskrives. Jeg tror ikke du tilnærmelsesvist kan halvere dine fyringsudgifter + at du så har bøvlet.
Jeg har selv pillefyr og bruger 20-25.000 kr. p.a. på ca det dobbelte areal.
Det koster ikke alverden meget mere at du får 1.salen med.

Med venlig hilsen
ktm

 


Jeg er stort set enig med KTM.
det er svært at sige noget på baggrund af dine oplysninger, da vi ikke ved, hvor meget varme der fiser op i overetagen, som jo ikke er isoleret, og hvordan den færdige isolationsstandart kommer til at se ud.
Hvor gammelt er huset?
Hvor meget isolering kommer der på 1.salen?
Hvad er det for et oliefyr, der er i forvejen (står det overfor en udskiftning)?
Lidt overslagsregning siger:
10000 kr olie a 8,50 = 1175 liter.
1175 liter olie a 9 kWh pr liter= 10600 kWh.
Det giver ca 78 kWh/kvm/år (baseret på 135 kvm), hvilker faktisk ligger omkring energirammen for et nybygget hus. Hvis der så også fiser noget varme af til overetagen, så er det slet ikke ringe, og dermed sagt er der nok ikke det store at spare ved at sætte en pillefætter mm ind.

Jeg ville i dit sted nok vente og se, hvor meget brændsel (incl brænde i ovnen), der faktisk bruges, når det hele er færdigt, og derefter gøre mig mine overvejelser.
Brutalt sagt er grundlaget for mangelfuldt til at træffe en klog beslutning. Som KTM skriver, så skal der jo investeres henved 50.000 kr, og de skal jo gerne forrentes og afskrives indenfopr en rimelig tid. Står dit oliefyr overfor en snarlig udskiftning ser beregningerne straks anderledes ud.

Jeg håber du har fået lidt inspiration til dine overvejelser. Kom frit frem med dem her på LDS. Her er masser af folk med erfaringer og viden. Jeg kan nok ikke nå at komme med ret meget mere, da jeg tager på arbejde på havet og ikke kommer hjem (eller har adgang til nettet) indtil midten af Februar.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Har du kun sælgers ord på at der bruges for 10.000,- om året i varme? Eller følger der noget dokumentation med påstanden?
Sælgeren af vores hus sagde også at forbruget lå omkring 10000,-. Realiteten var dog et forbrug på ca. 17-18 tusind (mild vinter). Derfor... Se det an mindst en sæson (og mål forbrug og hold det op mod udetemperaturen). Tag først herefter stilling til hvad der skal varme dit hus op i fremtiden.
Vil nu sige du skal vente til huset er færdig med at se om du skal skifte til træpiller. for at få et godt anlæg skal du regne med et til 50000 plus det skal sættes op. kan jeg sige udfra at jeg arbejder med det til dagligt.
Hilsen rørsmeden

skal lige se hva det her er for noget

Altona-bioenerg.dk

Scotte 16kw. med opop kedel. Inklusiv montering 35.000 kr.

Jeg købte selv sådan en fyr sidste år, godt nok ikke ved altona, men det er 100% det samme fyr. Jeg bruger pt. 9600 kr årligt på at opvarme 180 m2 bolig i to plan, isolerings graden er noget under middel. Det er lidt over en halvering i forhold til den gamle oliebrænder.

Mvh Thomas Hansen

Annonce
Jeg har også en Scotte på en Opop-keddel. Et billigt pillefyr, men det virker rigtig godt og vi er mange der er er rigtig glade for det. Mine udgifter til opvarmning er mere end halveret efter jeg skiftede fra olie.

Jeg vil anbefale dig at gå ind på Stokerpro. Der er mange hjælpsomme ejere af div. stoker/pillefyr/fastbrænselkedler.

Venlig hilsen

Jens

Har et Scotte-brænder og spansk kedel ialt 15 kW, opvarmer 145 kvm + varmt vand årligt for 7800-8200 kr. (med 150 mm på loftet)

 

hej alle,

Tusind tak for hjælpen. Det giver mig lidt at tænke over.

Til jer med træpiller. Et lille spørgsmål ved siden af.
DIN 51731 og DIN+ træpiller. Er de ok ? Fik dette med ?

heating value 18,50 - 19,40 MJ/kg
granulation 6mm
length of pellet 5 - 30mm
moisture content 6,0 to 7,08 %
ash content 0,23-0,40 %
density 1,25kg/dm3
light color
Det ligner almindelige værdier på de fleste piller. Jeg kender ikke den DIN norm.
Det er vigtigt at sørge for, at der ikke er for meget smuld i pillerne, men det er svært at vide noget om på forhånd, og kommer an på tillid til den flinke sælger.
Min erfaring er, at svenske piller i almindelighed er ret gode, med der kan også forekomme svipsere.
Køb pillerne i 16-25 kg sække. Bigbags indeholder, efter mine erfaringer, lidt rigeligt med overraskelser, sjældent til den gode side. Vægtene er lidt som at sælge elastik i metermål.
Det letteste er at få dem i løs vægt, men det kræver silo og forskellige andre arrangementer.

Du stoler måske ikke helt på den flinke sælgers oplysninger om fyringsudgifter?

Med venlig hilsen
ktm

 

KTM: Tak for svar.

Jo stoler på dem, og har set regningerne til oile, men mht disse træpiller.

Jeg så jo i forbindelse med min overvejning omkring pillefyr hvad træpiller koster.
Jeg er så heldig at arbejde i et shippingfirma, så kan få store læs træpiller fragtet hjem til næsten ingen penge.
Vil måske overveje at sælge dem til danske kunder til nogle ordentlige priser istedet for dem der bliver tilbudt rundt omkring.
Så det til ca 1460 i Padborg, men så skal man selv hente. henter man 5 paller, er fragten ca 2000,- Altså 1860,- pr stk.

det kan jeg gøre billigere :-)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis