Hjælp til indmuringsdåser

Jeg tror desværre, jeg har lavet en brøler

Jeg er i gang med at mure en almindelig grøn Fuga indmuringsdåse ind, samt to fleksslanger til ledningsføringen, en 16 mm og en 20 mm. Jeg har imidlertid ikke været opmærksom på, at slangerne skulle gå helt ind i dåsen, og har derfor cuttet dem af umiddelbart under den! Tsk tsk...

Nu er slangerne muret fast, så er der en løsning man kan bruge til at samle dem med dåsen, uden at bryde alt for meget ned igen? Jeg har set, at man kan købe en "tud" - vil det være lovligt at bruge en sådan til at samle slange med dåse, eller skal rørene uanset hvad føres helt ind i dåsen? 20 mm røret kan jo alligevel ikke komme ind igennem blanketten...?

Et bonusspørgsmål: Hvor langt skal fleksrørene i øvrigt stikke ud, inde i selve indmuringsdåsen? Mere så jeg ved det til næste gang.

Mvh
Christian

PS elinstallationerne overlader jeg til autoriseret elektriker!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du søger er en polykon-muffe, kan bruges til både flex og alm. Hug rørenden fri, så godt og vel, og skær lidt af så muffen kan være der og forlæng med en stump der kan nå ind i dåsen. Har aldrig gjort det store ud hvor langt røret når ind, bare den når ind. Skulle det senere vise sig at rørenden er for lang må det jo klares med en kniv eller et skarpt stemmejern. Har kun arbejdet med 16mm rør, men jeg ville da nok bare skære et lille hak hvis jeg skulle bruge 20mm.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej igen

Det er ikke en kabelinstallation men derimod en rørinstallation - altså fleksslanger, der går hen til dåsen.
Polykonmuffeløsningen lyder som en god løsning. Jeg kan dog ikke lade være med at undre mig over, hvad man så bruger LK's tutter til - er det kun til at aflaste rørslutningen? Og hvordan får man et 20 mm fleksrør ind i en grøn indmuringsdåse - der er jo kun plads til 16 mm...

Mvh
Christian
Hm.... Har kikket lidt på sagen og det viser sig at hvis der skal tilsluttes 20mm rør kan/skal man anvende deres dybe (49mm) indmuringsdåser. se dette link: http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/95335_02.pdf der er der blanketter til både 16 og 20mm

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

....... eller have anvendt de gule indmuringsdåser: http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/95336_02.pdf

Så lærte jeg også lidt idag *S*

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis