Udvendig isolering af førsteslas-gavl


Kære venner/experter.

Indvendig isolering er sku for besværligt, rundt om radiator, vinduer, gips der skal spartles, filtes og males, og så blev rummet minimum 20 cm mindre.

Så, er det ikke "nemmere" at isolere udvendigt? Jeg forestiller mig at jeg skal starte med vandretliggende lægter, med 60 cm mellemrum. Rockwool, vindpap, vandrette lister på lægterne, med lodrette brædre(et oven på to forskudt), ikke?
Jeg mener ikke at jeg behøver mere end 50 mm Rockwool da formålet med denne isolering mere er at forhindre afkøling af vægen end egentlig isolering, - har jeg ikke også ret i den antagelse?
Hvad med huset? jeg tænker på om det kan "tåle" at blive pakket ind på den måde?

/Teis

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer det ikke til - lidt - at ligne sådan et schweisisk skisportsted?? Tænk lige på, hvor lille dit udhæng bliver.
... og 50 mm? Det er næsten ikke mere end lægten. Måske det var bedre at købe noget gløgg. At beskytte huset mod nedkøling, hedder - der hvor jeg bor - isolering. Hvis det er UTÆT, så ned med beklædningen udvendigt og på med vindpap. Og hvad med skunken? og loftet?

 

Naaarrrhh, er det nu også en klog beslutning?
Kan du ikke lægge lidt billeder ind af dit hus? Hvis huset er meget grimt i forvejen, er det nok ligemeget!
Så tyndt et lag isolering, vil næppe gavne ret meget, og du vil ikke kunne få det helt fri for træk igennem materialet, hvorved isoleringsevnen vil blive noget illusorisk.
Jeg er selv en doven rad, men den løsning ville jeg nok alligevel ikke bringe i anvendelse.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg kan se at jeg mangler at fortælle at det er et stenhus jeg bor i(og han pustede, og han pustede).

Nej jeg er ikke bange for at det skal komme til at ligne et skisports sted, - for rent faktisk synes jeg at de er charmerende :-).
Gløg, jo da, men hvad når tågerne har lagt sig?

Jeg skal lige ha´mit camera hjem fra udlån, så tager jeg et par billeder, - så må vi se om jeg kan finde ud af at lægge dem herind.

/Teis

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Er det kun for at forhindre nedkøling, er det nok med at beklæde væggen, der har isoleringen ikke den store effekt, hvis væggen er gennemgående, så vil en del kulde alligevel trække op i væggen, men nedkøling af vinden kan opnåes ved bare at beklæde gavlen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også