Modtaglse af tv

Hvorlangt har du taget km fra dit hjem på det ny signal?
Jeg selv har taget Holland og England og Tyskland og Norge og Sverieg.
Hvorlangt har du taget km fra dit hjem på det ny... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ufatteligt mange forhold der spiller ind, når vi taler om radiobølgers udbredelse i rummet.

- Antenne højde (Sender og modtager)
- Sender effekt.
- Modtager følsomhed.
- Vejret.
- Terrænet.
- Atmosfæren.

Under ovennævnte gemmer sig, bl.a.,  begreber som ionosfærereflektion, subrefraktion, superrefraktion...

Det vil være at gå for vidt, at komme ind på alt det, i dette forum, men generelt kan siges, at alt efter vejr og udstyr samt placering, kan rækkevidden være meget forskellig.

I min tid som radioamatør, var det f.eks. meget brugt, at køre ud til en strand (på Nordfyn), plante antennen i vandkanten og så sidde og DX´e (få fat i stationer langt væk fra) i timevis om natten, med amatørradiostationer i andre lande. På ½ watt sendestyrke, talte jeg med folk i Irland og i Nordsverige... udelukkende pga. den rigtige placering, den rigtige solpletaktivitet og rigtige sammensætning af ionosfæren på tidspunktet for radiokontakten.

Efterfølgende udvekslede vi QSL-kort med hinanden, for at bekræfte kontakten, sendeforhold og udstyr, signalstyrke m.v.

Så at give en nøjagtig regel for hvor langt væk fra man kan modtage signaler, er ganske simpelt ikke muligt.
At man så kan lave en teoretisk beregning... ja det kan jo ikke bruges til ret meget i praksis...

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Åh ja de glade radioamatør dage, en 5/8 GPS på hustaget og Jordplanet til de Danske Statsbaners Skinnenet. Så kørte det der ud af.
Ja, det var tider... havde selv en GPS 27½ bølge på en hjemmelavet mast (2 x 6 meter vandrør sat sammen som en teleskopantenne) stående i mine forældres have.

Så havde jeg yderligere én, siddende på en tagbøjle på bilen, når vi holdt på Nordfyn og DX´ede. Den planede vi til havet Det var rimeligt effektivt
Når vi ikke lavede det, kørte vi ræveløb, med pejleantenner på taget af bilen.
Vi havde det sjovt.

Specielt var det sjovt at køre natræveløb, med store retningsbestemte projektører på tagbøjlerne.

Dengang var jeg i en klub i Odense... Mit kaldesignal var "Dandy 52"...verdensklasse tidsfordriv....
Måske kan jeg finde et billede af bilen, monteret med tagbøjle osv.
Men det må nok blive en anden dag, for så skal jeg en tur på loftet

Med venlig hilsen

Jan

SB 505
Og det bedste beskæftigelse var at ligge ude i sundet med en ordentlig "kæp" i masten en vire ud i søen og så en GO CIGAR i røven på senderen.
Helst på Fredage når de sendte deres Banko der splattede ud over mindst 5 kanaler på hver side af frekvensen. Hjemme fra havde vi så diverse optagelser på kassette bånd, der blev sendt efter en af os havde sagt BANKO. Den bedste var lyden fra et gammeldags højtskyldende lokum, nej hvor har vi været slemme
Hej JBR
Nå her skriver du også med.
Det kaldesignal du angiver højere oppe i tråden forener jeg med Walkie Talkie folk.............
Licencerede radioamatører har et andet identifikationstegn som her i Danmark begynder med OZ......
Har du haft et sådant ????
Mvh
OZ5XW
Anker

Med venlig hilsen

Anker

Annonce
Jeg tog da Italien i år på fm og kom så langt væk som Napoli ude ved kysten på højde med Grækenland. Jeg har en RDS radio og 8 el fm antenne med forstærker men når der kommer disse e skrip er det nomalt med nord Spanien og nord Itailen. Jeg har fundet en god side på nettet hvor man kan se alle frekvenser i verden og slå dem op og finde senderen hurtig gælder også tv.
Hej igen Anker...

Nej, jeg har aldrig taget sendelicens til amatørradio.

Så her taler vi om virkelige amatører, der brugte deres små radioer til at komme så langt ud i verden som muligt. Dengang på 0.5 W sendeeffekt, som jo var max. tilladelige...

Vi var meget unge, og havde ikke økonomi og ej heller interesse for den dyberegående radioamatør verden, med licens osv.

Det der bl.a. var min motivation for at være med i bl.a. Dandy klubben i Odense, var at man havde et væld af gode arrangementer, det være sig ræveløb, fastelavn, jule- og sommerarrangementer.
Der var et godt sammenhold og mange rigtig flinke mennesker.
Så hele det sociale aspekt omkring sådan en klub, betød nok lige så meget som det at det var en klub for folk der anvendte radioer som hobby.

Jeg har, privat, ikke anvendt radiotelefoni i mange år. Professionelt, underviser jeg bl.a i noget sådant, indenfor flytrafik.
Praktisk erfaring med radiokommunikation, ja det er der rigeligt af, da jeg har ca. 1300 flyvetimer som besætningsmedlem i logbogen, hvor jeg i meget af tiden har talt i radio...
Men så er det jo ikke længere på amatørniveau.....

Med venlig hilsen

Jan

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis