bolighaj

Min far er komme i klammeri med en rigtigt bolighaj.
2 dage efter han flytte ind faldt den stor del af det sandmaling af som der var malet med over på , lokums døren kunne ikke lukkes da der sad en stikkontatk, der var ikke varmt vand eller varme på, køkken var ikke færdigt der var ikke sat grab på skuffer og skabe.
Alt dette sag min far til udlejer og han fik at vide at det ikke var et problem men det er heller ikke blevet lavet , min far er vvs mand så han lavet en del selv vand varme.
indskud skulle min far arbejdet af det var på 12500 kr i udlejers huse rundt omkring og det arbejdet blev udført men da min far ville give et skattekort fik han at vide at det var der ikke brug for, efter 1/2 år røg naturegas fyret sig en tur og efter at have prøvet nok 15 gange at få udlejer til at få det lavet ringe min far selv til østjysk nature gas og fik at vide det skulle udskiftes det blev det ikke det blev bare flække samme så det kunne køre non stop og ikke lave varmt vand.
I udhuset var der fyldt op med gammel lort samt udlejers ting .
I huset var der rotter som løb på gulvet og da rottefinger kom sag han at det var typisk for udlejers huse.
Nå men her er så problemet efter 1 år fik den gammel nok og sag op han blev syg a at bo i huset og han ville flytte, alt var ok de første 2 månder udlejer ringe så da der var 20 25 dage tilbage af lejekontratken og sag om hans folk måtte komme ind og gå igang da han hade funde et nyt offer det sag min far ja til bare det ikke var for lang tid , dagen efter kom der 3 polaker og starte de lukke første sal af ( det var så også der lokummet var ) og arbejdet i 3 4 dage til jeg kom der ned og sag de skulle stoppe og ikke komme igen til efter den første , vi flytte den 22 og ringe efter et par piger til at komme og gøre rent den 25, da de kom var huset lukke af låst og de var starte med at male i stuen ( vi hade lagt nøjle på køkken bordet og ikke låst bagdøren ) .
vi var sikker på det var så det men den 12 ringer udlejer og siger at min far skal betale husleje det vil han så ikke men snakke bare udlejer efter munde den 14 ringer udlejer igen og siger min far skal komme ned til at flytte syn men ringer på dagen og siger min far ikke skal komme.
Der gå så 2 3 uger så kommer der et brev fra udlejers advokat med et krav på ca 35000 for maling og ikke batale husleje med mere vi skriver til advokaten og siger til han hvordan tingne stå men få et nyt brev 2 3 uger efter at vi bare skal betale og slut færdig

HVAD GØR MAN

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man lader sin egen advokat overtage sagen, udlejeren er sikkert velkendt for fusk og svindel, og kan han med sin advokat true din far til at betale er det fint for udlejeren. Og så var det måske en ide at din far afholder sig fra slige sager en anden gang. Der skal papirer på alt, lejekontrak o.s.v.
Og så skal din far melde sig ind i LLO så er han sikret fremover for et lille beløb på årsbasic.

V.h.  Håndværkeren


Vedrørende istandsættelserne er lejeloven klar, og noget tyder på, at udlejer ikke har overholdt reglerne, se nedenstående klip fra lejeloven:

Udlejerens adgang til det lejede

§ 54. Udlejeren eller dennes stedfortræder har ret til at få eller skaffe sig adgang til det lejede, når forholdene kræver det.

§ 55. Udlejeren kan med 6 ugers varsel iværksætte arbejder i det lejede, når udførelsen ikke er til væsentlig ulempe for lejeren.

Stk. 2. Inden iværksættelse af andre arbejder har lejeren krav på 3 måneders varsel.

Stk. 3. Udlejeren kan dog altid uden varsel foretage uopsættelige reparationer i det lejede.

§ 56. Ethvert arbejde, der iværksættes af udlejeren, skal udføres uden afbrydelse og med den størst mulige hensyntagen til lejeren. Udlejeren skal straks foretage efterreparationer.

§ 57. Reglerne i §§ 55 og 56 kan ikke ved aftale fraviges til skade for lejeren.


Med hensyn til fraflytning og krav om betaling af istandsættelser, så er der slet intet at komme efter. Kravet skal være fremsat senest 2 uger efter fraflytning.Det fremgår af § 98 stk 2.
Se nedenstående klip fra lejeloven:

§ 98. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på fraflytningsdagen. Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen med undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er omfattet af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler udlejeren at udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i bedre stand end den, hvori han overtog det lejede.

Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller lejeren har handlet svigagtigt. Såfremt udlejeren sammen med lejeren i forbindelse med fraflytning foretager gennemgang af en beboelseslejlighed, skal udlejeren i ejendomme med beboerrepræsentation orientere lejeren om adgangen til at lade beboerrepræsentanter deltage i gennemgangen. På lejerens begæring skal udlejeren med en rimelig frist skriftligt indkalde beboerrepræsentanterne til at deltage i gennemgangen. Udarbejdes der på grundlag af gennemgangen en fraflytningsrapport, skal beboerrepræsentanterne have tilsendt kopi deraf.

Stk. 3. Socialministeren fastsætter efter forhandling med landsomfattende sammenslutninger af grundejerforeninger og lejerforeninger nærmere regler om udarbejdelse af standardblanketter for fraflytningsrapporter.

Da udlejer virker til at være tung at danse med ville jeg i jeres sted henvende mig til en advokat, der kender den slags sager og lade han skrive til udlejer. Bjarne Overmark, som også sidder i Randers Byråd for beboerlisten, er kendt i Kronjylland og vidt omkring for at håndtere sager som disse. Få en snak med ham, han kender sikkert "fætteren" i forvejen.
Ærgrelserne over den dårlige oplevelse kommer I nok til at æde, men pengene til isatndsættelse spares.

Chr.

PS.Jeg har ingen relationer til Bjarne Overmark udover at have hørt positivt om ham fra mange sider. Min henvisning til ham er derfior ikke en "reklame", men udelukkende ment som et godt råd.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Er det Låsby Svendsen? :-)
Har selv for mange år siden haft en tvist med en udlejer og nåede til denne løsning:
Meld dig ind i den lokale lejerforening og lad dem køre sagen, det er ofte unødvendigt selv at sætte advikat på sagen, det klarer lejerforeningen, hvis der er åbenbart hold i sagen.
Kontakt LLO og bed dem om nummeret til den lokale afdeling - sådanne udlejere er i regelen ganske berygtede blandt deres medlemmer.
baadsen
Skrevet af MBfan på 25 nov 2009 14:39
Er det Låsby Svendsen? :-)


Nej han hedder Poul Fabricius Bolig udlejning
i hobro
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også