hvordan fjerne gammel maling på træ?

Jeg har nogle skunke i min lejlighed, som jeg godt kunne tænke mig at fjerne malingen på. Der er helt sikkert nogle lag maling på, så hvad er den bedste måde?

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Varmepistol, skraber.

Brun sæbe.

Kaustisk soda og tapetklister.

Det er metoder jeg har brugt... alt efter materiale...og maling.

Men hvis skunkene er tapeteserede kan du jo bare dampe tapetet af.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skunkene er "bare" malede.
Nu giver du mig en lang liste over muligheder, men hvad er din erfaring?

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Varmepistol og skraber, kan tage lang tid, og stinker i hele huset.

Kaustisk soda og tapetklister er noget ætsende stads at arbejde med og kræver meget rengøring bagefter.

Brun sæbe sviner meget, da det skal smørres på og dækkes af vitawrap og derefter sidde et godt stykke tid og så renses af efterfølgende...

Jeg ville nok bruge en varmepistol først, så se hvor meget der sidder tilbage, og rense efter med soda/tapetklisterløsningen....(den skal sidde på et stykke tid for at virke). Skrabes derefter af. Derefter skal alt vaskes af  i f.eks. brun sæbe opløsning.

Så jeg ville faktisk bruge en kombination af det hele.

Det har jeg tidligere gjort, ved afsyring af møbler og dørgerikter. Og det har virket fint.

Hvis ikke malingen vil boble op, når du bruger varmepistolen, kan det være nødvendigt kun at anvende soda/klister løsningen af flere omgange, for at arbejde sig ned i malinglaget.

Og husk så lige handsker og beskyttelsesbriller når du arbejder med soda/klister opløsningen.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

hvad er der galt med sandpapir?
sandpapir? Jeg bliver aldrig nogensinde færdig
Tror jeg vil forsøge med brun sæbe. Kan se her og på sites jeg så har kigget på, at brun sæbe skulle være godt.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Og når du så har prøvet ALT, herunder alle mulige mekaniske eksperimenter, er en gasbrænder løsningen på dine problemer.
Jeg sloges i uger med loftsbjælkerne, der var malet en 8-10 gange i deres 100 års levetid tilsat lige så mange års intens cigarrøg. (Øv, hvor de stank fælt!)
På trods af alle gode råd, måtte jeg opgive, men med en gasbrænder kom der skub i sagerne. Det er lidt livligt at have med at gøre, og det er en rimelig god ide at have en vandslange klar til indsats. Jeg fik dog ikke brug for den, men min nabo var lamslået og sad klar ved telefonen hele den dag det stod på!

Med venlig hilsen
ktm

 

ktm, jeg tror stadig jeg holder mig til brun sæbe - løsningen )

 

Jeg skrev jo også, når du har prøvet ALT! Efter forgæves at have prøvet ALT, står man jo stadig med problemet!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Det har du helt ret i. Fordelen er jo også, at jeg kan tage skunk-lågerne af og gå ned i gården, så jeg ikke får brændt hele lejligheden af

 

Ah ha.... de kan pilles af... så ville jeg overveje denne løsning....

http://www.afsyring.dk/

Alternativt gøre som de selv skriver på deres hjemmeside:

Afsyring betyder, at vi fjerner alle de lag maling, der er på emnet.

Dette foregår ved, at vi nedsænker emnet i karret med caustic soda som er opvarmet til ca. 40 0 hvorved malingen opløses (dog kan det være svært at opløse maling der er på vandbasis - men så kan man sandblæse emnet i stedet for) derefter spules emnet med vand under tryk, så vi får fjernet al den opløste maling helt ud i hjørner og kanter, til sidst bliver emnet neutraliseret i oxalsyre.

Når du får dine ting hjem igen, kan det forekomme, at der efter et par dage kommer nogle mørke skjolder, det er rester af caustic soda, der er blevet i træet, hvilket skyldes træets beskaffenhed "vækstbetingelser, alder osv." For at få dem væk skal du skrubbe med en stiv børste og godt med vand. Derefter skal det have 32 % eddikesyre påført med en pensel - kun på de mørke partier - det kan være nødvendigt at gentage behandlingen.

Hvis der forekommer hvide krystaller, er det caustic soda der er tørret ud. De skal pensles med 32 % eddikesyre så forsvinder de.

Hvis du altså har et kar der er stort nok


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også