Rundsavsklinger

Nogen forslag til en ny klinge der ikke koster en bestemt legemsdel ud af bukserne? Var lige i Bauhaus og fik tilbudt Einhell Global til næsten 500 kr. - sikkert gode klinger, men jeg er jo ikke erhvervsdrivende så jeg skal bare save lidt i ny og næ. Jeg skal bruge en klinge med diameter 200 / 30 60T til finere arbejde fordi den klinge jeg har på saven er noget grov. Vi har desværre ikke på min arbejdsplads en klinge der passer - ellers kunne jeg jo låne en med hjem på week-end basis.

 

Nogen forslag til en ny klinge der ikke koster en... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
træmand.

Den har da vist også holdt meget godt har den ikke?.

Tror ikke at der kan købes hss. klinger mere vi selv kan file, men tiden er vel også løbet lidt fra os hvad det angår.
Har du ikke overvejet at købe en bord-rundsav i stedet for den hedengangne håndrundsav, som du helt sikkert ved har en stationær nogle fordele som den "gl" ikke havde og omvendt naturlig-vis.

Har meget glæde af min lille bord-rundsav med kip til ( 4-5oo kr ) fra Aldi, den kan bruge en klinge på 210 mm. savner lidt større skære højde af og til, men kan ikke forvente mere til den pris.
Den er nu over 4 år gl.

Jeg brugte en aften på at skille den ad i næsten alle dele (havde lidt for meget slør hist og her) og skiftede flere dele til selv-låsende møtrikker og andre små-dele, og fik den til at køre ganske godt efter lidt justering.
Det kan jeg godt anbefale, hvis du har tid og lyst til at gøre det.

Men det skal du naturligvis ikke gøre hvis du vil bevare garantien på din nye sav.

Byggede også en stik-dåse på den til at koble en gl. støvsuger så den starter samtidig med saven, det er rart at have den mulighed.

En rundsav med variabel hastighed lyder lovende, men hvor tit har man brug for det? (ud over allu og lignende --- men jeg har ikke selv det behov)

Rundsave kan købes i mange pris-lag og utallige udgaver, kommer helt an på hvad du vil/skal bruge den til og selvfølgelig penge-pungens størrelse.

Hvis du er glad og til-freds med Bosch skal du selvfølgelig købe en sådan igen, hvis du ikke har lyst til at se hvad andre mærker kan byde på.

Jeg tror du har ret i at ekspedienten i div. foretninger ikke selv har brugt, og ved så meget fagligt om forskellige typer klinger, det var da rart at de havde lidt faglig viden om de produkter de anpriser (men måske heller ikke så realistisk)

Dette er kun til lidt inspiration og om hvordan jeg selv har gjort det.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
hvis du skal hane saven med variabel hastighed.!

hvis klingen akslen er med rem træk.? (bordsav)
kan man indskyde en gearkasse i remtrækket. alla milliongearkasse.!
af den type der kendes fra scootere bare med manuelt trinløst justeret "gearing"?
vist motoren kan trække det.

eller bare en ide.?!
Hej maskinsnedker: Ja den har holdt godt - og har skåret mange plader op - og du har ret i, at klinger til disse nok ikke hænger på træerne.

Nu står verden ikke længere - en sav fra Aldi....hmm. - så må den "parkside" håndrundsav som Lidel har i deres katalog i næste uge vil også være udmærket (kan se, at der er 3 års garanti), men også en sav fra denne leverandør http://www.primusdanmark.dk/rundsav-c-90_110.html til ca. 200,- kr. vil være god.

Jeg har faktisk en lille bord/kapsav en vendetype - så min rundsav har kun den funktion at jeg bruger den til opskæring af større emner - så den skal bare kunne klare disse opgaver.

 

Hej Hans2: Jeg har vist nævnt, at Lidel har en sav i kataloget i næste uge som netop har variabel hastighed - så hvis save fra Aldi kan bruges - så er deres vel lige så god.

 

hås lidel (som læst i avisen.! www.fyns.dk
for dem der er tisse trænge.skal man huske at have ble på
ind du kommer ind.!!!) de er ikke meget for at låne wc. ud til kunder.?

vis prisen er okay er den hjemme.!

men aldi saven. den bliver nok lidt ombygninger til gearkassen.!
Annonce
Hej Hans2: Tja, det har jeg nu aldrig haft brug for at skulle låne - men så ved vi da det.

 

Når man køber billigt værktøj har det jo den fordel at det ikke er så slemt at købe noget nyt.
men kig på det på den her måde.
en rundsav til 350kr.
55kr går til motoren.
30kr går til elektronik og ledning
25kr går til klingen
30kr går til huset
15kr går til landet
5kr går til sikkerheds afskærmningen
5kr går til laser
10kr går til parallel anslag
10kr går til embalage
95kr går til transport og avance.

Det er en rimlig estimering af hvad der er brugt penge på på sådanne en rundsav. dog er priserne nok for høje i forhold til hvad de er i virkeligheden.

Vil man være tryk ved at bruge en maskine hvor der er brugt 17 gange så mange penge på salgs parametre som kraftig motor og elektronik som på sikkerheden ?
Så hellere en ny grøn bosch. eller den billigste proffe sav fra et anerkendt mærke. (Bosch, makita, Festool, Metabo, Skill, AEG)

(Bygma har en skill på forsiden af deres proff tilbuds katalog til 500+moms)

http://viewer.zmags.com/publication/5a15a2ad#/5a15a2ad/1

Jacob
Hej alle

Top Craft. (kineser maskine)
Når man køber billigt behøver det ikke nødvendig-vist ikke at være skrammel alt sammen, men som Jacob Antenne har stillet det op kan vi jo godt se at kvaliteten ikke kan være i top, det er jo ret ind-lysende når det er stillet op på den måde.
Er nu helt tryg ved mit udvalg af små og billige maskiner.

Det er jo også derfor jeg ofre nogle timer med at justere og bilder mig ind at jeg også lærer lidt når jeg er i situationen, og kan se hvordan enkelt delene er fremstille  det får jeg også noget ud af.
Men motor-bremse kan jeg endnu ikke gøre noget ved, selv om jeg godt kunne trænge til en ny, men lever med det. (i min læretid var der ikke noget der hed motor-bremse) der var jævnstrøm og flad-remme på de fleste maskiner.

Når budgettet ikke er til de dyrer og bedre er man nødt til at købe billigt.
Min lille maskine kan jeg jo ikke bare mose det ene brædt efter den anden igennem det er helt klart, men har heller ikke travlt og skal ikke leve af det.

Jeg kan også høre på en maskine hvortil den har det "godt", jeg tror det kommer med erfaringen.

Kan også glæde mig over et dyrt stykke værktøj og både se/høre/føle at det er meget bedre helt bestemt.

Når vi er inde på økonomi, så har jeg erfaring med at købe mellem pris vare, det har fungeret godt for mig i mange år.

Når det bliver forår, bliver min carport lavet om til værksted, og bilen bliver forvist til ind-kørslen og tiden forsvinder bare jeg elsker det.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
jem & fix. har en vinkelsliper til 69 kr.

dem har jeg prøvet de holder ikke længe.
selv om man er opmærksom på motoren sår holder på standtid på ½ times tid.
når man skal slipe svejsesøme ned. (grill kasse af 3mm. stålplader).?
Hej: Jeg kan godt se som Jacob stiller det op er der jo ikke meget til kvaliteten, men selvom vi så dobler alle priser op er det sikkert alligevel noget skrammel. Jeg købte for 3 år siden en "PowerCraft" elhøvl vistnok i Fakta til 99 kr. - den har holdt til lidt af hvert - bare man ikke tager for meget af ad gangen.

Nå, men det går jo nok alt sammen. Jeg har faktisk lavet lidt af et eksperiment idag fordi XL-byg ikke havde en klinge fra CMT hjemme. Der hang så på stativet en 200 mm klinge fra Shark til hold fast 50 kr. Kan den være noget værd tænkte jeg, men jeg tog den med hjem (om ikke andet så kan den vel bruges til noget skrub) når den anden kom hjem. Den skærer faktisk rigtig godt - jeg har drønet en del laminat, og plast igennem her i eftermiddag - og den er da ikke ødelagt endnu. Der står ikke noget om hvor vidt det er en HM klinge - eller blot en forstærket klinge, men den får da lov at sidde på og så ser vi hvor længe den holder.

Nå, men det haster nu ikke med at få en ny hånd rundsav - tilbudene vælter jo ind her til jul. Har lige set en Makita 570 1200 w til kun 700 kr. på online tilbud - det burde være en kvalitetsmaskine - har kostet 2400 kr.

Nå, men vi tales.

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis