Afretning af kældergulv med selvnivellerende spartelmasse

Hej alle

Står med bævende hænder overfor at skulle afrette gulvet i et af mine kælderrum med Alfix Planemix 30.

Har ikke prøvet det før og har flere steder læst at det ikke er GDS arbejde. Nu er det bare et kælderrum (hvor der godt nok skal klinker på eftrfølgende), så jeg synes det skal have et forsøg.

Betonen har sat sig med tiden og er lavest i hjørnerne af rummet. Der er enkelte store revner også, men da huset er fra 39, vil jeg mene at det har sat sig nu.

På pakken har jeg læst at massen ikke må hæfte til væggen. Går ud fra at det er pga at de arbejde forskelligt ved tempsvingninger, men jeg er lidt fristet til at gøre det alligevel for at få en pæn overgang til væggen. Er det helt gak gak?

Derudover agter jeg at starte i hjørner ne efter at have tegnet det ønskede niveau op på væggen med en kridtstreg - derefter arbejde mig mod højderne (som også er der hvor jeg skal ud.

Rummet er på ca 10 M2 - skal jeg dele det op i mindre dele eller er det realistisk at nå det hele i een omgang?

Og ja - jeg synes jeg har væøret mange af de gamle tråde igennem, men jeg har ikke rigtigt fundet svar endnu.

På forhånd tak.

Torben
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det er ikke så svært. Du skal sørge for at det gamle gulv er helt rent og støvsuget, så skal det smøres med en grunder der passer til produktet, og den gør at spartelmassen og det gamle gulv, bindes sammen, smør endelig ikke op af væggene, ellers binder spartlen også til dem. Du kan jo også vælge en spartel med glasfiber i, hvis du er nervøs for at, det gamle gulv kan give sig lidt endnu.

Mvh Polle
Dvs det er nok bare at undlade at prime væggen. Eller skal man bruge kantbånd hele vejen rundt? Mener iøvrigt at der er fiber i spartelmassen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du vil være på den helt sikre side, så kan en bred malertape, sagtens gøre det, men har aldrig selv brugt det, mens jeg arbejdede som gulvlægger.

Mvh Polle
Er det realistisk at blande 25 kg ad gangen (skal nok bruge 75 i alt) eller skal man blande hele pivtøjet på een gang?
Vi var altid 2 mand når vi spartelede større flader op, en spartler og en rører op og bringer frem. Men sørg for at have en kraftig røremaskine/ boremaskine, hvis du rører hele sække op af gangen, hvilket vi plejede at gøre.

Mvh Polle
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Rør du bare 25 kg ad gangen det ville jeg gøre i dette rum (er faglært gulvmand), husk at være omhyggelig med at tilsætte den korrekte vandmængde. Har aldrig hørt om at man skal holde spartelmassen fra væggen, jeg spartler altid ud til, bruger godtnok et andet fabrikat, men har aldrig haft problemer. Husk at prime med den rigtige primer, og at du skal hjælpe spartelmassen på vej med en spartel (du må ikke bare hælde den ud) Brug en 35 - 40 cm bred spartel og bøj den bare en mm bagud i hjørnerne så sparlen krummer ganske let. Herved undgår du nemmere at lave spartelslag(streger).
Håber du kan bruge svar og god arbejdslyst
Så er det overstået - og det gik faktisk fint synes jeg. De største lunker - helt ude i hjørnerne - falder stadig en smule, men generelt er det blevet rigtig fint - og det var et dejligt stykke arbejde at udføre. Eneste problem er,at man får lyst til at kaste sig over de andre kælderrum :-) Men det findes der jo en løsning på.
Hvor mange sække skulle du så blande og gjorde du det alene? Hvordan fordelte du spartelmassen? Jeg spørger fordi jeg selv regner med at skulle lave en lignende operation på et tidspunkt.

mvh
Jørgen
Jeg brugte knapt tre sække. Blandede en tynd udgave af massen i en murerbalje på een gang og fordelte det ud på gulvet med en murerspand. Herefter brugte jeg en 8 mm tandspartel (ikke bredere end 25 cm - ville gerne have en bred men den kostede sgu' 270,- frem for de 30 denne kostede)

Startede i den ene ende af det aflange rum. Tog derefter den anden ende (udgangen lgiger i midten). Fik lavet en respektabel overgang imellem de to dele da den første del ikke havde hærdet særlig meget.

Det er som sagt blev plant nok til fliselægning, men vandet vil ved gulvvask nok stadig søge mod hjørnerne. Dog ikke så meget som før.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også