Digital tv-antenne

Hej folkens

Lad mig først understrege, at jeg har læst lidt rundt omkring men ikke fatter ret meget af div betegnelser som: MUX, DVB-T, UHF, MPEG osv.

Jeg har i ca. et år havft en digital stueantenne (Digitally DA 1200). Den har virket rimeligt indtil 1/11 dog med udfald en gang i mellem. 

Efter 1/11 blev signalet markant ringere, og der er konstant udflad. Jeg har prøvet at flytte stueantennen op på 1. sal, men det blev det ikke bedre af.

Jeg bor på en bakke på Sydals (6470) dog med en byggning og træer lige i retning af senderen i Rødekro. Jeg vil gerne kunne se DR 1, 2, Updat, Ramasjang samt TV2. Min modtagerboks understøtter dog ikke MPEG4, så jeg overvejer at erstatte mit gamle fjernsyn med et lille billigt fladskermstv der har indbygget MPEG4 (forslag modtages gerne) for at kunne se Update og Ramasjang. 

Det skal lige nevnes, at vi ikke ser ret meget fjernsyn, og det ikke har ret høj priotet i hjemmet (fjernsyn står i et tilstødende værelse med kun en stol), men vi gidet heller ikke at glo på noget det hakker når vi så endelig ser fjernsyn. 

Endelig kommer spørgsmålet:

Hvad skal jeg gøre for at få et bedre signal? Antenneforstærker? En bedre udendørs DVB-T antenne? En UHF antenne?

Venlig hilsen

Jens

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har f.eks. kigget på denne.
http://www.netto-sat.dk/triax_ufo_120_tv_dab_fm-p-575.html?cPath=37_78
men ved ikke om den vil være nok til at få et godt signal.

Venlig hilsen

Jens

Skrevet af Æblebjerg på 24 nov 2009 10:06

Jeg har f.eks. kigget på denne.
http://www.netto-sat.dk/triax_ufo_120_tv_dab_fm-p-575.html?cPath=37_78
men ved ikke om den vil være nok til at få et godt signal.

Så længe du holder dig til at kigge så er det ok.
En lille traditionel Yagi UHF antenne med 13 elementer monteret på en væg udendørs så højt som muligt pegende mod nærmeste sender skulle være nok.
Det er vel matrialer for 300kr hvis du handler fornuftigt.

Jacob
Svaret fra Jacob ser fornuftigt ud, men det er altid svært at svare ang. antenneforhold, da modtagelse er meget forskelligt fra sted til sted. Så hvis du også får problemer med Yagien, så prøv at placere den lidt højere eller lad den pege mod Tommerup på Fyn. Det sidste vil nok kræve en kanalskanning på tv'et. Og få så lige antennearbejdet gjort først, så kan du skifte tv'et ud bagefter.

Bent-D-J

Må jeg også bede om råd vedrørende antenner.Jeg har anskaffet mig et nyt digital tv,og ønsker at modtage DR kanalerne-de gratis og uden TV2.Mon jeg kan gøre det med en indendørsantenne anbragt under kippen?Hvilken type antenne kan I anbefale og hvor kan den købes og for hvor meget?

den glemsomme

den glemsomme
Det kan en ganske almindelig UHF antenne klare. Ribberne placeret vandret og pegende mod Gladsaxe.

Se i øvrigt her vedr. dækning i dit område mm. Det kan også være dækningen er så god at du med en forstærker kan vende antenne mod Sverige og tage alle de åbne svenske kanaler også (samtidig med at den tager de danske). Den løsning bruger jeg på Amager, men kan her klare mig med en af de helt små "enbens" UHF antenner med forstærker til både DK og SV kanalerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis