lys skilt i akryl / plexiglas

Hvordan laver man selv et lysende skilt i akrylplade (plexiglas)? Jeg ved at man kan købe færdige skilte i akryl plade med indgraveret tekst eller logo og lysarmatur, men kan man selv lave lyskilden, der får skiltet til at lyse og hvordan?

Venlig hilsen,
MVI
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er nemt nok , se på hvordan de er lavet andre steder
de købte er normalt lavet i aluplade , men du kan bruge næsten alt der kan klare vand
lav en ramme på feks 15 cm i dybden , og den omkres du ønsker , lav et par små huller i bunden så evt fugt kan komme ud
acrylpladen monteres på forsiden evt med alu-vinkelskinner (monter folien først )
skal det sidde på en væg kan du sætte et ellet to lysstofamature i passende størrelse på væggen og montere kassen over disse
skal der skilt på begge sider ( frithængende ) monteres et lysstofrør i begge sider af rammen
brug en hvid acrylplade , klar duer ikke
selve teksten laves af folie der er skåret ud ( den samme som bruges til streamers på biler ), den klister du bare på ydersiden af acrylpladen

folie og udskæring af tekst og logo denne kan jeg evt være behjælpelig med , da jeg har maskinen til at lave det på
( logo skal selvfølgelig være egnet til at skære ud )
Ja du kan sagtens lave dig et skilt med lys o.s.v. For det er jo bare en kasse hvori der sidder Plexiglas eller lidt tykkere glas, bogstaver er nu ikke graveret i glaspladen men lagt på bagsiden af glasset med en vinylfilm. I "gamle dage" blev bogstaverne malet på glasset ja skulle det være extra fint blev der brugt bladguld i bogstaverne. Herefter ligger der en hvid eller materet plade der også beskytter teksten så den ikke skvatter af glasset, og bagerst i kassen er der så på en hvid baggrund af samme matriale som resten af kassen monteret lysstof amaturer. Kassen skal være vandtæt, der skal dog være nogle små udluftnings huller i bunden.

V.h.  Håndværkeren
Der er umiddelbart 2 typer lysskilte. Det hvor du har bogstaver og logo på en plade lyset kan trænge igennem.. Pladen er så monteret i en kasse med en lyskilde bag.
Men det du tænker på er nok det hvor man udnytter lysets brydning inde i plexiglas pladen.

Når man fræser eller graverer riller i en plexiglasplade og så lyser ind i kanten af pladen, vil lyset blive brudt/bøjet hvor der er fræset/skåret og det vil se ud som om det er der lyskilden er.

I princippet kan du fræse din tekst eller loge med en lille slibemaskine og så lave en lyskasse med en rille i hvor pladen stikkes ind.
Hvor pænt det bliver er jo op til hvor god du er til at graverer med en sliber i fri hånd.
Men du kan også få laserskåret i acryl og så selv lave en lyskasse med en rille i til lys.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak for diverse svar, men det er netop dét, som Grandoldman beskriver, at jeg søger, dvs en akrylplade, hvor lyset brydes af den indgraverede tekst. Jeg skal bruge skiltet i forbindelse med en modelracerbane, så selve lyskilden bliver skjult i en træplade-konstruktion. Mit spørgsmål går blot på om det kan være en vilkårlig lyskilde jeg vælger, f.eks et lysstofarmatur eller halogen-spots? Jeg vil købe selve akrylpladen hos en skiltemager, som kan indgravere tekst og logo på den rigtige måde (f.eks Porsche med et Porsche-logo), men jeg vil gerne selv kunne arbejde med designet af lysarmaturet, så jeg kan bygge det ind i pladekonstruktionen på den rigtige måde.

Venlig hilsen
MVI
Lyskilden er underordnet.. den skal bare ramme ind i kanten af pladen.. ikke bagfra..
Man kan også lave små huller ind i siden af pladen og så sætte lysdioder i.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Grandoldman - tak for hjælpen, det var lige det svar, jeg søgte. [script removed]MVI
Vil lige tilføje at lyskilden er næsten underordnet.. Den må jo ikke blive så varm at den smelter pladen.... men det er du helt sikkert opmærksom på..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er denne slags LED lys her på 30 cm pr. styk og de kan samles med stik forbindelse og de klistre på bagsiden.
http://www.ranlight.dk/shop/led-lys-/led-stave-30-cm.aspx

Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
VI har købt nogle magen til i IKEA hvor der var 4 stave til 299 kr. De lyser dog ikke så meget som de lover i reklamen

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg ville gøre sådan her:

2 stk. elektrikerrør, f.eks. 30 cm skæres op på langs, så plexiglaspladen kan stoppes ned i.

Rørene lakeres i ønsket farve. Propper til enderne fremstilles. Der bores huller til ledningsgennemføring i 2 af propperne. Husk udskæringer til plexiglaspladen i hver prop.

Derefter montere en flad, selvklæbende fleksibel led-liste i hele rørets længde. Modsat den slids du har skåret i røret. Dette gøres i begge rør.

Plexiglaspladen skubbes nu på plads i rørene. Hvis slidsen du har skåret i rørene ikke er for bred, klemmer rørene omkring pladen og holder sig selv på plads.

Husk at ledningerne skal igennem propperne

Ledningen fra den øverste liste, føres ned langs siden af plexiglaspladen. Hæftes med sekundklæber på kanten.

Så skal der bare 12 v på ledningerne og du har lys fra oven og fra neden.

De lister du skal bruge kan du evt. købe her, for 120 Kr. leveret i Danmark.:

http://cgi.ebay.de/LED-smd-Leiste-S...518e7dccb9

God fornøjelse med projektet...

Ca. sådan her:


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også