Jordvarme - så gøt det dog

Jeg smiler fra øre til øre, - jeg gjorde det med bævende hænder, men jeg har i den grad ikke fortrudt. Vi har fået jordvarme som erstatter et gammelt oliefyr. Vi bor i et såkaldt roehus, 100 m2 i to etager, dårligt isoleret, ingen isolering under gulvet. Vi har dog efterisoleret og fået nye lavenergiruder samtidig med at vi har fået jordvarme, så det er vel ikke fair overfor oliefyret, men besparelsen bliver så endnu større. Skal jeg komme med et lille minus, så er det haven - som ikke eksisterer mere, men på den anden side, så var det måske også på tide at få pløjet det hele op og begynde forfra. Vi brugte ca. 3000 liter olie om året, og som vi ser forbruget i el nu, så vil vores besparelse komme op i 60% - 70%. Vi søgte meget og længe, og stillede mange spørgsmål her og der, for der er mange faldgrubber. Men et er sikkert, Vølund 1240 6KW og en installatør der har været på kursus og ved hvad han har med at gøre leverede varen. Ursin var navnet. Vi fjernede selv det gamle fyr og olietank, - fik enda lidt penge hjem på det i dba.dk :-), så prisen kom ned på 110.000. Vi har ikke fortrudt et eneste øjeblik, - gør det.

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Jeg smiler fra øre til øre, - jeg gjorde det med... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
SÅDAN HANSI,
velkommen om bord :-)
rettelse, - fremløbstemperatur, men du lærer hen ad vejen.

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
110.000 Kr...... det kan man få 2200 kasser øl for

Jeg nyder min billige fjernvarme og smider en knude på brændeovnen... knapper en øl op og spekulerer på hvor længe det tager at drikke 66.000 øl

OK, hvis man kun drikker 3 om dagen.... så er der alligevel til ca. 60 år.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

jbr,
det er indlæg som dit, der giver denne slags forum et dårligt ry.
/Teis

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.

Ja, men det er så fordi du ikke har fattet en klap-fis af pointen.

Men eksklusivt for dig, vil jeg så forklare pointen:

Det er ikke alle der vil have glæde af et sådant projekt, da det rent økonomisk, i ufatteligt mange tilfælde, ikke vil kunne tjene sig selv hjem indenfor noget der bare ligner en overskuelig fremtid.

Har selv tidligere haft nogle varmepumpeprojekter kørende der under ingen omstændigheder var rentable. Bl.a. en Vølund pumpe, der i løbet af 2 år kom til at koste så meget i reservedele, at den fremadrettet skulle køre i 13 år, uden udgifter af nogen art, bare for at have tjent sig selv hjem. Med de udgifter der var på de 2 år,var det en fuldstændig urealistisk tanke... så den blev simpelthen solgt....
Og læg så lige mærke til at jeg skriver at jeg er glad for min billige fjernvarme og min brændeovn...
Min tid med varmepumpeforsøg, og penge lige ud i luften,  er slut... pga. de erfaringer jeg har gjort og som andre måske kan bruge? 
Selvom du er meget glad for dit projekt, kan der jo godt være delte meninger om den slags projekter og deres rentabilitet, ikk´?

Derfor læner jeg mig igen tilbage i stolen og nyder...... osv.

Og så lige en fortsat god weekend.... også til dig

P.S. Skal lige sige, at jeg også fik lavet en beregnet gevinst på jeg ved ikke hvor mange penge... men..men...men... virkeligheden var en helt anden


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Man kan ikke altid blot sige, at det eneste rigtige er at etablere jordvarme.
Jeg fik et tilbud på at erstatte mit gamle pillefyr med et jordvarmeanlæg.
Det skulle koste mig ca. 156.000 kr. og med en beregnet strømudgift på ca. 20.000 p.a. svarende til udgiften til pillerne, så vidt jeg lige husker
En sjælden gang i historien er det hændt, at den flinke sælger har fejlberegnet forventede driftsudgifter ( i øjeblikket pågår der en debat om fabrikanter der desværre har taget fejl mht energimærkning af køleskabe!), hvorfor jeg ikke helt tør løbe an på dette forventede forbrug.
Med i min overvejelse er der så noget så uinteressant og måske uvedkommende, at jeg inde i mit fjollede hovede medregner forrentning og afskrivning over 10 år, der lige lægger kr. 20.000 til pr. år. Så er det en smule svært for mig at få det regnestykke til at gå bare nogenlunde fornuftigt op. Jeg ser helt bort fra at der skulle kunne komme ubehagelige overraskelser mht anlægget. Det plejer, iflg den flinke sælger, ikke at ske, og så skal det nok være sandt
Mit pillefyr kan jeg selv tumle, men jeg mener at vide, at man ikke selv må pusle med et jordvarmeanlæg og servicere noget der, ud over at støve det af. Skal man så have en fin montør ud i en fin og dyr servicevogn, med endnu mere fint imponatorværktøj og imponatorinstrumenter, tjae, så kan jeg da godt forestille mig at hans timeløn kan løbe op i mere end 100 kr./t og måske kilometerpenge til mere end 50 øre pr. km.

Stort set hver gang jeg ser beregninger på disse i teorien fine anlæg, forudsættes det også lige at man bruger X antal hundredetusinde kroner til ekstra isolering. Det ved jeg også indgik i indgangsbønnen til denne tråd.
Tog man nu lige og satte den halve meter isolering ind i hele huset og installerede et genvex og satte 5 lags termoglas i osv og lod det gamle oliefyr stå, kunne det også være at man så også fik en besparelse i fyringudgifterne.

Jeg synes hele tiden vil man forsøge at sammenligne æbler med pærer og ofte får debatten tilsat væsentlige dele usaglighedes, når de enorme besparelser skal gøres op.
Ligeledes synes jeg at man springer let og elegant hen over problematikken med VVB. Som jeg forstår det, er fremløbstemperaturen på et jordvarmeanlæg ca 40-45 grader i bedste fald. Iflg mine teorier er det ikke nok til en VVB, som jeg forlanger skal op på i hvert fald min 60grader om ikke hele tiden så dog meget jævnligt. Så kommer beskeden bare som den naturligste ting i verden, at der tilsutter man så bare et elvarmelegeme. Ja tak, men koster det ikke strøm?

Jeg er slet ikke negativ over for jordvarme, men jeg er meget negativ over for de forløjede anprisninger man hele tiden mødes med, og jeg er sikker på at teknikken kun er i sin vorden og det slet ikke er gennemtestet ordentligt.
Men står jeg en dag med en hus uden varmeinstallation, så vil jeg alligevel overveje jordvarme, alene pga formodentlig lettere pasning, der åbenbart skal varetages af ovennævnte fine fætter.

Retfærdigvis skal jeg indrømme at der hersker lidt de samme wild west tilstande på markedet for kedler til pillefyr.
Jeg har i årevis fået tudet ørerne fulde om, hvor meget jeg kunne spare ved at smide min gamle Salamander og TB-mini ud og få en topmoderne pilleinstallation. Nu hvor der er gået nogle år, og jeg har sammenlignet med andre pillesvidere, kan jeg se, at min fyringsøkonomi slet ikke er anderledes end andre med tilsvarende forhold.
Jeg er glad for at jeg ikke faldt for fristelsen til at smide 50-60.000 ud til et moderne pillefyringsanlæg, hvor jeg ser at kedlerne tærer væk i løbet af 10 år eller mindre. Også i de tilfælde ser man helt bort fra forrentning og afskrivning af de miljørigtige anlæg, som hurtigt ville ødelægge regnskabet med yderligere ca. 8-10.000 kr. p.a.

Jeg tror man står sig ved at anvende det indre af sit hovede, inden man kaster sig ud i sådanne store investeringer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Ja, heldigvis er vi forskellige. Jeg har udskiftet mit oliefyr men dog beholdt mit fastbrændsel med akku.tank. Mest som backup og hvis der ligepludselig sker en voldsom stigning af el priserne.

Vedr. VVB, så styrer mit anlæg selv dette. Den kører temp. over 60 grader med intervaller, så der ikke opstår de farlige baktierier.

Vedr. service og den dyre "fætter" i fin servicebil, så har mit anlæg 100 % garanti i 10 år, som de eneste på marked. Dette har jeg selvfølgeligt undersøgt, og dem som har haft en defekt har kun givet meget positive tilbagemeldinger tilbage på servicen.

Hvis nu vi siger at der bliver tænkt mere i grøn el (vindmøller osv.) og samtidigt at olie og gas slipper op, hvad tror I så transport af træ/træpiller kommer til at koste.
I mit tilfælde har jeg heller ikke plads til at opbevare flere tons piller, hvilket vil kræve en grim silo, eller en tilbygning. Hvad koster det?

Jeg har en stak brænde stående til "dårlige tider" ellers kommer det bare i brændeovnen.

Det jeg frygter mest er at mit anlæg hurtigt bliver forældet, sammen med fladskærme, pc. mobiltlf. osv. Men det er jo udviklingen.
Indtil videre er jeg meget glad for jordvarmen. Jeg sparer ca. 1 - 2 måndeder om året til at lave træ. Nu kan jeg passe mit lille firma og tjene penge der igennem.

Man skal gøre det som man føler for.
MVH
Hansi

Hansi.... du har fuldstændig ret... den grønne tanke er fin. Der skal ikke være tvivl om, at jeg gerne vil have alternativ energi. F.eks. går jeg i gang med en solfanger... naturligvis lav det selv... her i vinter.

Men der skal være mening med galskaben... og ikke mindst med økonomien. Og det er der ikke altid med varmepumper, heller ikke med jordvarme.
Det er da en god løsning med 10 års garanti... men hvad så derefter? Det har jo ikke tjent sig hjem efter 10 år, eller hvad?
Yderligere er det forholdsvis trist, hvis firmaet bag de 10 års garanti lukker efter 3-4 år... hvad så?

Lige til sidst.... det med gas og olie der slipper op.... det tror jeg ikke, hverken du, jeg eller andre der benytter dette forum behøver at bekymre os om...

Men du har taget en chance... måske giver det gevinst til dig.... det gjorde det bare ikke til mig


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hansi:

Har du nogen ide om hvor meget din varmepumbe bruger af strøm på et år ? Bare nysgerrig da jeg selv står for at montere.. og absolut ikke ved en rygende .... om det .

Henrik, Holbæk

10 tomler

Schh:

Jeg ved ikke præcist, men ud fra beregninger osv. så ligger udgiften til varme ca. 1000 kr. om måneden. Dette er selvfølgelige afhængig af frost og blæst.

Jeg gætter på en samlet el-regning på mellem 17000 og 21000 kr alt incl.
Husk det er et hus fra 2005 og gulvvarme i stueplan (lavere fremløbstemp.) endvidere er alle hvidevare osv lavenergi. Dette er kun et gæt, men skal nok skive lidt undervejs.

PS. hold dig væk fra de billige varmepumper. Nogle har en effekt på under 2, hvor min ligger på 4,2. Det er det som du får tilbage på 1. DVS betal 1 kr og få 4,2 kr igen (kan også beregnes i kwh)
Hansi
det anlæg jeg er ved at købe er 10 år gammelt og fra sverige. det hedder: Ahlsell DST 5 LJ Combi Vand/vand varmepumpe, fremstillet i Sverige. (10kw, 5hk kompressor, 3x150m jordslange.

siger det dig noget ?

10 tomler

Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis