Jordvarme - så gøt det dog

Jeg smiler fra øre til øre, - jeg gjorde det med bævende hænder, men jeg har i den grad ikke fortrudt. Vi har fået jordvarme som erstatter et gammelt oliefyr. Vi bor i et såkaldt roehus, 100 m2 i to etager, dårligt isoleret, ingen isolering under gulvet. Vi har dog efterisoleret og fået nye lavenergiruder samtidig med at vi har fået jordvarme, så det er vel ikke fair overfor oliefyret, men besparelsen bliver så endnu større. Skal jeg komme med et lille minus, så er det haven - som ikke eksisterer mere, men på den anden side, så var det måske også på tide at få pløjet det hele op og begynde forfra. Vi brugte ca. 3000 liter olie om året, og som vi ser forbruget i el nu, så vil vores besparelse komme op i 60% - 70%. Vi søgte meget og længe, og stillede mange spørgsmål her og der, for der er mange faldgrubber. Men et er sikkert, Vølund 1240 6KW og en installatør der har været på kursus og ved hvad han har med at gøre leverede varen. Ursin var navnet. Vi fjernede selv det gamle fyr og olietank, - fik enda lidt penge hjem på det i dba.dk :-), så prisen kom ned på 110.000. Vi har ikke fortrudt et eneste øjeblik, - gør det.

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
46 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jeppe,
Vi fik lagt 300 meter og "nøjedes" med en buffertank på 40 liter, idet Ursin´s argumenter for økonomi ikke borgede for at inverstere i en større.
En COP på 3,7 er simpelthen det højeste, hvilket er virkningsgraden, - se:
http://www.teknologisk.dk/_root/media/33766_positivliste%20-26.september%20kun%20v%E6ske_vand%20og%20luft_vand.pdf
Envidere blev denne unit godkendt som test - af energistyrelsen. Dette betyder at vi er med i en test af forskellige enheder over en to årrig periode hvor data sendes via sms til energistyrelsen. Disse data kan vi også selv se på manometrene her i huset, og når man så oven i købet får kr. 15.000 for at de må hente disse data, ja, hvorfor så ikke :-). Blot, er denne ordning ved at være sidste udkald.

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Lyder godt. Jeg er ved at få monteret jordvarme nu. Der er gravet 500 meter slanger ned og anlægget er et Vailant på 10 kw, som skal varme ca. 250 kvm stuehus og ca. 100 kvm garage. Garagen tæller selvfølgelige ikke med på opvarmningen som stuehuset, idet der ikke skal være stuetemp. derude.

Jeg fik ca. 23000 kr. i tilskud fra renoveringspuljen og hele projektet løber op i ca. 70000 kr. plus det løse.

Vailant giver 10 års garanti og er varmepumpernes "Porsche" siger dem jeg har spurgt.
Endvidere husk at få det skrevet i BBR, og givet el-selskabet besked, så får man billigere størm på forbruget over 4000 kwh.

Glæder mig til at det kører, formentligt allerede i morgen
Hansi
Hej Hansi,
Det lyder, undskyld mig, uhyre billigt. Ikke at jeg tror ikke dig, men er tilskuddet inberegnet?
Selv med tilskuddet, så er 93.000 m e g e t billigt, hvordan er du nået helt der ned?
Jeg var selv hug på Vailanten, men blev af flere fagfolk advaret, trods deres 10 års garanti, så vil du, måske, opleve mange stop.
Stort hus, men også rigtig mange meter slange, - måske 50 til 100 meter for meget, men det kan være at din jord/sand er af en beskaffenhed der kræver en lidt større brine.
/Teis

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Hej GD....
Jeg synes umiddelbart at dit anlæg lyder underdimensioneret...
Et overslag på EnergiNords hjemmeside siger (ca) en 9 kw varmepumpe og 2 x 200 meter slange - man kan frygte at dit elvarmelegeme i VP vil få mange timer... :-(
En varmepumpe magen til din (Nibe Figther 1245-6) koster i det Svenske broderland 48000 SEK hvilket med en kurs på 70 giver ca 36000 Dkr. (set på nettet) -slange nedgravning m.m. (overslag) 25000 - så kan der godt nok bruges mange VVS-timer inden prisen er 110000.....
En buffertank bruges til at forøge vandmægden i varmesiden. -dette begrænser antallet af starter på varmepumpen, som er det der slider mest på den.
Men held og lykke med det. Lad os høre mere om hvordan det går med projektet....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
Ja, det er billigt. Je gravede selv med rendegraver, så det koster jo ikke meget. Tilskyddet fra renoveringspuljen er trukket fra når jeg skiver ca. 70000 kr. De 70000 kr. skal jeg have op af egen lomme.

Det oprindelige tilbud lød på ca. 85000 kr. plus gravning. Dette er måske også lidt af en vennepris, men jeg har tilgengæld skaffet montøren en masse tilskud fra energiselskabet, som han ikke viste han var berettig til. Det er noget med at energiselskabet køber co2 ????

Jeg fik to andre tilbud og næst billigst var på 88000 kr. så helt ved siden af er det ikke.

Jeg tror der er ligeså mange meninger som der er folk, når man snakker om hvilke pumpe man skal bruge. Ligesom med biler.
Jeg håber bare dette fungere, hvilket en bekendt med samme type anlæg siger det gør. Vedr. garanti, så har jeg kun hørt godt om det.

Jeg må indrømme jeg blev lidt skuffet da jeg tog frontbeklædningen af pumpen. Der er jo engentligt ikke ret meget i den og den kan ikke koste mange penge at fremstille. Men sådan er det jo.

Håber vi bliver færdig i morgen, så brændeovnen kun skal køre i dag.
Hansi
Fandt li-e et link mere, af så ny dato som det vel lader sig gøre, - Energistyrelsens liste over energimærkede varmepumper, 9 september 2009 :

http://www.ens.dk/da-DK/ForbrugOgBesparelser/IndsatsIBygninger/Varmepumper/Documents/liste%20over%20
energim%C3%A6rkede%20varmepumper.pdf

- jeg ved det, jeg ved det, frekvensstyrede pumper liger i høj kurs - og pris :-)

/Teis

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Linket virker ikke, men fandt listen alligevel.
Ingen tvivl om at Vølund er bedst i de mindre pumper, men når vi går over 9 kw så ligger Vølund langt nede.
Hvad betyder frekvesstyrede og kan det "eftermonteres" eller tilkøbes??

Hansi
på : www.jordvarme.dk er der en rigtig god forklaring på forskellen af start/stop anlæg og frekvensstyrede anlæg

Og nej, jeg har ikke noget med firmaet DVI at gøre, hverken proffesionelt eller privat.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Så kører mit nye jordvarmeanlæg, og ja "så gør det dog" kan jeg kun bekræfte positivt. Nu hvor huset har været kølet ned mens anlægget blev monteret, skal pumpen arbejde hårdt. Der er meget fin information på displayet om hvad pumpen gør. I morgen regner jeg med at huset/gulvvarmen er ved at være oppe at køre igen.

Når indløbstemp. ligger på ca. 35 grader, så tager det noget tid at få en stor kold betonflade varmet op, men det kører perfekt.

Til dem som tænker på at lave et anlæg kan jeg kun sige: kom igang.

Hansi
Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis