VW 1.6 MPI motor med tomgangsproblemer.

I min felicia sidder subj. motor. Denne hat fået problemer med tomgang, jeg har læst en del på nettet og alt peger i samme retning.

Gasspjældet og hullet er renset, dog ikke med noget fancy rensevæske, bare tørret af i alm. rensebenzin og lidt wd40.
Det kaldes tilkokset på forskellige sider, jeg vil nu betegne det som tilbejet. Det hjalp lidt syntes jeg.

Problemet er at den pludselig har valgt at tomgang skal være ca. 400 omd. mindre end de normale 800, som jeg mener at den plejer at stå på.

Jeg har haft taget strømmen til batteriet af og ladet den stå uden stik på computeren i 24 timer, det råd har jeg også fået.

Det går egentlig fint når den er varm, for så er 400 nok, men det er et helvede når den er kold.

Siderne siger husk grundindstilling af gasspjæld efter rensning, gætter på at dette forgår elektrinisk via en VAG computer.

Er det så vigtigt  med den gasspjældsindstilling ?.

Jeg oplever at motoren nogen gange godt vil opføre sig som i "gamle dage".

Hvad kan der ellers være galt. Jeg fik ny lambda sonde i foråret, nogen skriver prøv at pille den fra, det har jeg ikke prøvet.

Hjææææælp

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
når du har fået ny lambda-sonde monteret, tyder det på at du har kørt med defekt sonde og dermed for fed blanding. Gå hen til en forhasndler og bed om BELL-ADD til indsugning og en lille flaske til tanken. Husk at oplyse diesel eller benzin. Nu renser du spjældet ordentligt, tanker helt op og hælder den lille flaske i. Du kunne checke luftmassemåleren først, om der er gået tråd i den eller tilsmudset

 

Ja sonden var defekt inden jeg skiftede den, dan faldt på forurening til syn, men fik med det samme meget fine værdier efter den blev skiftet.

Mit gasspjæld og huset er helt rent, hvad er det BELL-ADD gør der er så fantastisk ?.

Hvor sidder luftmassemåleren, fordi den har jeg ikke rodet med.

Bilen har nu kørt perfekt siden marts hvor den blev synet, så de fede burde jo være brændt af igen. Men ja den gamle lambda sonde var tilsmudset i ribberne, og der kunne ikke trække udstødninggas igennem kunne jeg se da jeg fik den kæmpet af.

Hvor sidder luftmassemåleren, fordi den har jeg ikke rodet med, måske den skulle checkes.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
l.massemåler sidder skudt ind på slangen efter inds.filter - hvis der sidder en l.massemåler på den model?
Bell-add er et anerkendt mærke af specialvæske til både benzin og dieselbiler.

 

Også kaldet MAF tror jeg nok, jeg tror ikke det er på min motor, man kan ikke købe den som reservedel.

Nu er jeg gammel radiomekaniker, og har hørt at der er et potentiometer på sådan et spjæld, og det skal renses og efterses, det er roden til alle fejl i elektronikkens verden.

Jeg er sikker på at hvis man som beskrevet på andre sider piller hele enheden af vil kunne rense den lige så godt med alternativer til Bell-add. Men jeg kunne måske overveje at tilsætte det til benzinen, hvis det kunne rense et eller andet i de 4 injectioner.

Indtil videre tak for hjælpen.

Går det helt galt må jeg jo købe en ny enhed.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Æhh, hvor sidder den så.
4 x monopoint giver det MultiPoInt

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Nej desværre,men MPI står for mono point inject. Har ikke model at kikke på, men skal sidde på "karburatoren".
Tror du er gal på den det er en 1.6 Multi Point Injection, har aldrig hørt om den anden VW motor 1.6 .

http://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Felicia

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Du har helt ret, mono point har bogstavs kombinationen SPI.
Jeg har samme problem med min VW 1.6 benzin - og har prøvet div. BELL-ADD - det virker ikke - jeg har justeret på "den automatiske" gasspjældindstilling så når den er varm, så ligger tomgangen på ca. 1000 - 1100...
Det har jeg kørt med de sidste 8-9 mdr

Mange hilsner
Polite
 
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også