Isolering af etageadskillelse mellem stue og 1. sal uden ombygning

Hej

Jeg har et ønske om at isolerer etageadskillelsen i mit hus.
Mit problem er bare at det er etageadskillelsen mellem stue og første sal og jeg ønsker ikke at skulle brække loft ned eller brydde gulvet op. Førstesalen er en gildesal som kan opvarmes men da tagets isolering er ødelagt af en mår er det ikke lige sagen at opvarme gildesalen. Og gildesalen anvendes aldrig (anvendes dog til opbevaring)

Rent brandmæssigt er det vel også ganske fornuftigt eller måske endda et krav at få isoleret i etageadskillelsen. Men hvordan skal jeg gribe sagen an? jeg har overvejet at få isolering indblæst, men hvis jeg engang i fremtiden ønsker at udskifte loftet så får jeg jo problemer der i form af løs isolering. Jeg kan desværre ikke skubbe isolering ind fra siderne hvilket var min første idé.

Loftet er et ca.10mm træpladeloft som er sømmet direkte på remmene

Jeg håber at der er en mulighed som jeg ikke kender som kan benyttes. Men ellers er der jo ikke andet for end at rykke loftet ned eller brække gulvet op.

Håber I kan hjælpe
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Den eneste løsning er at få blæst isolering ind ude fra siderne.
Og når du skal udskifte loft, kan du jo bare sætte nyt loft op under det gamle.

Hilsen
Klaus-E.
Isolatør

rask
Hvad med at låne Lille Hjælper af Georg Gearløs?
Undskyld

Med venlig hilsen
ktm

 

Ned med det gamle loft, op med forskalling med max. 300 mm C/C afstand, og i med min 100mm isolering, så overholder du også brandkravene, og få evt. mulighed for at få lavet lidt nyt strøm i loftet, hvis flere lampesteder osv.. ønskes.

Så ville jeg smide gipsplader på loftet, filt og maling.
Hej

Mit hus er fra 1913 tilbygning fra 1973, og hverken i den gamle eller nye del af huset er der isolering i etageadskillelsen.

Fra hvornår blev det et krav med 100mm fastholdt isolering ?, hvis det allerede var et krav i 1973 så skal jeg vel have fat i ejerskifte forsikringen.

hilsen
Mads
Bemærk at brandkravene skal være opfyldt hvis konstruktionen skal kunne godkendes.

Mig bekendt skal du ikke have godkendt indblæsning i etageadskillelse, da det kun er en mindre renovering i forhold til husets areal.
Og alle isolatører blæser ofte ind i etageadskillelser da det er meningsløst at rive hele loftet ned.
Jeg ved ikke helt hvad meningen er med at fastholde isoleringen, kommer ilden ovenfra har det ingen praktisk betydning, kommer ilden nedefra, så falder isoleringen alligevel ned, når bjælkerne brænder.

Hilsen

Klaus-E.

Isolatør

rask
Meningen med fastholdelsen er jo netop for at forsinke ilden i at brede sig, dette sker ikke ved at isoleringen bare falder ned på gulvet, den skal blive hængende, så ilden langsommere breder sig i etage adskillesen.
Enig med Koludabyg.
Ned med loftet, isoler med min. 100 mm. sæt bindetråd op (holder også på isoleringen i tilfælde af brand) nye/flere loftudtag lav serieforbundet brandalarmer/højttalerkabler osv.
Dyrt men det bedste på den lange bane

Hansi
Jeg takker for svarene.

Nu ved jeg hvilke muligheder der er, så nu skal jeg bare beslutte mig.

Mvh.
Mads
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også