gipslofter

Jeg vil gerne have sat gipslofter op. En af mine venner, som har hænderne godt skruet på, vil gerne hjælpe mig, men har heller ikke prøvet det før. Så jeg vil lige lave lidt research på det.
Malerne, der skal ordne loftet bagefter (spartle + filt), har fortalt, at det ville være bedst at sætte to lag gipsplader op.

Mine spørgsmål:

Hvor store plader skal jeg  bruge?
Kan man med fordel sætte gipspladerne direkte op i loftet?
Er der nogle gode links til, hvordan man opsætter - udover de forhåbentlige gode tips og råd jeg får her?


 

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I kan sagtens selv klare det loft selv, overvej evt. at leje et gipshejs til pladerne, det vil lette jeres arbejde en del.

Det er korrekt at risikoen for revner i endestødende er væsentligt mindre hvis der monteres 2 lag, speciel hvis de 2 lag limes sammen i endestødene, eller kan alm. forskalling , t-skinner eller pladebånd normalt klare det.

Du skal bruge 90 x 240 eller 120 x 240 gipsplader.

Pladerne monteres på forskalling der er monteret med pr. 300

Ved ikke helt hvad du mener med direkte op i loftet, hvad har du på loftet i dag da ?

Der er vejledninger vedr. opsætningen af gipslofter både hos gyproc og knaud/danogips.

Kan man ikke få mere håndterbare plader, så man ligefrem undgår at skulle bruge "kran" - uden at pladerne bliver alt for små selvfølgelig?

Hvad mener du med: "pladerne monteres på forskalling, der er monteret pr. 300"?
Går jo ud fra at forskallingen er det træ el. metal man sætter pladerne op på, men hvad er "monteret pr. 300"?

Med direkte op i loftet mener jeg bare, om man kan skrue pladerne direkte op, uden at bruge forskalling. Jeg har pudset loft, hvor jeg kan se der ligger bjælker ovenpå med mellemrum.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
90 x 240 kan man sagtens håndtere hvis man er 2 mand, det kniber lidt mere med 120 cm pladerne, der ville jeg benytte hejs.

Ups, mente forskalling pr. 300mm

Har du tætforskallet loft bagved pudsen, kan det godt skrues direkte op i loftet ja, husk dog at ledninger i lampestederne skal kunne nå ned til under det nye loft, og der skal benyttes forøgelse ringe til lampestederne.
ok. Lyder godt med de 90x240.

Hvad vil det sige med "tætforskallet loft".
Oppe bag pudsen kan jeg se det er pudset op med mørtel (hedder det vist).

 

Pudsen sidder sikkert på forskalling som sidder med ca. 1 cm mellemrum, på forskallingen er der så monteret strånet som mørtelen kan binde på.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, er næsten helt sikker på, at der sidder strånet en lillle smule længere oppe.

 

Så skulle det være muligt at sætte det direkte på forskallingen, man kan dog godt være uheldig at ramme forbi forskallingen, men så må man lige rykke skruerækken lidt.

Så det evt. op på tværs af den ovenliggende forskalling.
Men på baggrund af det du skriver, er det så ikke det nemmeste at sætte forskalling op - træ?

 

Det lyder lettest.
Nu skrev du lidt længere oppe, at man sætter forskallingen for hver 300 mm. Er det i længden eller bredden man sætter forskallingen?

 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også