Opmuring af gammelt / nyt pudslag.

Først tak for alle de gode råd i giver.
De er absolut en god hjælp!

I min gamle stald er den indvendige mur ikke så god visse steder.
Det invendige pudslag sidder som sådan ok, men der er ingen tvivl om at det bagved liggende lag er porøst. Pudslaget lyder hult mv.

Muren er opbygget af sandsten i bunden + sten og mørtel. Jeg man se at det løse puds som kan bankes af er ca 10 - 15 cm...

Hvordan pudser man nemmest det op igen?

Kan man ved hjælp af en krydsfinerplade, og afbanket puds, opfylde det hulrum i én omgang med beton eller med 1/10 cement mørtel?
Formen kunne tænkes at være 2 m bred, 60 cm høj og de 10 / 15 dyb alt afhængig af hvor meget man får banket af.

Mit spørgsmål er nok ikke så meget om man kan, mere på om det nye + det gamle vil binde til hinanden.

Mvh
Martin Brix
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det vil være det rene Molbo arbejde du vil udfører der ! Du skal banke alt det puds ned der lyder hult alt andet vil være direkte tåbeligt. Og så kan du starte forfra med et rigtigt pudslag. Du kan ikke bruge beton på en mursten /sandstens væg, de to kan ikke arbejde sammen.

 

V.h.  Håndværkeren

Helt rigtigt, Håndværker.
På mit udhus af kalksandsten har een eller anden "pudset op" i beton; det er helt koksgråt, så meget cement er der i hans bryg.
Det hele sad så løst, at det kunne graves af med en spade med plastikmaling og det hele.
Jeg har pudset op i to tynde lag med kalkmørtel rørt op på gammeldags måde af kulekalk og sand - det holder og er korrekt underlag for senere kalkning. "lappen" må aldrig være stærkere end underlaget.
Overvej at fjerne hele pudslaget og puds ikke mere end et par cm i tykkelsen.
baadsen
Hmm, er du sikker på at der er 10-15 centimeter puds på? :|

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

Skrevet af ThomasFN på 25 nov 2009 18:20
Hmm, er du sikker på at der er 10-15 centimeter puds på? :|

Tror du ikke manden mener milimeter, der er nok bare en tyrkfejl det tog jeg det for. 
Skrevet af Håndværkeren på 25 nov 2009 20:52

Tror du ikke manden mener milimeter, der er nok bare en tyrkfejl det tog jeg det for. 


Aha, du har nok ret Syntes også det lød ret voldsomt! Det må være svært at få til at sidde

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

Annonce

Eller måske er det tommer eller kilometer?

Spøg til side. Tak for jeres indlæg.

Muren er fra 1926, og den er ikke opbygget af fine mursten hvorpå der er et fint lag puds.. Muren er ca 50 cm tyk, og ja, det som kan bankes af er ca 10 - 15 cm, hvor det er værst. Om det der bankes af hedder puds, mur eller hvad, det ved jeg desværre ikke. Det er ikke mursten, blot "puds".

Nå men det lyder til at jeg skal banke alt af, og så kaste puds på af flere (mange) omgange, for til sidst at have en pæn mur.

Hej Martin.
Jeg er da lige ved at tro det vil være billigere for dig i længden , at brække hele muren ned og så bygge en ny op.
Nu er 1926 jo ikke noget særligt det hus jeg bor i er bygget i 1907 og det er gule sten udvendigt og cementsten sten indvendigt ( de må have været billigere )
Men du kan sikkert bygge en helt ny mur billigere og med mindre arbejde for dig selv i fremtiden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis