Hjælp - kan ikke tænde induktionsplade

Hej alle,

Gad vide om der er nogen, der kan give mig et godt råd. Efter at have haft slukket for mit HFI-relæ kan jeg ikke tænde min kogesektion mere. Den reagerer ikke mere på kontrolpanelet. Der kommer ikke lys i overhovedet når jeg trykker på det. Jeg ved at det ikke er børnesikringen, der er slået til, for så ville der være en rød prik, der lyser.

Sikringerne er fine og jeg har fulgt strømmen hen til kogesektionen - der er fase hvor der skal være det.

Er der nogen der ved, om der evt. sidder en sikring et eller andet sted? Kogesektionen er Wirhlpool fra IKEA og er kun godt halvandet år gammel. Den har fungeret upåklageligt indtil i dag.

Håber der er nogen med nogen gode ideer, for jeg er løbet tør.

På forhånd tak.


/Inger

Hej alle, Gad vide om der er nogen, der kan give... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Inger..
Et HFI_relæ er udelukkende til for at beskytte dig.. Det er ikke en "afbryder" der er bygget til at afbryde i tide og utide.. Det skal selvfølgelig kunne afbryde for strøm/spændning hvis der sker en fejl, men hver gang du afbryder en "strøm" laver en afbryder en gnist, og da dit HFI sidder i starten af din instalation kan det (hvis du har meget tændt) være en rimelig stor gnist, gør man det ofte med strøm på, kan kontakten smelte sammen og relæet virker ikke mere, nyt på... men man kan snildt afprøve uden strøm, men med spændning, også virker det noget længere... Håber du forstod.. ???

Mvh Jan J
Hej igen Jan,

Det er da utroligt som man kan sidde og blive klogere her en tirsdag aften  Tak for forklaringen, som jeg tror at jeg forstår. Så mit HFI relæ er altså en sikkerhedsdims, på lidt samme måde som min forsikring er - den tages kun i anvendelse i en krise (bortset fra afprøvningen). Jeg vil dog lige når jeg nu er i en skarp indlæringskurve () spørge om der så er nogen forskel på at koble gruppen til mit komfur fra og at slukke for det på kontakten?


/Inger

Hej Inger..
ja det er et fedt forum.. vi lærer alle en hel masse.. kanon.. :-)
ja der kan godt være en forskel på at slukke dit komfur på "komfuret" end at afbryde på den hårde måde.. ved et induktions system kan du se din belastning som en spole, hvis du slukker for spændningen til en spole på den "rigtige" måde har du styr på den spændning din spole vil sende retur... (selvinduktion).. hvis du derimod afbryder på den hårde måde, kan en retur spændning måske ødelægge noget i styrringen og måske kan det være det der er sket i dit tilfælde, det ved jeg selvfølgelig ikke, men måske..?
Så jeg ville helt klart slukke ved komfur, slukke alle sikringsgrupper, også afprøve HFI.... :-)

Mvh Jan J
Hold da hel fast, hvor man dog kan blive klog på mange ting, ved at læse med her på LDS.
Den med induktionskomfurets sensibilitet over for utilsigtet afbrydelse havde jeg ikke den fjerneste anelse om.
Tak for info!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af helja på 24 nov 2009 19:05
Hej Inger..
Et HFI_relæ er udelukkende til for at beskytte dig.. Det er ikke en "afbryder" der er bygget til at afbryde i tide og utide.. Det skal selvfølgelig kunne afbryde for strøm/spændning hvis der sker en fejl, men hver gang du afbryder en "strøm" laver en afbryder en gnist, og da dit HFI sidder i starten af din instalation kan det (hvis du har meget tændt) være en rimelig stor gnist, gør man det ofte med strøm på, kan kontakten smelte sammen og relæet virker ikke mere, nyt på... men man kan snildt afprøve uden strøm, men med spændning, også virker det noget længere... Håber du forstod.. ???

Mvh Jan J

Trykker man på test knappen så skulle der ikke kunne ske noget. men det er rigtigt at tilkoblingen bør ske uden belastning. sådan er det i øvrigt også med sikringer, selv om det er meget lettere lige at tænde for skidtet.

Jacob
Hallo jeg arbejder i IKEA vi giver altså 5 års garanti på skidtet.
Skrevet af Homeplan på 14 dec 2009 23:14
Hallo jeg arbejder i IKEA vi giver altså 5 års garanti på skidtet.
Hejsa,

Du har vist ikke læst alt hvad jeg har skrevet. Jeg har intet at kritisere IKEA for - tværtimod har jeg været rigtig godt tilfreds med deres behandling. Sagen er blevet accepteret som en reklamationssag og da det nu har vist sig at min induktionsplade ikke kan repareres, så får jeg en ny. Der er dog noget leveringstid på den, så i mellemtiden har jeg fået mulighed for at købe to bordblus, som jeg så efterfølgende får refunderet af IKEA. Næh - nej, udover leveringstiden, som IKEA ikke har noget med at gøre, så har jeg INTET - absolut INTET - at klage over.

Tværtimod er der mange som har gjort en ekstra indsats for at jeg ikke skulle holde jul uden varm mad


/Inger

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis