Slibe gammel flækøkse op...

Hej alle.

Vores nabo, som passer vores containerplads og har det lige som os - hader at smide noget brugbart ud - ved, at jeg med jævne mellemrum tager vores knive med ud i skuret og giver dem en tur på vores bord- og bænkesliber. Han har også fået slebet en mejsel eller andet i ny og næ hos os.

Forleden kom han med et 'lille' projekt - en godt medtaget flækøkse, han lige ville høre om jeg havde mod på at slibe op

Den se sådan her ud:

Seriøst så vil jeg hellere køre en tur i HN og købe ham en ny, men skulle jeg nu få et anfald af næstekærlighed, hvordan skal sådan én så slibes?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kan aldrig betale sig , det koster mere i slibeskiver end en ny økse , og regn også med et nyt skaft efter første gang den har været brugt
skulle du nu aligevel gå i gang med den , så skær den først ren i skæret med en vinkelsliber , men meget forsigtig så den ikke bliver varm , herefter kan du så slibe den skarp
men regn med flere skæreskiver + en del slidtage på bænksliberen , samt det nye skaft og så 2-3 timers arbejde der nok aligevel er delvist spilde da det ikke er ret sikkert at den holder ret længe
Fy for en mishandling.
Gad vide om den tidligere ejer har brugt en kantsten som huggeblok eller bare har haft et rigtig skidt øjemål. Eller også har den måske bare været brugt til et alternativt formål, som opbrækning af fliser.

Men enig med bredker i at det næppe er umagen værd at lave den til en flækøkse igen. Skal den bare bruges til at hugge rødder over med o.l. stiller sagen sig måske lidt anderledes. Så kan den vel nøjes med en våd tur med vinkelsliberen.

Det var også hvad vi forventede - man kan købe en 2½ kg flækøkse for 89 kroner og en Bacho for 350. Det er ganske enkelt ikke besværet værd, så vi indleverer den som Danefæ på Teknisk Museum i stedet...

Men tak for hjælpen trods alt

( Bredkjer: Havde tegnet den nye profil op på bagsiden af klingen og lagt et snit med vinkelsliberen, men allerede dér kunne vi godt se, at projektet var dødfødt...)

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

den ville have et at få et smukt liv på væggen.!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis