Køkkenvask i laminatbordplade.

Hej alle.

Jeg er ved at lave nyt køkken, og er færdig med at opsætte underskabe. Nu kommer så bordpladen.

Jeg har besluttet mig for en laminatbordplade - endnu ikke indkøbt, men det bliver formegentlig fra Silvan el.lign.

Håndvask er indkøbt. Der fulgte ikke nogen skabelon med, men jeg går ud fra, at jeg tegner efter håndvasken, trækker afstanden mellem kant og indermål - 1 cm fra og så skærer efter den nye tegning. Er det korrekt?

Ellers vil jeg meget gerne have nogle gode råd med på vejen inden jeg går i gang - Jeg vil helst ikke købe mere end 1 bordplade

Kan lige oplyse, at jeg regner med at benytte min stiksav til jobbet. Jeg er med på, at jeg skal save fra bagsiden af pladen.

På forhånd tak.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
måden at trgne op er korekt , men er der kant nok til 1,5 cm , så er det bedre
monter pladen først , og sav så ud til vask så du skære bordplade og evt noget af skabet på en gang , brug en ny klinge og lad være med at presse den for hårdt , så er der ikke problemer med at skære fra oversiden , de små grater der kommer er ikke større end at de forsvinder under vaskekanten
Tak for svar.

Hvorfor er det bedre med 1,5 cm?

Ellers et godt råd, men jeg tror faktisk det vil blive lettere for mig at tegne omkredsen på bagsiden af pladen, da det skal passe nøjagtigt med den ene side af skabet. Det bliver ikke nødvendigt at save i selve skabet.

Flere gode råd modtages gerne ;-)
Jeg plejer at måle det på vasken, eller aflæse det på kassen , også skære ud fra det.
Hjørnernes diameter kan man normalt afsætte med bunden af en flaske eller lign.

Der plejer dog at stå udskæringsmål på kassen til selve vasken.
Hmmm.... tror lige jeg henter kassen i pap-kontaineren igen.... ^^

er der egentlig en standard afstand fra bordkant til kanten af vasken, som man skal overholde?

eller er det lidt på gefühl?
Annonce
Den skal sidde så langt inde af beslagene kan sidder der uden at komme helt uden til lågen.

Er lidt forskellige fra vask til vask, men det er normalt 65-80 mm fra forkant bordplade til forkant vask.
Nej, der tager du fejl, Hoju.
Hvis du anskaffer dig et par klinger med tændeerne vendende fremad, kan du bare save løs ovenfra! Hold ekstra godt fast på stiksaven!
Vaskens mål finder du ved at lægge vasken omvendt på bordpladen med bunden opad og mærke op med noget, der kan vaskes af igen - så husker du på videoerne hvor gds-manden saver et hul på størrelse med flangen omkring vasken, så vasken let kan falde igennem bordpladen. Du er smart, så du mærker et hul op, der HELE vejen rundt er 15 m.m. mindre (brug en lille klods til dette). Hvis du vil være helt sikker, laver du en skabelon i pap eller masonite el. lign. og streger det endilige mål op efter denne.
Ud for overløbet gøres hullet lidt større, så det monterede overløb kan passere.
Nogle monterer med silikone, så vasken næsten er umulig at flå op igen; jeg bruger sanitetskit, så er det hele lidt nemmere.
Til din orientering sidder min køkkenvask 11 cm fra bordkanten (målt fra bordkant til hullet i vasken - jeg tror at man ofte laver kanten mindre).
God arbejdslyst, baadsen
Baadsen:
Det er nu ikke fordi, jeg er nervøs for at pladen bliver grim, når jeg saver på oversiden; vaske skal sidde så tæt på skabets ene side som muligt, så jeg tror bare det lettere at strege den op på bagsiden, inden jeg har fastmonteret bordpladen, og så vende den om og save.

Men dermed ikke sagt, at jeg ikke læser jeres råd grundigt og tager det til mig jeg kan bruge.

Det er første gang jeg har prøvet at sætte et køkken op. Det endte med et IKEA, og er rimelig tilfreds - so far. Jeg var lidt betænkelig ved de der plastic ben kontra en fast sokkel, men med et par skruer i væggen er modulerne nu ret stabile.

Ud over hullet til vasken skal jeg også save ud til en faldstamme, men den er jeg nu ikke så nervøs for.

Jeg kommer nok til at oprette et par tråde til herinde, inden jeg er færdig med køkkenet. ;-)

Det gik fint med at save ud til bord, og jeg takker for jeres råd.

Jeg endte med at tegne op og save ud på oversiden af bordpladen, imens den lå på plads. Resultatet blev faktisk bedre end forventet, på trods af, at jeg ikke brugte omvendte klinger på stiksaven. Jeg målte efter mange gange inden jeg savede, så jeg var sikker på, at vasken ikke endte i bunden af skabet
;-)

Jeg brugte Unigum sanitetskit til håndvasken. Den pølse man ruller og ligger i kanten blev nok for tyk, så der måtte skrabes en del af efterfølgende, og man kan på undersiden mellem bordpladen og vasken se en pølse af sanitetskit, der er i overskud.
Det er dog ikke noget man kan se, med mindre man stikker hovedet ind i skabet og ved hvad man skal kigge efter, så det bliver som det er.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis