Solvarmepanel af autoradiatorer?

Har gået og puslet lidt med tanken, om at bruge autoradiatorer i et solvarmepanel.
Er der nogen der har prøvet at lave sådan et? og i så fald, virkede det, eller skal jeg over grænsen en tur, og hente dåseøl, hvilket jo også kan blive meget hyggeligt

Mvh. Polle
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej patrol2
Det ser rigtigt flot ud, men da jeg har nem adgang til auto radiatorer i alu, som oftest ender som skrot, tænkte jeg på at udnytte dem i solfangere, de er jo i forvejen lavet til at afgive så meget varme som muligt, så de må jo også kunne optage meget varme!

Mvh. Polle
Hej Polle

Jeg har selv gået og arbejdet med nogle tanker omkring anvendelse at autoradiatore. Min tanke var at at lave en luftvarme solfanger (billig og nem at bygge) og så via autoradiatore lave en luft-vandveksler. Da jeg endnu ikke har et en sådan som jeg har fundet atraktiv (pris og effektivitet). Projektet er desværre grundet andre gøremål endnu på idestadiet, men da jeg har en garage med ca. 40 m2 sydvendt tag som simpelt og billigt kunne laves til en luftsolfanger håber jeg at det kan realiseres inden for et par år.

Hilsen
Allan
Jeg synes det er lidt en dårlig ide med de auto radiatorer Det der betyder noget er solbestrålet areal, at du har en masse areal solen ikke kan bestråle får du heller ingen varme fra...

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Jeg forestillede mig at bruge autoradiatorerne til at bygge en luft/vandveksler, de 40 m2 solfanger skal bruges til at opvarme luft, men da jeg ønsker vandbåren varme til varmtvand og opvarmning er jeg tvunget til at få luften vekslet. Jeg synes ikke at jeg har set optimaleløsninger på luft/vandvekslere undtagen hvis dette kombineres med varmepumpe. Hvilket jeg ikke finder interessant at bruge PT.

Omkring solfangeren er årsagen til at jeg ønsker at bruge varm luf,t er at man med luft kan bygge meget store solfangere til en meget lav pris i forhold til vandbårne.

Hilsen
Allan
Du har sikkert ret, Patrol2, medmindre radatoren er monteret lodret, og ikke vinklet imod solen midte. Men forslaget om at bruge dem som Allan beskriver, lyder rigtigt godt, har selv ca. 80 m2 sydvendt uisoleret sort tag, så der er jo noget at starte på, og da jeg alligevel skal have lavet vores store brændeovn om, så jeg kan trække en del af varmen over i centralvarme anlægget, er det jo oplagt at, forberede anlægget til en luft/vandveksler.

Mvh Polle
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis