Hvad er timelønnen til polske håndværkere?

Hvad er en anstændig og ordentlig timeløn til en polsk håndværker, der arbejder efter de gældende regler her i Danmark?

Jeg har netop haft en dansk tømrer til at udføre et større renoveringsprojekt. Han spurgte på et tidspunkt, om jeg var interesseret i, at han hyrede et par polske håndværkere til at opsætte gipsvægge og lægge gulv - arbejde som jeg i princippet selv ville have udført.

Tømrens argument for at bruge dem var, at de var billigere i drift til sådan en type rugbrødsarbejde, og da jeg var interesseret i at blive færdig hurtigst muligt, spurgte jeg naturligvis til deres timeløn, da jeg under ingen omstændigheder ville have sorte underbetalte polakker til at lave arbejdet. Svaret var, at han lejede dem hos et firma, der ordner alt deres papirarbejde, og at deres timeløn er ca. 190 kr + moms, hvilket jeg accepterede.

Vi lavede en mundtlig aftale på et rammebeløb til hele renoveringsopgaven +/- 10 procent. Tømreren spørger mig, om jeg vil have det på skrift, og jeg siger direkte til ham, at det skulle bestemt ikke være nødvendigt, når vi lave sådan en aftale - og dér var jeg måske bare lidt for naiv

Derefter har de to polakker brugt ca. 200 timer til projektet og udført arbejde, der er særdeles fornuftigt og pænt udført.

Den anden dag sender tømreren mig en regning, og på dén har han afregnet samtlige arbejdstimer - inkl. hans egne til 350 kr. moms. Desuden er det aftalte beløb lige pludselig også eksklusiv moms, hvilket dermed vil sige, at regningen i kroner og øre faktisk er 40.000 højere end aftalt. Og det er sgu mange penge - især når han også lige pludselig også har glemt, at den mundtlige aftale for hele arbejdet var inkl. trappe, hvilken jeg nu pludselig også skal afregne særskilt.

Jeg ringede til ham med det samme og informerede ham om, at det her bare ikke er i orden, og at jeg på ingen måde har mulighed for at betale ham 75.000 kr. ekstra for det arbejde, vi har aftalt.

Det kan han nu ikke forstå, for han mente da, at vores aftale var helt klar uden moms og uden trappe. Med hensyn til momsen vil jeg ikke afvise, at vi har talt forbi hinanden - men trappen og timelønnen til de polske håndværkere er jeg på ingen måde i tvivl om, hvad aftalen er.

Han postulerer, at det er normal kotyme at jeg som kunde betale samme timeløn til polske håndværkere som til de danske, og at årsagen til, jeg skulle bruge dem var, at polakkerne er mere effektive til sådan noget arbejde............

Nu har han så accepteret at gå ned på 250 kr./t - moms til polakkerne, men da han samtidig har "fået lov" at udføre renoveringsprojektet på ren timeløn, kan jeg ikke se, hvorfor han skal tjene så meget ekstra på polakkerne, da jeg stadig ved, at han ikke betaler dem mere end 190 + moms.

Det skal lige nævnes, at det samlede projekt ligger i størrelsesordenen på ca. 375.000 kr. og som det ser ud lige nu, mener jeg bestemt, at den danske tømre i dén grad er ved at tage røven på mig - og det kan jeg naturligvis ikke acceptere.

Vi er på ingen måde færdige med at diskutere det endelige, og jeg vil simpelthen ikke betale ham 40-50.000 kr. lige ned i lommen for de polske håndværkere, da jeg mener, det var penge, jeg skulle spare.

Derfor er mit spørgsmål på denne lange "sang", hvilket timeløn jeg skal gå efter til de polske håndværkere. Teknisk set kan jeg ikke gardere mig mod, at de ikke er hyret efter reglerne, men det er jeg i udgangspunkt nødt til at formode. Og jeg har en idé om, at jeg fortsat bliver taget ved næsen, når jeg betaler 250 kr. + moms - men det kan godt være, jeg tager fejl?

Håber I kan hjælpe?

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

74 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
her må du nok erkende at det er dig selv der hænger på den
bare det at du har accepteret det laves på timeløn forpligter du dig til selv at holde nogenlunde styr på udgifterne løbende
og hvis han er gået med til at du får polakkerne til 250 kr/timen , så er der ikke meget fortjæneste tilbage
husk at udover den løn de får udbetalt skal mester lægge div tillæg til som feriepenge , forsikringer , værktøj mm , så er der ikke meget tilbage til at udbedre evt fejl , hvis der viser sig noget i løbet af det næste år ( hvilket der skal være , da du har krav på den garanti )
som en tommerfingerregel kan du regne med at mesters udgifter til ansatte er ca det dobbelte af den timeløn de får
Skrevet af steinaa på 22 nov 2009 11:30
En lærling koster typisk i omegnen 250-275,- / timen - så timeprisen er vist ikke helt hen i vejret.

Ikke en tømrer lærling fra vestsjælland i hvertfald, det er tæt på de billige tømrermester priser herfra, hvilket nok er prismæssigt nogenlunde det samme som i jylland.

Men uanset hvad, så er en aftale en aftale, men da i ikke har noget på papir, er det jo svært at bevise anderledes, og evt. misforståelser kan nemt opstå.

Jeg ville dog IKKE betale 250,- i timen for polske håndværkere, jeg ville kunne få danske håndværkere tæt på den pris nemlig.

250 for danske håndværkere....jamen så må vi være ude i vestjylland eller lign. Min mester tager vistnok 380 pr. time plus moms og han er da ikke blandt de dyreste.
Vi tager 325,- + moms i timen. og 215,- i timen for en 2. års lærling.

Ved større timelønsafregnet opgaver, går vi da også til lavere priser.

Har også kollegaer der arbejder for under 300,- i timen her på vestsjælland, det er bare mindre tømrervirksomheder som ikke har udgifter til kontor personale, værksted osv.. klart skal de større virksomheden tage en større løn for at afholde disse udgifter også, men tvivler på at det er tilfældet med en par pollakere, som arbejder som underentreprenør.

Vi arbejder selv for 275,- i timen som underentreprenører og 195,- pr. lærling, når vi hjælper vores faste samarbejdspartnere, så er meget tæt på den pris ovenstående vil have for et par polakker.

Men den pris er der også overskud på lønnen til evt. reklamationer, og evt. fejlberegninger på tilbuddet, så han ikke selv står med et underskud hvis virksomheden har fået regnet lidt forkert på en fastpris tilbud.

Så kom der lige nogle priser på bordet, som andre håndværkere måske føler så trådt over tæerne på...

Men mener ikke at ens timepriser behøver være så hemmelige for andre, vi sætter jo selv priserne når vi regner tilbud, og disse priser har ikke altid noget sammenhæng med den fast timepris.

Bare prøv at se de forskellige håndværkeres hjemmesider, det er ikke mange der skilter med deres priser.
Annonce
Det er bl.a. sådanne priser.. og oplevelser der gør, at der er noget der hedder LDS....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Ja, det er ikke så tit vi betaler andre for at lave noget, med mindre det er autoristeret arbejde, som vi absolut ikke må lave selv...
Mit spørgsmål handler på ingen måde om, hvorvidt den pågældende håndværker kan tage 350 kr + moms for sine egne timer.

Det handler om, at håndværkeren overtaler mig til at bruge nogle polske håndværkere til noget arbejde, fordi de er billigere i drift, hvilket betyder at jeg synes, jeg har råd til at få lavet noget, jeg havde tænkt mig at lave selv, hvorefter han sender mig en faktura der - ud over hans egne timer - er afregnet samme timeløn til de polske håndværkere.

Og hvis nu polske håndværkere gik til samme timepris som danske - hvor fanden skulle jeg så bruge en polsk? Fordi han er mere effektiv - det er der vel næppe nogle danske håndværkere, som vil skrive under på.

Den mundtlige aftale med tømreren var et rammebeløb for den resterende del af arbejdet inklusiv en trappe til overetagen. Om det så var inklusiv eller eksklusiv moms må jeg jo så bare æde. Men at denne trappe nu pludselige skal faktureres med 35.000 kr. plus timer til opsætning samtidig med, at han afregner mig fuld dansk håndværkertimeløn for billige polske håndværkere på omtrent 47.000 ud over det aftalte betyder jo, at jeg bliver tørret for et uhyggeligt højt ekstrabeløb, som på ingen måde kan danses op af jorden på denne side af jul.

Derfor skal jeg jo gå efter, at jeg kun skal betale de polske håndværkere det beløb, de skal have, og når han samtidig kan fakturere mig al den tid, han har brugt ekstra på at have dem gående, hvorfor f...... skal han så også tjene ekstra på deres timer?

Hvis det er almindelig kotyme blandt håndværkere at behandle kunderne på den måde, synes jeg da, det er særdeles bekymrende.

Jeg vil samtidig på ingen måde løbe fra at betale det, som polakkerne koster og derfor spørger jeg også, hvad der er en anstændig polsk timeløn når alle papirer skal være i orden og tømreren ikke skal tabe penge på at have dem gående.

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

nu siger du jo selv at han er gået med til en timeløn på 250,- , og det finder du ikke meget billigere , det er jo ikke meget mere end kostprisen
så er du utilfreds med det , kan jeg kun sige at så burde du aldrig være startet på den renovering uden et fast tilbud , det kan du ikke bebrejde andre

og ud fra det du selv fortæller , er du blevet rimeligt behandlet ( og så er det kun ud fra din side af sagen , hvordan ser det så ud hvis håndværkerens side af sagen også kommer med )

Jeg kan godt forstå, at du er noget muggen over sagen.... som du fremlægger den.

Tømreren har måske en anden opfattelse af aftalen med dig.

Hvis jeg læser dit første indlæg kunne det godt tolkes på den måde, at tømreren kun fortalte dig om de polske håndværkeres timeløn, fordi du ikke ville have underbetalte folk gående.

Jeg er bange for, at du ikke står særligt stærkt, i forhold til ikke at ville betale de fakturerede beløb.... desværre.

Så medmindre du kan få en aftale i stand med tømreren, så må du punge ud

At man så køber et projekt til 375.000 Kr. hos en håndværker.... på hans glatte ansigt, uden nogen form for skriftlige aftaler.... ja det kan man så fortryde bittert.

 


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 64 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også