Pillefyr og fastbrændselsfyr skal køre sammen, men hvordan?

Hey

Har lige fået monteret nyt pillefyr sammen med fastbrændselsfyret.
Før var der monteret et oliefyr på pillefyret plads, og systemet kørte i serie, så varmen fra fastbrændselsfyret kørte gennem oliefyret inden det kørte over i huset og omvendt. men da pillefyret skulle monteres blev det sat på parallet da der ikke var nogen grund til at bruge energi på af varme fastbrændselsfyret op. inden varmen kommer over i huset.
Nu er problemet så bare så begge fyre skal kunne bruges, så når man gider brænde noget træ af skal man bare kunne tænde op i fyret og så skulle systemet helst tage der fra hvor varmen er, men hvordan får man det til det. sådan som det er nu tager cirkulationspumpen bare derfra hvor det er nemmest at skubbe vandet igennem. så vi har været nød til at lukke af over til fastbrændselsfyret.
Er der nogle af jer der ved om man kan sætte noget på systemet så den kan styre det?

Hilsen Casper
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har valgt at bruge manuelle afspæringsventiler.

Med venlig hilsen
ktm

 

ja det er sådan set også det vi bruger nu, ved at lukke kuglehanerne over ved fyret. det jeg håbet på, var noget hvor det kunne ske automatisk. der sker ikke noget ved at det køre gennem pillefyret, men der skulle helst uden om det andet når det ikke bliver brugt.
Hvis du kører vandet igennem den kedel som ikke er igang, virker denne som en radiator, men kun til glæde for piphans.
I det mindste skal du stoppe aftrækket, men igen er det ikke bare lige.
Jeg spekulerede også længe over det, før jeg kapitulerede og satte et par manuelle ventiler på.
Der er ingen tvivl om at man må kunne sætte nogle magnetventiler på, som styres via følere på kedlerne, men tør du stole på sådan noget? Tænk hvis det svigter på fastbrændselskedlen, når der er fuld skrald på!

Så derfor skal jeg ikke klåge i det, men vil kigge interesseret med, når andre byder ind!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ved godt det ikke er optimalt at køre varmt vand gennem en kedel der ikke bruges, men det er jo sådan mange olie og fast fyr kombinationer køre, så derfor kunne det godt gå ved at lave det på den måde. men jeg tænkte bare at det kunne laves på en smartere og mere energi besparende måde. og i og med der er så meget elektronik i pillefyret, ville den vel også kunne styres elektronisk og den skal tænde eller ikke, får fastbrændselsfyret køre. havde overvejet at sætte 2 ekstra pumper på der bliver styret af en termostat så når vandet er varmt i fastbrændsels fyret tænder pumpen over til denne, når temperaturen er lav slukke den ene pumpe og den anden starter og køre en sløjfe til pille fyret. men det virker bare så voldsom at skulle monter 2 ekstra pumper...
Du skal være meget forsigtig hvis du bruger manuelle ventiler, hvis du fyrer op i et fyr der ikke har cirkulation koger det i løbet af få minutter.
Men så virker sikkerhedsventilen forhåbentlig.
Annonce
Sikkerhedsventil? Hvis vi taler om en fastbrændselskedel er der åben ekspansion, hvis det er det du tænker på?

Med venlig hilsen
ktm

 

Ikke for at være Ramus-modsat, men med mindre du kan stjæle træet eller få det forærende, kan jeg ikke rigtig se fidusen med to fyr. Jeg har selv et træpillefyr, der kører optimalt på 3. år. Arbejdet er hver 14 dag at rense - det tager 20 min. og fylde silo. det tager andre tyve.
Et fastbrændselsfyr, kræver fældning, opskæring, kløvning, lagring - fyring flere gange dagligt og hyppigere rensning + alt det du bøvler med nu lige. Jeg synes, personligt det er sjovere at lege med katten

 

Hej
Jeg har lavet den løsning du efterlyser med oliefyr, fastbrændselsfyr og akkutank.
Når oliefyret kører er akkutank og brændefyr udkoblet, når der fyres i brændefyret slukkes oliefyret, og akkutank indkobles. Når akkutank er tom for varmt vand starter oliefyret automatisk igen. Alt dette sker naturligvis automatisk uden at man skal røre en finger. Det eneste man skal bruge er en lille pose med blandede godter af ventiler og termofølere.
Du må da gerne komme forbi og kikke hvis det kunne have interesse. Jeg bor i Hadsten området

/John

/John Jensen

Uldal: nu bor jeg på landet, hvor jeg en gang i mellem få tilbudt noget træ, og det er nu billigere en både piller og olie. samt fyret var ikke så gammel igen. så at smide det ud, ville også være en skam.
John: ja det lyder som en løsning der kan bruges. må lige ud og have kigget på hvad der skal laves om for det kan lade sig gøre.
hvis du lader din retur fra huset gå ind i brændekedlen, og fremløbet fra brændekedlen,til retur på pillefyret, altså i serie, så vil du kun varme en extra kedel op når du fyrer med brænde, og pillefyrets automatik vil stoppe det når du fyrer med brænde, holder du op med at fyre med brænde, vil pillefyret starte op når temperaturen falder

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis