Marinekrydsfiner VS Østenkrydsfiner

Jeg påtænker at bygge en knækspantet båd med klædning af krydsfiner.
Jeg har læst her og andre steder om gode alternativer til den dyre marinekrydsfiner, nemlig østenkrydsfiner.

Men hvad er Østenkrydsfiner overhovedet lavet af ? Spørg man trælasthandlerne får man  forskellige svar. Jeg har fået opfattelsen af at det kan være meget forskellige træsorter.

Ingen tvivl om at aptering lige så godt kan laves af østenkrydsfiner. Men hvordan er det som yderklædning ? Hvordan er styrke og holdbarhed i forhold til feks mahogni/gaboon-krydsfiner ?  

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ad helvede til ;-)

Spøg til side, Østenkrydsfiner er udemærket til aptering men så heller ikke meget andet det er IKKE vandfast det tåler vand men kun i "små" mængder, Men hvis du beklæder det med epoxy og glasfiber dug så ka det være lidt lige meget altså hvis du ellers gør det ordentligt ;-)


Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Yachting-henrik.

Jeg vil råde dig til at bruge en W/B/P  (vand & koge-fast) kryds-finer til at lave skroget af, husk at være meget omhyggelig med at for-segle pladerne især enderne med f.eks. epoxy. (lavede en 15 fods jolle knæk-spant i disse pl. for ca 30 år siden)
Kryds-finer med mahogni er mest beregnet til indvendig aptering, hvor de ikke er direkte udsat for vand.
Styrke-forholdet mellem de to finer/plader må du kunne få oplysninger om hvor du køber disse. (kommer an på hvor mange lag og limen)
Et firma i Nørre-Alslev lavede den-gang gode og fine pl. finerede med mahogni men var også ret dyre, men kræver over-fladebehandling for at for-blive smukke.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hov vil lige tilføje at hvis du har tænkt dig at bygge en decideret finer båd så ville jeg under ingen omstændigheder bruge østenfiner hav miljøet er alt alt for fugtigt også hvis du bruger epoxy og gladsfiber. Så du må ha pungen frem og købe en god marine finer du ka jo ringe til dansk skibstræ og få dig en snak http://www.dansk-skibstrae.dk/ eller spørg på krydsfiner handlen http://www.krydsfiner.dk/

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også