Køling Marstal motor

Hej alle motorkyndige,

mine søskende og jeg er de lykkelige ejere af en gammel motorbåd, hvori
der ligger en Marstal E2 14 hk.
Motoren går sådan set rigtig godt og har mere end rigelig med kræfter
til båden (ca 7 m lang og forholdsvis rank).
Men, et problem har vi: Under normale omstændigheder køler den fint, men så
snart den bliver udsat for noget søgang har den det med at holde op med at køle,
der kommer ganske enkelt næsten ingen kølevand ud af udstødningen.
Vi har haft mistanke til pumpen, en tandhjulspumpe med fedtsmøring, men umiddelbart
ser det ud til den virker fint. Det skal bemærkes ar motoren står lige over vanlinien.
Jeg har haft ringet til Motorfabrikken i Marstal, han anbefalede en rensning af maifolden,
det gjorde jeg med et kølerensmiddel fra nordisk yachtkemi, mon det er godt nok, eller
låget også af manifolden?
Vi har også overvejet at afmontere topstykket og se kølevandskanalerene efter, men kræver det så ikke en ny toppakning og kan sådan en skaffes?

Hilsen

Jan

JanViking

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jan.
Du har fat i den gale ende af problemet, det er dit søvands indtag det er galt med. Det sidder simpelthen for højt det skal helt ned i bunden af båden helst ved siden af kølen og så langt ind midtskibs som muligt.Som du har det nu, sejler du det ud af vandet i søgang, så kommer der luft op i røret og så har du baladen. En Tandhjuls pumpe er selvansugende og ret efektiv i forhold til andre pumper.

V.h.  Håndværkeren
Hej Håndværker,
det er selvfølgelig nærliggende at drage den konklusion, men søvandsindtaget sidder hvor det altid har siddet, langt inde under båden midtskibs næsten lige under motoren, hvor bådens bevægelser teoretisk skulle være mindst.
Den motor vi havde i før (Volvo md 6) gav ingen problemer med den placering af indtaget.

Vh Jan

JanViking

En ny toppakning til din Marstal skulle ikke være noget problem så vidt jeg er orienteret, du ringer blot til Marstal motorfabrik så skulle det være et løst problem.
Men det lyder jo så godt nok lidt mærkeligt at pumpen ikke kan trække mere vand ind end den gør når du sejler i søgang, kører motoren for fuld skrald når det sker, kan det naturligvis vær den prøver at fortælle dig at det gør man almindeligvis ikke, ned under 3/4 kraft er mere normalt i svær sø. Du sejler nemlig ikke hurtigere ved at gå for fuld skrue i sådan en sø, der bliver bare mere vådt omkring dig.
Jeg har en mistanke om at det kan være noget skidt eller rustflager i enten manifold, topstykke eller blok, der under normale
omstændigheder ikke volder problemer, kan rive sig løs og sætte sig i krumninger, overgange mm.
Jeg kunne aldrig drømme om at sejle "hårdt" i dårligt vejr, det er en gammel båd!

JanViking

Jo men var det rustflader o.l. der sad fast i krumninger ville der også være problemer ved lave omdrejninger, men det vil helt sikkert ikke skalde at du skiller motoren ad og får den gennem tjekket, motoren må da efterhånden også være en halvgammel sag.
Jeg har selv haft sådan en 14 Hk. Marstal, det er bare kram der kan holde i 150 år hvis det skulle værer. To snøft med håndsvinget og et hårdt ryk så kører den hvergang.
Annonce
Det ender nok med vi skiller den ad for at tjekke og rense.
Ja, du har ret, Marstal er noget kram; ikke moderne high tech. men tilpas
primitivt til at selv vi almindelige mennesker kan få det til at virke! Forhåbentlig.

Vh
Jan








JanViking

Her er et par tråde i samme stil. Alle dele samt fabriksnye motorer fåes fra Marstal Motorfabrik.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/32/aft/144084/afv/topic/

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/9/aft/152386/afv/topic/

Der er lidt af samme omgang i dem begge. Har selv en fantastisk 14 HK Marstaller i min spidsgatter.
Nå da da ! jeg var ikke klar over at man stadig kan købe nye Marstal motorer
Det er vist noget med, at han af til monterer en "ny" motor på en gammel blok.
Jeg blev da tilbudt en på 10 hk sidste år!

JanViking

Min far hjemkøbte flere dele i forbindelse med renoveringen af min egen motor dette år. På fakturaen stod noget i retning af, at der sælges alt i dele samt motorer på 5, 6, 10 og 14 HK på bestilling. Så måske er det på gammel blok? Aner det ikke. Men som sagt - alt fåes.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis