Køling Marstal motor

Hej alle motorkyndige,

mine søskende og jeg er de lykkelige ejere af en gammel motorbåd, hvori
der ligger en Marstal E2 14 hk.
Motoren går sådan set rigtig godt og har mere end rigelig med kræfter
til båden (ca 7 m lang og forholdsvis rank).
Men, et problem har vi: Under normale omstændigheder køler den fint, men så
snart den bliver udsat for noget søgang har den det med at holde op med at køle,
der kommer ganske enkelt næsten ingen kølevand ud af udstødningen.
Vi har haft mistanke til pumpen, en tandhjulspumpe med fedtsmøring, men umiddelbart
ser det ud til den virker fint. Det skal bemærkes ar motoren står lige over vanlinien.
Jeg har haft ringet til Motorfabrikken i Marstal, han anbefalede en rensning af maifolden,
det gjorde jeg med et kølerensmiddel fra nordisk yachtkemi, mon det er godt nok, eller
låget også af manifolden?
Vi har også overvejet at afmontere topstykket og se kølevandskanalerene efter, men kræver det så ikke en ny toppakning og kan sådan en skaffes?

Hilsen

Jan

JanViking

Hej alle motorkyndige, mine søskende og jeg er de... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej alle der har svaret og hjulpet,
undskyld jeg først skriver igen i denne tråd, men bedre sent end aldrig.
Problemet med den manglende køling er løst (for lang tid siden). Problemet viste sig at være en uoriginal og for tyk
pakning til mellem pumpehus og dæksel. Hvis pakningen er for tyk bliver der spillerum mellem tandhjul og dæksel, og så
kan pumpen ikke lave det fornødne vakum til at suge ordentligt an.
Problemet opdagede jeg da jeg bestilte lidt nye småting hos Marstal, bla. en pumpepkaning, der viste sig at være meget
tyndere end den der sad i. Pakningen blev skiftet, og vupti straks kom der mere kølevand og med større tryk end før. :-)

Hilsen

Jan
Der ligger forøvrigt en lille filmstump med motoren her: http://www.youtube.com/watch?v=4KOm9UW_YwY

JanViking

hej det lyder godt ja det er tit små ting der laver problemer og det er ikke til at vide hvad det er
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hej alle
Et ældre indlæg, men vil blot fortælle vi har oprettet en Facebook gruppe der udelukkende beskæftiger sig med Marstal motorer. Tips og tricks. Køb og salg. Billeder og videoer. Nørder og amatører. Upload din manual og find en hvis du mangler. Hjælp os med at gøre gruppen interessant, spørg eller giv et svar til andre.
Gruppen er lavet for at samle den viden der er om disse gamle dansk producerede motorer.
Gruppen hedder "Marstal motorer"

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis