"sålbænk" under terassedør

hejsa jeg skal til at sætte en terassedør i hvor der før har været et vindue, det betyder at jeg fjerne omk 70 cm mur under hvor det gamle vindue har været, derefter mure jeg indermuren ud så der er ca 1-2 cm luft mellem indermur og ydermur, der er eksisterende metal murbindere på hver side af hullet inden for 10 cm.

Indtil vidre har jeg fjernet indermuren under vinduet til ønsket niveau, derefter lag murpap, der er lag på en sådan måde at det også kan nå over ydermuren.

i weekenden vil jeg så fjerne vindue, ydermur og isætte terassedør, men da døren bliver sat i ca 5 cm far udvendig murkant skal der vel lavet en sålbænk under døren.

kan man bruge en af disse gængse metalprofiler fra et byggemaked ? og i givetfald hvordan skal jeg montere den ? hva med murpapet det skal vel føres ud under sålbænken.

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal jo alligevel afrette soklen for at døren kan stå på den, så hvorfor ikke mure helt ud.

 

du får aldrig en skift til at holde til en dør i længden. Der bliver jo en del belastning af trin.

 

ok så må du meget gerne komme med en guide til hvad der så skal gøres, er det noget med at fjerne skiften umidbart under døren og støbe det ud i beton ?
Ved du hvad, jeg har lige fået lavet præcis det samme hjemme hos mig. Muren
har støbt en sålbænk, så det går jeg ud fra er det rigtige...

Du skal bare huske at støbe helt ind under døren så drypnæsen er fri.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Annonce
hejsa stumbi, ok men det lyder ik somom døren så er klodset op på det han har støbt ? hvad kostede sådan en opreration, måske skulle man spare lidt tid hvis det ikke koster det blege.
Jeg vil foreslå at købe en overligger til døre. De fåes som ren beton med jern og som en rækkemursten med jern ilagt.
Kan du luske et skift ud, hvor døren skal stå, kan du fjerne et par sten i hver side og mure overliggeren i her. Det er VIGTIGT at døren bliver ordentligt skruet i siderne! De bærer det meste. Men det hele afhænger jo af din ønskede "udstigningshøjde". Hvis døren er af den type med alu-bundstykke, er det lige lavt nok til direkte udgang

 

har godt styr på fikseringen, men jeg kan ik forstå du er så nervøs for skiftet, en kammerat der er mure mener sagtens det vil kunne holde, da det er fikseringen i siderne der holder døren og at den blot bliver kilet op i bunden med et par kiler.

bundstykket er sådan et i edeltræ
Nej, døren er ikke klodset op på det han har støbt/muret. Det er først lavet efter døren er monteret.

Jeg tror du har ret med fikseringen. Mine døre stod på klodser i hver side og en i midten. Så langt inde at drypnæsen på undersiden af bundstykket var fri

Prisen på murearbejde kender jeg desværre ikke da hele opgaven ligger hos tømren, og er en del af prisen.

Jeg kan tage et par billeder hvis det skulle have interesse. Kan ikke huske om jeg har nogen fra før opmuring, men
efter kan jeg klare ;-)

God weekend

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

ja det ville da være rart stumbi, kan du huske hvad døren blev klodset op på, altså om det var en teglstensskifte eller ?
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis