"sålbænk" under terassedør

hejsa jeg skal til at sætte en terassedør i hvor der før har været et vindue, det betyder at jeg fjerne omk 70 cm mur under hvor det gamle vindue har været, derefter mure jeg indermuren ud så der er ca 1-2 cm luft mellem indermur og ydermur, der er eksisterende metal murbindere på hver side af hullet inden for 10 cm.

Indtil vidre har jeg fjernet indermuren under vinduet til ønsket niveau, derefter lag murpap, der er lag på en sådan måde at det også kan nå over ydermuren.

i weekenden vil jeg så fjerne vindue, ydermur og isætte terassedør, men da døren bliver sat i ca 5 cm far udvendig murkant skal der vel lavet en sålbænk under døren.

kan man bruge en af disse gængse metalprofiler fra et byggemaked ? og i givetfald hvordan skal jeg montere den ? hva med murpapet det skal vel føres ud under sålbænken.

hejsa jeg skal til at sætte en terassedør i hvor... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan jeg godt, det var nogle sådan nogle klodser af hårdttræ. Jeg tror ikke opklodsningen er så vigtig da bundstykket
på mine døre er ca 50mm i tykkelsen.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

nu skal jeg jo passe på ikke at være en bezzer-vizzer, men jeg har faktisk sat en del døre i. Opklodsning underbundstykke med 30 cm mellemrum - dvs 4 stk. klodser kan være træ, men gerne de normale plastkiler.
Hvis ikke murværket under døren er vandret eller bedre - har fald udad, render der alstå slagregn ind under døren - uanset fugning med fugemasse. Hvorfor jeg er nervøs for de underliggende murstens-skifte er, at jeg ikke kender den mørtel de er lagt i. Hvis f.eks. det er et gl. hus, kan der være ganske dårlig mørtel mellem stenene og en flot fuge. Det ville jo være synd, hvis tapning mellem rammen og bund begyndte at gå fra hinanden - derfor!

 



Bezzer-vizzer og bezzer-vizzer, nej nej, det er jo det sådan set det forum er til for. Og jeg syntes at tonen på dette forum er meget fin. Når jeg stiller spørgsmål vil jeg gerne have så mange indput som muligt, så jeg betragter dig i hvert til fald ikke som sådan en.

Jeg har ikke selv sat mine døre i, af den simple årsag at jeg var lidt usikker på det. Så jeg læner mig op afdet tømmeren og muren har lavet, og håber der er rigtigt.

Klodserne stod på den inderste trediedel af den yderste mur, så vidt jeg kunne se. Jeg har desværre ikke billeder af arbejdet inden opmuring, men du får et så du kan se hvordan det ser ud hos mig når det er færdigt. Det er sikkert ikke meget klogere du bliver da det jo som skrevet er færdigt. 


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

det ser rigtigt fint ud stumbi, puds og farve matcher sågar mit eget hus .

uldal :
ja jeg spørg også kun fordi jeg ikke er sikker. men vil da mene at sålbænkens opgave er at sørge for at der ikke kommer slagregn ind i murværket og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om jeg skal have sådan en men blot om hvordan .

Er godt klar over det er et gammelt indlæg, men står nu i samme situation og kan ikke finde andet end denne tråd. Jeg har 3 skifte mursten under døren før soklen kommer. Så kunne godt tænke mig at høre hvordan du fik det hen 😁
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis